Beste N&P,
Je onderwerp maakt nogal wat los! In ieder geval ook bij mij.
Wat je volgens mij ook onaangename verrassingen kunt besparen, is voor jezelf op een rijtje zetten wat je zelf echt belangrijk vindt en dat bij vergunninghouders voorafgaand aan je keuze controleren. Dat kunnen zowel waarden als praktische aspecten zijn: duidelijkheid, snelheid, financiën, persoonlijke benadering, bereikbaarheid.
Je zou kunnen zeggen dat het positieve van een vergunninghouder is, dat een vergunninghouder belang heeft bij juistheid van procedures in verband met voortbestaan. Aan de andere kant, al die landen waar wel sprake is van kinderhandel, er zijn blijkbaar voldoende (financiele) drijfveren voor traffic. En je hoort ook wel eens (bijv. nu in het nieuws bij de mensen uit Libanon, die op zoek gaan naar roots), dat de zaak aan de Nederlandse kant in orde is, maar aan de andere kant moeilijker blijkt te liggen. Ik wil ook wel weten wat een vergunninghouder daaraan kan doen en doet.
Wij zijn er steeds meer achter gekomen dat openheid voor ons cruciaal is. Ik denk dan aan een duidelijke beantwoording van vragen als: hoe open is een organisatie over het borgen van tegengaan kinderhandel? hoe open over de besteding van de kosten? hoe komt de matching tot stand? wie is erbij betrokken en welk belang hebben de diverse partijen bij bepaalde matching? welke landen adopteren bij en bepaald kanaal en wat zijn de verschillende kosten vanuit verschillende landen? wat gebeurt er met kinderen die niet gematcht kunnen worden omdat het dossier niet rechtmatig is? hoe staat de organisatie tegenover een zaak als Rahul en wat is daarbij jouw rol? Wie is in de procedure aansprakelijk voor welke aspecten? In hoeverre geef je juridisch gezien een vrijwaring aan de vergunninghouder etc.
Het is echt persoonlijk en zelf hoor ik dan liever als antwoord van een VH dat ze doen wat ze kunnen, maar dat het niet volledig uitgesloten is, dan bijv. dat het uiteindelijk een kwestie van vertrouwen is en dat je hen maar moet vertrouwen. Ik kan dat echt niet zonder dat een vergunninghouder een open, transparante houding heeft, juist om de reden die Michiel noemde, namelijk dat je wel aan je kind moet kunnen uitleggen dat er alles aan gedaan is dat dit daadwerkelijk het beste voor het kind is,
N&P veel sterkte en wijsheid met beslissen, en neem de ruimte jezelf te zijn, ook als je vragen hebt die ongemakkelijk zijn
Maria