Ervaringen vergunninghouders

• Michiel

'Niet ieder kind zal dat zich afvragen hoor' is toch een heel raar argument? Ten eerste lijkt het erop dat de meeste geadopteerden (het blijven geen kinderen) dit zich vroeg of laat wel degelijk gaan afvragen. En ten tweede lijkt het me verstandig er in ieder geval rekening mee te houden dat je kind je vragen gaat stellen over zijn afkomst en over de adoptieprocedure. Hopen dat nét jouw kind dat niet doet vind ik erg onverstandig.

• Michiel

Hoi N&P,

De verschillende vergunninghouders hebben allemaal verschillende doelstellingen en opvattingen over wat het ‘belang van het kind’ is. Ik denk dat het wel belangrijk is dat je daar rekening mee houdt. En ja de VGHs hebben allemaal een vergunning, maar je moet het wel heel bont maken voordat die (tijdelijk) wordt ingetrokken, zoals destijds bij de Stichting Flash is gebeurd. En verwacht niet al te veel van Justitie: zowel bij China en Ethiopië kaatste Justitie de bal terug naar de VGHs. Kinderhandel in die landen was al jaren aan de gang voordat maatregelen volgden en de VGHs en justitie hebben daar volgens mij niet adequaat op gereageerd.

Ik zeg niet dat je niet moet adopteren, maar wel dat je zorgvuldig je VGH en het land van herkomst moet uitkiezen (voor zover je wat te kiezen hebt). Adoptie hoort om het belang van het kind te gaan, dus ik vind dat je het perspectief van het kind zwaar moet laten wegen bij je keuze. De hamvraag is: kan ik met de kennis die op dit moment aanwezig is over de VGH en het land later aan mijn kind verantwoorden dat ik het beste met hem voor had?

Het klopt dat geen enkele adoptie waterdicht is. Uiteindelijk draait het om vertrouwen tussen jou en de VGH en tussen de contactpersonen in de landen van herkomst en de VGH. Maar ik vind wel dat je moet onderzoeken dat er alles aan gedaan is om te voorkomen dat je kind onnodig bij zijn familie is weggehaald of is verkocht. Geen enkele VGH is smetteloos maar met sommige zou ik beslist niet in zee gaan. Al is het alleen maar omdat ze de donkere kanten van adoptie bagetelliseren.

• Nannie

Hallo Michiel,

Bedankt voor je antwoord. Wij vinden het belangrijk om te weten dat alles klopt. Hoewel dat moeilijk blijft met vergunninghouders, contactpersonen en landen waar veel armoede is en / of waar minderheidsgroepen wonen ( oftewel alle landen waar adoptiekinderen vandaan komen… ). Maar evenwel goed om kritisch te blijven!

• N&P

Hoi Meta,

Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Hoe weet je dat K&T beter/sneller lijkt te matchen? Of is dit ook gewoon omdat Meiling kleiner is qua organisatie?

• B

.

• B

I

• lisa11

Misschien wel maar wanneer je kiest om een hele jonge kinderen te adopteren, heb je ook wat uit teleggen. En wanneer je op later leeftijd kiest voor adoptie en voor een ouder kind in de molen zit..

Je moet je adoptie kind een duidelijk verhaal kunnen voor leggen wanneer het straks vragen krijgt.

• B

.

• Maria11

Beste N&P,

Je onderwerp maakt nogal wat los! In ieder geval ook bij mij.

Wat je volgens mij ook onaangename verrassingen kunt besparen, is voor jezelf op een rijtje zetten wat je zelf echt belangrijk vindt en dat bij vergunninghouders voorafgaand aan je keuze controleren. Dat kunnen zowel waarden als praktische aspecten zijn: duidelijkheid, snelheid, financiën, persoonlijke benadering, bereikbaarheid.

Je zou kunnen zeggen dat het positieve van een vergunninghouder is, dat een vergunninghouder belang heeft bij juistheid van procedures in verband met voortbestaan. Aan de andere kant, al die landen waar wel sprake is van kinderhandel, er zijn blijkbaar voldoende (financiele) drijfveren voor traffic. En je hoort ook wel eens (bijv. nu in het nieuws bij de mensen uit Libanon, die op zoek gaan naar roots), dat de zaak aan de Nederlandse kant in orde is, maar aan de andere kant moeilijker blijkt te liggen. Ik wil ook wel weten wat een vergunninghouder daaraan kan doen en doet.

Wij zijn er steeds meer achter gekomen dat openheid voor ons cruciaal is. Ik denk dan aan een duidelijke beantwoording van vragen als: hoe open is een organisatie over het borgen van tegengaan kinderhandel? hoe open over de besteding van de kosten? hoe komt de matching tot stand? wie is erbij betrokken en welk belang hebben de diverse partijen bij bepaalde matching? welke landen adopteren bij en bepaald kanaal en wat zijn de verschillende kosten vanuit verschillende landen? wat gebeurt er met kinderen die niet gematcht kunnen worden omdat het dossier niet rechtmatig is? hoe staat de organisatie tegenover een zaak als Rahul en wat is daarbij jouw rol? Wie is in de procedure aansprakelijk voor welke aspecten? In hoeverre geef je juridisch gezien een vrijwaring aan de vergunninghouder etc.

Het is echt persoonlijk en zelf hoor ik dan liever als antwoord van een VH dat ze doen wat ze kunnen, maar dat het niet volledig uitgesloten is, dan bijv. dat het uiteindelijk een kwestie van vertrouwen is en dat je hen maar moet vertrouwen. Ik kan dat echt niet zonder dat een vergunninghouder een open, transparante houding heeft, juist om de reden die Michiel noemde, namelijk dat je wel aan je kind moet kunnen uitleggen dat er alles aan gedaan is dat dit daadwerkelijk het beste voor het kind is,

N&P veel sterkte en wijsheid met beslissen, en neem de ruimte jezelf te zijn, ook als je vragen hebt die ongemakkelijk zijn

Maria

• metameulenbelt

Dat is puur subjectief vanaf de zijlijn. Ik zie regelmatig mensen die via Meiling willen adopteren die vrij lang moeten wachten op intake etc. (eerst op een pre-wachtlijst komen te staan), terwijl je bij K&T meteen na aankomst van je dossier een formulier en afspraak krijgt. Maar die situatie kan natuurlijk inmiddels ook weer anders zijn. Vanuit het verleden was K&T ook altijd al sneller dan Meiling (ook in onze tijd) en ook dan WK.

Echter, zoals Maria11 al schrijft, voor iedereen is wat je echt belangrijk vindt in een VH weer anders. Er zullen ook altijd mensen te vinden zijn die een negatieve ervaring met een VH hebben, het gaat niet altijd even goed. Maar dat geldt voor alle VH's. Ik heb opgeschreven wat voor ons destijds belangrijk was, maar dat hoeft het niet voor jou te zijn.

Meta