YES!!! tegemoetkoming adoptiekosten

• NH

Wij hebben het formulier gewoon uitgeprint en vandaag op de post gedaan. Is ook makkelijk. ;)

• flap

De website is super onduidelijk maar telefonisch navraag luidt dat een adoptie is voltooid op de datum van de uitspraak van de buitenlandse rechter. Na deze uitspraak is er 3 jaar de tijd om de aanvraag in te dienen. Dit is onafhankelijk van land en zwak/sterke adoptie.

• flap

Nog even voor de duidelijkheid. Bij een zwakke adpotie kan je pas de aanvraag indienen na de omzetting naar nederlands rechts, maar de datum dat de adoptie volooid is dus niet de datum dat de nederlandse rechter om het omzet.

Je kan dus een aanvraag indienen tot 31 december 2015 als de buitenlandse rechter de uitspraak gedaan heeft voor 31 december 2012.

• MCP

Er staat nadrukkelijk op de site dat je alleen het fromulier op mag sturen als je geen DigiD hebt of in het buitenland woont.

Aangezien volgens mij iedere inwoner van Nederland tegenwoordig DigiD heeft is het dus de bedoeling dat je dat gebruikt.

• MCP

Het kind moet de Nederlandse nationaliteit bezitten - dat is ook 1 van de eisen - en dat is volgens mij toch echt pas na omzetting tot nederlands recht.

• MCP

even gekopieerd:

Aanvragen per post

Aanvragen per post is uitsluitend mogelijk als:

U in het buitenland woont en geen DigiD heeft.

U tijdens de adoptieprocedure getrouwd was, maar u bent nu gescheiden.

U tijdens de adoptieprocedure een geregistreerd partnerschap had, maar dit is nu beëindigd.

• flap

Dat heb ik ook gevraagd, daarom mag je pas de aanvrag indienen na omzetting door een nederlandse rechter, maar de datum dat de adoptie voltooid is, is de datum van de buitenlandse uitspraak.

• flap

Criteria

Het gaat om een interlandelijke adoptie.

De adoptie is in overeenstemming met de Wet opneming buitenlandse kinderen ter adoptie (Wobka) tot stand gekomen

De adoptieprocedure is tussen 1 januari 2009 en 1 januari 2013 afgerond

Uw kind bezit bij het indienen van de aanvraag de Nederlandse nationaliteit dan wel de nationaliteit van de adoptiefouder(s) als geen van u de Nederlandse nationaliteit bezit, terwijl u wel in Nederland woonde ten tijde van afronding van de adoptieprocedure.

De aanvraag voor een tegemoetkoming is binnen drie jaar na voltooiing van de adoptie ingediend. Voor aanvragers die in 2009, 2010 of 2011 de adoptie hebben afgerond, gaat de termijn in op het moment dat de wet van kracht wordt.

Datum van afronding adoptie is de datum van uitspraak van de buitense rechter, dus al s dat voor 1 januari 2013 is, heb je recht op de vergoeding

Bij aanvraag moet het kind nederlander zijn, dus na de omzetting naar nederlands recht.

Ik heb het nagevraagd, ik vind het zelf super onduidelik, maar dit zeiden ze aan de telefoon.

• MCP

Aangezien ze daar ook denken dat je BKAnr van de VGH komt heb ik toch ernstige bedenkingen bij de stelling dat een adoptie is afgerond na uitspraak van de buitenlandse rechter.

Het kind heeft dan nog niet de achternaam van de adoptieouders en ook niet de Nederlandse nationaliteit, er moet dus nog heel wat gebeuren en dus is het volgens mij niet afgerond.

Dat het kind jouw kind is vanaf het moment dat de buitenlandse rechter de uitspraak doet - ookal moet er in Ned. ook nog een uitspraak komen - , ja dat is een feit en daarom zou je dan misschien in aanmerking mogen komen voor de uitkering. Maar afgerond is het niet.

• flap

Het gaat er toch niet om hoe het officieel is, maar hoe het agentschap erover denkt en wat in hun papieren staat. Ik heb trouwens net de bevestiging van mijn verhala per e-mail gehad. Dus ik heb het zwart-op-wit wat ook rechterlijk gebruikt kan worden, dus volgens mij kunnen ze er niet meer onderuit.