African adoption should be discouraged 'at all costs,' group says

• Sander

“Cumulatief als in het grootste deel van die kinderen was in 2009 ook wees en is het nu waarschijnlijk nog. Het is niet zo dat dat aantal er in 2010 bijgekomen is. ”

Check. Lijkt mij ook.

“Kinderen die inmiddels in pleegzorg zitten, staan hier ook tussen (72% toename, tov wat overigens).”

Klopt, en het percentage komt uit één van de twee tegenstrijdige artikelen die jij plaatste. Zie betrouwbaardere cijfers (van het Dep. of Soc. Dev.) hieronder.

“Daadwerkelijke wezen (dus zonder een enkele ouder): 885.000. ”

Dat gaf ik zelf ook aan.

“Paternal orphans” is gezien het aantal neem ik ook inclusief een levende vader, maar dan eentje die de benen heeft genomen (unknown).

Dit staat erbij: “including those whose living status is reported as unknown, but excluding those whose living status is unspecified” Pa is dus weg, en onbekend is of hij leeft, maar de cijfers zijn wel gefilterd op “niet aangegeven”. M.a.w.: als hij weg is maar de moeder weet dat hij nog wel leeft, óf zijn wel/niet in leven zijn niet heeft vermeld, doet pa niet mee in deze statistieken.

“En natuurlijk ”ivm afstand doen“: 1 ouder weg, dus beter voor het kind?” Dat laat ik me niet in de mond leggen, dat lijkt me aan de overgebleven ouder.

“Zouden de (volgens diverse onderzoeken) stuk hogere kosten voor een tehuisverblijf niet beter geinvesteerd kunnen worden in het 1-oudergezin?”

Dat zou ik zo niet durven te zeggen, ook dat lijkt mij vooral aan de ouder. Ik heb begrepen dat heel veel vrouwen in Zuid-Afrika juist met sociale problemen / verstoting te maken krijgen als ze het proberen in hun eentje te rooien, ook als ze daarbij hulp krijgen. Maar ik ben met je eens dat als de moeder (of vader) dit wil, het inderdaad beter is. De vraag is: waarom lukt dat dan niet? Waarom worden er in Zuid-Afrika zoveel kinderen te vondeling gelegd, in babyluikjes, achtergelaten op kraamafdelingen, op vuilnisbelten en langs spoorwegen? Bij veel tehuizen en adoptieorganisaties lopen parallelle coachingstrajecten voor alleenstaande moeders, om ze te scholen en zo zelfstandig een inkomen te leren verwerven, dus op een of andere manier in staat te stellen voor hun eigen kind te zorgen. En toch geven diezelfde organisaties aan dat er daarnaast een heel aantal kinderen overblijven die ze niet geplaatst krijgen bij pleeg- of adoptiefamilie. Naast het feit dat armoedebestrijding niet de enige oplossing is, schieten de middelen t.b.v. armoedebestrijding op landelijk niveau tekort. En overvolle tehuizen weten ook niet meer hoe ze de eindjes aan elkaar moeten knopen. Als ik zie hoe een handjevol medewerkers daar tientallen kinderen verzorgen met heel weinig middelen, vraag ik me overigens af of tehuisverblijf duurder is dan maatwerk-zorg toegepast op het éénoudergezin (alleen geld is daarbij niet voldoende). Heb je daar Zuid-Afrikaanse documentatie van? Maar nogmaals: als het wel kan, natuurlijk moet dan dat laatste, dus maatwerkzorg voor het eenoudergezin, voorgaan.

“Hoeveel van de double orphans wonen bij directe familie?”

Zoals in het 2e linkje staat dat ik plaatste (overigens niet voor het eerst in dit draadje): "A further hypothesis for the discrepancy between levels of fostering and adoption may be that, as in many other African societies, the majority of foster carers are extended family members such as grandparents, aunts, uncles and older siblings (Isiugo-Abanihe 1985; Save the Children 2007) who see no particular value in engaging in the extensive administrative process of adoption. With the high levels of HIV- and AIDS-related morbidity and mortality, these family carers are typically providing ‘crisis fostering’, which involves the boarding out of children as a result of the death of one or both parents, or the dissolution of the family of birth by divorce or separation (Isiugo-Abanihe 1985)." Hoe ideaal is die “crisis fostering”? Want wat gebeurt er met die kinderen als ze “boarded out” (uit huis geplaatst) zijn en er ook nog rampspoed over de extended family komt? Waarbij die extended family maar al te vaak uit “older siblings” bestaat (zie child headed households)? Dat komt écht schrikbarend vaak voor…

“Hoeveel daarvan zijn onder de 6 jaar, of, nog meer markgericht: jonger dan 2? Check: van alle ”orphans“ is van 0 tot 5 jaar oud nog geen 10%, is 1,1% daadwerkelijk wees (geen uitsluitsel over mogelijkheden directe familie) en de meest gewilde leeftijdsgroep is dan daar dan weer een percentage van. Daar wachten volgens het acpf dus 50 gezinnen per kind op. Over geheel Afrika genomen dan.”

Die rekensom klopt dus niet. Ten eerste al niet omdat die 1,1% niet aan het totaal aantal orphans gerelateerd is (zoals ik aangaf zijn de percentages bij elkaar opgeteld geen 100). Ten tweede niet omdat niet alleen “double orphans” adoptabel zijn, getuige bijv. het feit dat in Zuid-Afrika helaas de realiteit mede deze is:

“It has been shown that many of these single mothers lack support from their partners, as the fathers of the children commonly refuse any responsibility in terms of emotional, financial and practical support during pregnancy and child rearing (Swartz 2003; Cooper et al. 2004). As a last resort, given this weakened extended family support for care responsibilities, many mothers abandon their children or voluntarily give them up for adoption.This hypothesis is supported by recent investigative media reports in South Africa suggesting that there is anecdotal evidence that young mothers are driven to child abandonment and adoption by poverty (Mail & Guardian 2009). Thus, the high proportion of illegitimate children being successfully adopted may also reflect high rates of non-marital childbearing and teenage parenthood in South Africa.”

Ten derde realiseert Zuid-Afrika op jaarbasis nog maar een relatief laag aantal interlandelijke adopties (nog geen 10% van het totaal), dus voor al die andere kinderen die niet via dat kanaal adoptiefamilie vinden, staan helemaal geen 50 gezinnen (want: niet de hele wereld) te wachten. Verder is Zuid-Afrika zeer selectief in het aangaan van samenwerkingen met ontvangende landen.

“Inderdaad kun je vaststellen dat de afname van domestic adopties 52% bedraagt, maar de groei van pleegzorg was 72%.” Is daar documentatie over?

Wederom uit het document dat ik al 2x eerder in dit draadje plaatste:

Jaar Foster care grants

2004–2005 195 454

2005–2006 317 434

2006–2007 400 503

2007–2008 454 191

2008–2009 474 459

Geen idee waar die 72% uitgehaald is dat in het artikel stond dat je plaatste, maar in 4 jaar tijd is foster care dus wel meer dan verdubbeld. Ergens in de tussenliggende periode is er dus wel een moment aan te wijzen waarop de toename 72% bedroeg ten opzichte van het meetmoment, maar ik geef toe: duidelijk is het niet.

“Overigens niet verwonderlijk, gezien de kosten van zelfs een domestic adoptie, bij pleegzorg krijg je zelfs een vergoeding. Dus 20% meer kinderen een gezin. Da's mooi. Als het om het kind te doen is, en niet de vergoeding, maar daar gaan we maar vanuit.”

Geen idee of je daar vanuit kan gaan, ik ben echter bang dat dat niet in alle gevallen geldt als ik het document van Mokomane juist interpreteer. Weer een rekenfoutje: je kunt niet 72-52=20 aanhouden. Er vinden maar 2.000 adopties per jaar plaats in ZA. De cijfers die over foster care gaan, bevinden zich in een hele andere orde (factor 1000-2000 groter). Tussen 2004-2005 en 2008-2009 vonden zo'n 150% meer kinderen een pleeggezin (althans: er werd een foster care grant uitgekeerd) - helaas moet dat dan weer in verband worden gebracht met de schokkende stijging in het aantal kinderen dat (pleeg)zorg nódig had tussen 2004/5 en 2008/9. Die trend zet overigens alleen maar door de komende jaren, en dat geldt helaas niet voor het aantal volwassenen dat in staat is om voor deze kinderen te zorgen.

“Bij én én én vergeet je overigens de allerbelangrijkste (aangezien dat de grootste groep is): ondersteuning van het biologisch eigen gezin (of extended family). Dat lijkt me stap 1 alvorens de ”adoptabiliteit“ vast te stellen, niet? Objectief gezien dan.”

Absoluut mee eens. Zie boven.

“Sisi is helaas niet de enige, die niets merkt van de nieuwe initiatieven. Dat gaat ook nog wel even duren begrijp ik.”

Ook daar heb je zeker gelijk. De problemen die zij ervaart zijn niet van vandaag op morgen opgelost. Maar wat is jouw oplossing? Want ik zie je vooral vaak herhalen wat je allemaal géén goed idee vindt, en artikelen plaatsen die kennelijk ook nog verwarrend zijn, getuige de statistische goochelarij hierboven, en het feit dat je deze draad begon met een titel die we zeker niet op Zuid-Afrika kunnen toepassen- qua aantallen adopties toch een van de belangrijkste landen op het Afrikaanse continent, ook al is het dan nog steeds allemaal veel te weinig.

Mijn punt is dat er wel degelijk initiatieven zijn waar te nemen om landelijke adoptie verder te bevorderen. Zoals Sisi zelf schrijft: “whose side is the government actually on?” - heb ik zelf ook al meer dan eens moeten constateren dat het vooral de ZA overheid is die niet bepaald altijd even handig bijdraagt aan het verwijderen van red tape, zowel bij landelijke als bij interlandelijke adoptie. De adoptieorganisaties uit de NAC proberen de overheid van de noodzaak om hierbij te helpen, te overtuigen. Feit blijft dat Zuid-Afrikaanse landelijke adoptie een tienvoud is van interlandelijke adoptie. En dat uit Sisi's persoonlijke verhaal, hoe schrijnend en verdrietig ook, dus niet geconcludeerd kan worden dat in het algemeen interlandelijke adoptie al te gemakkelijk boven landelijke adoptie wordt verkozen, als het om Zuid-Afrika gaat.

• Mirjam1

“Cumulatief als in het grootste deel van die kinderen was in 2009 ook wees en is het nu waarschijnlijk nog. Het is niet zo dat dat aantal er in 2010 bijgekomen is. ”

Check. Lijkt mij ook.

Niet heel vreemd, als in 1 jaar tijd adoptie al met 52% afneemt (ik wacht nog op cijfers van voorgaande jaren). Dat heeft ook een reden, niet? Meer red tape voor domestic bijvoorbeeld. En hogere kosten.

“En natuurlijk ”ivm afstand doen“: 1 ouder weg, dus beter voor het kind?” Dat laat ik me niet in de mond leggen, dat lijkt me aan de overgebleven ouder.

Uit huis plaatsen is nog altijd iets heel anders dan afstand doen. Zijn er cijfers van kinderen waar daadwerkelijk afstand van is gedaan?

En toch geven diezelfde organisaties aan dat er daarnaast een heel aantal kinderen overblijven die ze niet geplaatst krijgen bij pleeg- of adoptiefamilie.

Ik neem aan boven een bepaalde leeftijd of met een beperking. Vanuit welke leeftijdsgroep wil jij eigenlijk adopteren?

Heb je daar Zuid-Afrikaanse documentatie van?

Nee, niet specifiek, David Smolin en Unicef hebben hier volop over geschreven.

David Smolin of Samford University notes that “the ethics of inter-country adoption becomes problematic where poverty induces the family to give up their child. Under such circumstances, even the cost of transporting the child from sending to receiving nation, if spent instead to aid the family, could have kept the family intact.”

Ironically, orphanage care is also often more expensive than providing direct assistance to family and community structures. A 2004 UNICEF report containing cost comparisons in Uganda shows that orphanag ecosts run 14 times higher than those for community care.

Voordat er nu weer een verhandeling komt dat het in ZA natuurlijk heel anders is dan in Uganda of welk ander

Afrikaans of wherever land dan ook: laat het in ZA dan 2 x hoger zijn (en ja, ik denk meer, wat zeg ik: ik weet het zeker).

Hoe ideaal is die “crisis fostering”?

In vergelijking met IA? Volgens de deskundigen of mijn persoonlijk mening?

Want wat gebeurt er met die kinderen als ze “boarded out” (uit huis geplaatst) zijn en er ook nog rampspoed over de extended family komt?

Of over het internationale adoptiegezin? Of als er geen rampspoed komt? Wat is je punt? (ik weet het hoor, maar even ter illustratie)

Waarbij die extended family maar al te vaak uit “older siblings” bestaat (zie child headed households)? Dat komt écht schrikbarend vaak voor…

En dat al decennia.

“Die rekensom klopt dus niet.”

Het is geen rekensom, als in van 10% neem je 1,1% en daar weer een percentage van. Dat staat er ook niet. Het aantal adoptabele (want afgestane) zeer jonge kinderen is echter wel een klein percentage van alle cijfers hier genoemd.

Ten derde realiseert Zuid-Afrika op jaarbasis nog maar een relatief laag aantal interlandelijke adopties (nog geen 10% van het totaal).

Daadwerkelijk nood wellicht minder hoog dan je cijfers doen vermoeden? Wat is de gemiddelde proceduretijd voor IA uit ZA? En de jouwe?

“Die trend zet overigens alleen maar door de komende jaren, en dat geldt helaas niet voor het aantal volwassenen dat in staat is om voor deze kinderen te zorgen.”

Wat als ze niet afgestaan worden? Of zal die trend zich wel wijzigen?

“Sisi is helaas niet de enige, die niets merkt van de nieuwe initiatieven. Dat gaat ook nog wel even duren begrijp ik.”

Ook daar heb je zeker gelijk. De problemen die zij ervaart zijn niet van vandaag op morgen opgelost. Maar wat is jouw oplossing?

Ik heb vooralsnog geen oplossing. Ik steun een aantal wereldwijde en plaatselijke initiatieven voor o.m. gezinsbehoud. Wat is naast 1 kind adopteren de jouwe?

En dat uit Sisi's persoonlijke verhaal, hoe schrijnend en verdrietig ook, dus niet geconcludeerd kan worden dat in het algemeen interlandelijke adoptie al te gemakkelijk boven landelijke adoptie wordt verkozen, als het om Zuid-Afrika gaat.

Ik ben daar nog niet uit. Maar zal het toejuichen als ZA het zoveel mogelijk domestic probeert op te lossen.

• Sander

“Niet heel vreemd, als in 1 jaar tijd adoptie al met 52% afneemt (ik wacht nog op cijfers van voorgaande jaren). Dat heeft ook een reden, niet? Meer red tape voor domestic bijvoorbeeld. En hogere kosten.” Ik denk dat red tape en hogere kosten wel e.e.a. met elkaar te maken hebben, en zoals ik al zei vind ik ook dat overbodige red tape zoveel mogelijk moet worden verwijderd. Dan blijft er nog een gedeelte over waarvan je je kunt afvragen of daar nog wat aan te doen valt. Ik meen toch begrepen te hebben dat ook jij vindt dat het papierwerk rond een adoptie degelijk in elkaar moet zitten, omdat we er anders maar niet aan moeten beginnen…?

“Uit huis plaatsen is nog altijd iets heel anders dan afstand doen.” Ehhh… ja, waar houdt deze opmerking precies verband mee?

“Zijn er cijfers van kinderen waar daadwerkelijk afstand van is gedaan?” Vast wel, maar heb ze zo niet voorhanden.

En toch geven diezelfde organisaties aan dat er daarnaast een heel aantal kinderen overblijven die ze niet geplaatst krijgen bij pleeg- of adoptiefamilie.

“Ik neem aan boven een bepaalde leeftijd of met een beperking.”

Wederom: zie Mokomane / Rochat / DSD. Hierin staat inderdaad dat het voor siblings, oudere kinderen en kinderen met een beperking lastiger is om geadopteerd te worden, maar er staat ook in dat bijv. een ander ras dan dat van het adoptiegezin, of het feit dat een kindje langer dan een paar maanden in een tehuis heeft gezeten, het lastiger kan maken om er Zuid-Afrikaanse adoptiefamilie voor te vinden.

“Vanuit welke leeftijdsgroep wil jij eigenlijk adopteren?”

Okay, kennelijk moet ik hier een brevet afgeven of zo…. Wij hebben aangegeven dat we graag siblings willen adopteren, en hebben daar ook toestemming voor. Dat onze kids dus geen jonge baby's zullen zijn, i.i.g. niet allebei, hoort daarbij. Ruimte SN hebben we ook duidelijk aangegeven. Het document van Mokomane / Rochat, heeft in onze afwegingen voor welke categorieën kinderen ouders gezocht worden, ook een rol gespeeld.

“Voordat er nu weer een verhandeling komt”

Goh, pardon zeg… ik wist niet dat dat recht alleen aan jou voorbehouden was!

“dat het in ZA natuurlijk heel anders is dan in Uganda of welk ander Afrikaans of wherever land dan ook: laat het in ZA dan 2 x hoger zijn (en ja, ik denk meer, wat zeg ik: ik weet het zeker).”

ZA ís een heel ander land, dat lijdt geen twijfel. Maar hoe dan ook bedankt voor deze informatie. Ik zal proberen te achterhalen hoe het in ZA precies zit. Blijft staan dat projecten die in ZA bestaan om alleenstaande ouders toch in staat te stellen zelf voor hun kind te zorgen, niet de enige benodigde oplossing zijn, en dat ik ook al heb aangegeven dat ik vind dat dat zoveel mogelijk moet worden geprobeerd.

“In vergelijking met IA? Volgens de deskundigen of mijn persoonlijk mening?”

Laten we beginnen t.o.v. adoptie in het algemeen - aangezien het in 90% van de gevallen landelijk gebeurt in ZA. De schroom om eerst te willen weten of het om je eigen mening of die van deskundigen moet gaan kom ik verder niet zoveel in je bijdragen tegen, dus laat je daar vooral niet door tegenhouden…

Want wat gebeurt er met die kinderen als ze “boarded out” (uit huis geplaatst) zijn en er ook nog rampspoed over de extended family komt?

“Of over het internationale adoptiegezin? Of als er geen rampspoed komt? Wat is je punt? (ik weet het hoor, maar even ter illustratie)”

Mijn punt is - ook al geef je aan het al te weten - dat die kinderen een zeer kwetsbare toekomst hebben. Natuurlijk kan er altijd wat met het adoptiegezin (internationaal of lokaal) gebeuren. Maar ik hoop niet dat je dat over één kam wilt scheren met de gevaren die verweesde kinderen en hún extended familie lopen in Zuid-Afrika, gezien armoede en geweldsproblematiek. Je zult nog maar één of twee verre familieleden over hebben, die je bij een tehuis hebben gebracht op zeer jonge leeftijd. En voordat je denkt dat ik bedoel dat de beslissing over die kinderen maar over die extended family heen genomen moet worden: nee dat bedoel ik dus niet. Maar dit is wel een situatie waardoor honderdduizenden kinderen in Zuid-Afrika zich min of meer “in limbo” bevinden, peuter,/ kleuter / puber / volwassen worden en het moeten stellen met het absolute minimum aan persoonlijke aandacht en liefde. Er wordt niet voor niets een verband gelegd door alle Zuid-Afrikaanse deskundigen, tussen de vraag hoe er nu voor die kinderen wordt gezorgd, en als we dat niet goed doen, wat dat uiteindelijk betekent voor de gewelds- en criminaliteitsspiraal in Zuid-Afrika. Dus als dan vanuit die extended family bij kinderen die al in een tehuis zíjn geplaatst, de keuze voor adoptie wordt gemaakt, zie ik niet in wat daar op tegen is. En kennelijk gaat het dus vaak zo (wederom uit Mokomane / Rochat).

Waarbij die extended family maar al te vaak uit “older siblings” bestaat (zie child headed households)? Dat komt écht schrikbarend vaak voor…

“En dat al decennia. ”

Maar wat vínd je daar dan van?

“Het aantal adoptabele (want afgestane) zeer jonge kinderen is echter wel een klein percentage van alle cijfers hier genoemd.”

Ehhh… ja, ik heb die cijfers hier zelf geplaatst, dus ik heb ze ook gezien. En van “potentieel adoptabel” naar “adoptabel en zeer jong” is inderdaad een flinke stap, wat ik ook nergens ontken. Maar het aantal kinderen waarvoor nu adoptieouders gevonden wordt, is nog altijd maar een fractie van het aantal dat het nodig heeft. Dát is mijn punt.

“Daadwerkelijk nood wellicht minder hoog dan je cijfers doen vermoeden?”

Ik vind het écht ónbegrijpelijk dat je zo'n opmerking maakt. Gá eens naar Zuid-Afrika, of bél anders eens een paar van die tehuizen op! Alhoewel ik wel denk dat het even stil zal zijn aan de andere kant van de telefoon als je er naar vraagt. Er is echt geen serieuze Zuid-Afrikaan te vinden die de nood in twijfel zal trekken, of je nou zus of zo naar de cijfers kijkt, ze blijven verschrikkelijk!

“Wat is de gemiddelde proceduretijd voor IA uit ZA?”

Die is de afgelopen anderhalf a twee jaar vrij lang geweest, wat vooral te maken heeft met het feit dat de implementatie van de Children's Act uit 2010 nog loopt, en alle red tape die daaraan vast zit is pas écht een kluwen, zéker vergeleken met landelijke adoptie. Inmiddels heb ik, gezien het aantal voorstellen dat ik oppik, het idee dat het weer wat sneller loopt. Daar speelt het bijzondere onderwerp van HIV adoptie nog doorheen - de betreffende vergunninghouder heeft dit tot een paar jaar geleden nog afgeraden, en nu staan er oproepen voor de adoptie van deze groep kinderen. Schokkend is dat de kans groot is dat het om dezelfde kinderen gaat als een paar jaar geleden, waarvan toen de adoptie dus nog werd afgeraden. En tenslotte is er vanuit Nederland ook nog tot voor zéér kort sprake geweest van beleid t.a.v. “één vergunninghouder voor Zuid-Afrika”, waardoor er voor grote groepen kinderen niet eens bemiddeld kón worden, omdat lang niet alle kinderen in Zuid-Afrikaans tehuizen in overweging komen via één kanaal.

“En de jouwe?”

Dat zullen we pas weten wanneer het zo ver is. Wat wil je met deze nogal persoonlijke vraag eigenlijk?

“Wat als ze niet afgestaan worden? Of zal die trend zich wel wijzigen? ”

Als ze niet afgestaan worden, is dat vanuit het oogpunt van het intact houden van de biologische familie fantastisch, en zal de hulpbehoefte toenemen. Wat is je punt?

“Ik heb vooralsnog geen oplossing. Ik steun een aantal wereldwijde en plaatselijke initiatieven voor o.m. gezinsbehoud. Wat is naast 1 kind adopteren de jouwe?”

Ik snap ook dat dé oplossing niet voorhanden is, maar ik vind dat daar dan ook bescheidenheid bij past als het gaat om het afbranden van interlandelijke adoptie als onderdeel van de totale set middelen die we beschikbaar hebben om voor kinderen een betere toekomst te proberen organiseren. Daarom - en natuurlijk ook vanwege onze eigen kinderwens - span ik me dagelijks in om de oneerlijkheid die er in mijn ogen rond adoptie uit Zuid-Afrika zit, te verminderen, samen met een grote groep aao's die in hetzelfde schuitje zitten. Hopelijk leidt dat in onze persoonlijke situatie tot de adoptie van een sibling, en voor de groep tot een meervoud daarvan. En verder doen ook wij ons uiterste best om, bijvoorbeeld door middel van sponsoracties, middelen bijeen te schrapen t.b.v. lokale projecten.

“Ik ben daar nog niet uit. Maar zal het toejuichen als ZA het zoveel mogelijk domestic probeert op te lossen.”

Met die tweede zin ben ik het helemaal eens, met als aanvulling dat daar waar dat niet afdoende blijkt, interlandelijke adoptie een valide en noodzakelijk onderdeel van de totale oplossing blijft.

• Sander

Zoals aangegeven heb ik inderdaad nog even gekeken naar de Zuid-Afrikaanse variant van de kostenvergelijking van Unicef op het gebied van community care vs. opvang in tehuizen. Je hebt gelijk dat opvang in tehuizen in Zuid-Afrika een meervoud kost van community care. Een 6-voud zelfs. Daar sta ik echt van te kijken, dus nogmaals bedankt voor die informatie.

Wel staan er de volgende kanttekeningen bij:

"Policy must, however, be based not only on the cost but also on the quality of care and reference should be made to the first part of the study for conclusions in this regard.

The most cost-effective models of care are clearly those based in the community. These models, however, struggle to provide adequate material care, if they are to provide care they need support…

..

Although the three less formal community models of care are clearly the most cost effective, the need for a continuum of options is still evident. The resource

requirements to maintain such a continuum, even if the bulk were directed at the more cost effectivemodels, will be large."

Inderdaad is en blijft dus een range aan oplossingen nodig. Ook adoptie en foster care worden daarin genoemd, en er wordt genoemd dat een tehuis nooit een vervanger voor familie en persoonlijke aandacht mag zijn. Laten we dus in ieder geval proberen die kinderen zo min mogelijk in die toch al propvolle tehuizen in ZA te laten verblijven…

• Mirjam1

“Niet heel vreemd, als in 1 jaar tijd adoptie al met 52% afneemt (ik wacht nog op cijfers van voorgaande jaren). Dat heeft ook een reden, niet? Meer red tape voor domestic bijvoorbeeld. En hogere kosten.” Ik denk dat red tape en hogere kosten wel e.e.a. met elkaar te maken hebben, en zoals ik al zei vind ik ook dat overbodige red tape zoveel mogelijk moet worden verwijderd. Dan blijft er nog een gedeelte over waarvan je je kunt afvragen of daar nog wat aan te doen valt. Ik meen toch begrepen te hebben dat ook jij vindt dat het papierwerk rond een adoptie degelijk in elkaar moet zitten, omdat we er anders maar niet aan moeten beginnen…?

Ik vind red tape zeer belangrijk bij IA, gezien de talloze misstanden. En hoge kosten waanzin, want werkt misstanden nog meer in de hand (zie ook Smolin: ticket al voldoende om kind in eigen gezin op te laten groeien). Maar had het over domestic.

“Uit huis plaatsen is nog altijd iets heel anders dan afstand doen.” Ehhh… ja, waar houdt deze opmerking precies verband mee?

Met hetgeen er voor stond.

“Zijn er cijfers van kinderen waar daadwerkelijk afstand van is gedaan?” Vast wel, maar heb ze zo niet voorhanden.

Stukken lager dan de genoemde cijfers neem ik aan.

“Ik neem aan boven een bepaalde leeftijd of met een beperking.”

Wederom: zie Mokomane / Rochat / DSD. Hierin staat inderdaad dat het voor siblings, oudere kinderen en kinderen met een beperking lastiger is om geadopteerd te worden, maar er staat ook in dat bijv. een ander ras dan dat van het adoptiegezin, of het feit dat een kindje langer dan een paar maanden in een tehuis heeft gezeten, het lastiger kan maken om er Zuid-Afrikaanse adoptiefamilie voor te vinden.

Dat nam ik dus correct aan. Of een Europese of Amerikaanse adoptiefamilie ook, trouwens.

Okay, kennelijk moet ik hier een brevet afgeven of zo…. Wij hebben aangegeven dat we graag siblings willen adopteren, en hebben daar ook toestemming voor. Dat onze kids dus geen jonge baby's zullen zijn, i.i.g. niet allebei, hoort daarbij. Ruimte SN hebben we ook duidelijk aangegeven. Het document van Mokomane / Rochat, heeft in onze afwegingen voor welke categorieën kinderen ouders gezocht worden, ook een rol gespeeld.

Brevet? Niet gezien. Maar de jonge NSN kinderen komen lokaal ruimschoots onderdak. Dus was even benieuwd. SN siblings staan toch regelmatig op diverse lijsten.

“Voordat er nu weer een verhandeling komt”

Goh, pardon zeg… ik wist niet dat dat recht alleen aan jou voorbehouden was!

Ik spit het voor posten meestal zodanig uit dat dat voor de beantwoorder niet nodig is. Uitzonderingen daargelaten (check deze thread: “ik lees geen lange Engelse stukken” e.d. Maar verhandel maar hoor, 't is een discussielijst, nietwaar?

ZA ís een heel ander land, dat lijdt geen twijfel. Maar hoe dan ook bedankt voor deze informatie. Ik zal proberen te achterhalen hoe het in ZA precies zit. Blijft staan dat projecten die in ZA bestaan om alleenstaande ouders toch in staat te stellen zelf voor hun kind te zorgen, niet de enige benodigde oplossing zijn, en dat ik ook al heb aangegeven dat ik vind dat dat zoveel mogelijk moet worden geprobeerd.

Ik ben nog steeds in de veronderstelling dat IA echt de allerlaatste optie voor een kind moet zijn, en dat alles in het werk gesteld moet worden om dat te voorkomen.

“In vergelijking met IA? Volgens de deskundigen of mijn persoonlijk mening?”

Voor beiden fostering.

Mijn punt is - ook al geef je aan het al te weten - dat die kinderen een zeer kwetsbare toekomst hebben.

Ook als ze geadopteerd worden, richting het land van Henk en Ingrid. Maar mijn wetenschap zit 'm meer in jouw uitgangspunt om zo begaan te zijn met kinderen in Zuid-Afrika: je eigen kinderwens. Dus wordt het geheel nogal subjectief.

“En dat al decennia. ”

Maar wat vínd je daar dan van?

Vreselijk. Maar is IA de oplossing? Wat gebeurt er met die older siblings? Wat deed jij daar sinds zeg zo'n 20 jaar geleden aan? Vóór je kinderwens? En zien we je hier pakweg 10 jaar na je adoptie nog?

“Het aantal adoptabele (want afgestane) zeer jonge kinderen is echter wel een klein percentage van alle cijfers hier genoemd.”

Ehhh… ja, ik heb die cijfers hier zelf geplaatst, dus ik heb ze ook gezien. En van “potentieel adoptabel” naar “adoptabel en zeer jong” is inderdaad een flinke stap, wat ik ook nergens ontken. Maar het aantal kinderen waarvoor nu adoptieouders gevonden wordt, is nog altijd maar een fractie van het aantal dat het nodig heeft. Dát is mijn punt.

ZA is het in het geval van IA niet mee eens, gezien de cijfers.

“Daadwerkelijk nood wellicht minder hoog dan je cijfers doen vermoeden?”

Ik vind het écht ónbegrijpelijk dat je zo'n opmerking maakt.

Daar ging ik al van uit. Maar gezien de gigantische aantallen die jij noemt en de aantallen IA dat ZA toestaat, is de nood blijkbaar niet hoog genoeg om IA uit te breiden.

Dat zullen we pas weten wanneer het zo ver is. Wat wil je met deze nogal persoonlijke vraag eigenlijk?

Uitvinden hoe hoog de nood voor IA in ZA daadwerkelijk is, van iemand in procedure.

“Wat als ze niet afgestaan worden? Of zal die trend zich wel wijzigen? ”

Als ze niet afgestaan worden, is dat vanuit het oogpunt van het intact houden van de biologische familie fantastisch, en zal de hulpbehoefte toenemen. Wat is je punt?

Zie je zin daarvoor.

Daarom - en natuurlijk ook vanwege onze eigen kinderwens - span ik me dagelijks in om de oneerlijkheid die er in mijn ogen rond adoptie uit Zuid-Afrika zit, te verminderen, samen met een grote groep aao's die in hetzelfde schuitje zitten.

Stel dat ZA uiteindelijk geen optie voor adoptie blijkt: stap je dan in een ander schuitje en verdiep je je dan in de problematiek van dat land?

“Ik ben daar nog niet uit. Maar zal het toejuichen als ZA het zoveel mogelijk domestic probeert op te lossen.”

Met die tweede zin ben ik het helemaal eens, met als aanvulling dat daar waar dat niet afdoende blijkt, interlandelijke adoptie een valide en noodzakelijk onderdeel van de totale oplossing blijft.

Laten we in het belang van de kinderen hopen dat het spoedig afdoende blijkt. Er wordt iig keihard aan gewerkt.

• Mirjam1

6 x. Ik vermoed dat het meer is…

• Mirjam1

http://www.thenewage.co.za/56040-1007-53-New_law_aims_to_ease_adoption

2014? Niet hard genoeg…

• Sander

“Ik vind red tape zeer belangrijk bij IA, gezien de talloze misstanden. En hoge kosten waanzin, want werkt misstanden nog meer in de hand (zie ook Smolin: ticket al voldoende om kind in eigen gezin op te laten groeien). Maar had het over domestic.”

Eens. Maar volgens mij zijn de kosten in ZA wel gemaximeerd, en variëren ze voor domestic tussen ongeveer 10.000 en 20.000 ZAR (10 ZAR is ongeveer 1 Euro), afhankelijk van de case load voor de betrokken social workers en juristen, die hun urenbesteding wel moeten verdedigen. Hoewel een fractie van wat een gemiddelde Europeaan voor een IA betaalt, voor een Zuid-Afrikaan een stevig bedrag natuurlijk.

“Maar mijn wetenschap zit 'm meer in jouw uitgangspunt om zo begaan te zijn met kinderen in Zuid-Afrika: je eigen kinderwens.” Inmiddels onder andere ja, zoals voor alle aspirant adoptief ouders geldt. Ik was hier echter al een tijdje mee bezig voordat ik überhaupt over adoptie nadacht.

“Dus wordt het geheel nogal subjectief. ”

Maar laten we vooral over inhoudelijke punten blijven discussiëren, vind je niet? Immers ben je zelf in dat opzicht ook “besmet”, als iemand die de interlandelijke adoptieprocedure al achter de rug heeft zijnde.

“Vreselijk. Maar is IA de oplossing?”

Nee, niet dé (enige) oplossing nee. Schreef ik al een keer of wat ook.

“Wat gebeurt er met die older siblings? Wat deed jij daar sinds zeg zo'n 20 jaar geleden aan? Vóór je kinderwens?”

Leuk dat je het vraagt. 20 jaar geleden kwam ik net van de middelbare school, maar goed, een jaar of 3, 4 later kwam ik als naïef Hollands studentje voor het eerst in Zuid-Afrika terecht en direct dáárna begon ik aan m'n eerste sponsorproject voor een soepkeuken in Sir Lowry's Pass en ondersteuning van door HIV/AIDS en armoede getroffen gezinnen. Met zelf kinderen krijgen was ik toen écht nog niet bezig. Hand op m'n hart ;-)

“En zien we je hier pakweg 10 jaar na je adoptie nog?”

Ach, m'n broer werd 31 jaar geleden geadopteerd, die leest ook nog weleens mee als ik hier weer een prachtig stuk proza heb gevonden. 10 jaar in de toekomst kijken lijkt mij lastig maar betrokken wil ik zeker blijven. Zowel bij Zuid-Afrika als bij adoptie bedoel ik dan.

Maar het aantal kinderen waarvoor nu adoptieouders gevonden wordt, is nog altijd maar een fractie van het aantal dat het nodig heeft. Dát is mijn punt.

“ZA is het in het geval van IA niet mee eens, gezien de cijfers. ”

Dat concludeer je te makkelijk, want het DSD is het namelijk wél met me eens, en dat is het verantwoordelijke ministerie voor adoptie binnen ZA. Je kunt niet zo makkelijk zeggen: dit zijn de cijfers, dus dan zal de mening van het land dat en dat wel zijn. Minister Dlamini geeft het in het artikel dat je zelf plaatste ook al aan: er moet nog veel meer red tape verwijderd worden - wat ze niet zegt omdat het nu zo lekker opschiet met die adopties, al had ze het hier dan over landelijk. Grappig trouwens, wij hebben Mike Waters geholpen in z'n formulering van vragen aan de Minister. Behalve de formele beantwoording had ik er nog niks over op internet teruggevonden, dus dank daarvoor. Dat de bestaande mechanismen ervoor zorgen dat er nu een bepaald aantal adopties slaagt, is heel iets anders dan het aantal adopties dat vanuit de kinderen beredeneerd nodig is. Interlandelijke adoptie bestaat sowieso pas 10, 12 jaar vanuit Zuid-Afrika. In die zin is de noodzaak de afgelopen jaren dus wél aangetoond, anders waren ze er niet aan begonnen.

“Daar ging ik al van uit. Maar gezien de gigantische aantallen die jij noemt en de aantallen IA dat ZA toestaat, is de nood blijkbaar niet hoog genoeg om IA uit te breiden.”

Zelfde denkfout als hierboven. Er is geen maximaal aantal interlandelijke adopties vastgesteld door ZA, en er wordt op dit moment achter de schermen wel degelijk gewerkt aan uitbreiding. Aangezien bij interlandelijke adoptie nogal wat organisaties en overheidsorganen betrokken zijn, worstelt men vooral met de organisatie van het proces, niet met de vraag of het proces nodig is. Voorbeeldje: krijg net een email binnen waaruit blijkt dat hoofd van de Zuid-Afrikaanse Centrale Autoriteit de hele maand augustus in Luxemburg doorbrengt om o.a. met die CA over de nieuwe samenwerkingsovereenkomst te praten. Ik hoop dat hij nog even linksaf wil zwaaien deze kant op… ;-) Z'n werkgever is het DSD. Waarom zou deze man die moeite nemen denk je? Vorige maand heeft hij een tweede contract voor de USA goedgekeurd. Waarom zou dát zijn? Omdat het niet nodig is?

“Uitvinden hoe hoog de nood voor IA in ZA daadwerkelijk is, van iemand in procedure.”

Driemaal is scheepsrecht: je kunt niet uit één of een paar procedures die achter ons liggen, concluderen hoe hoog de nood in een land is. De procedures liepen in ZA tot aan de accordering van de Children's Act 2010 redelijk vlot, kwamen toen in een flessehals terecht waardoor ze werden vertraagd, en gaan inmiddels weer íetsje vlotter, maar de tehuizen schreeuwen moord en brand omdat er veel meer kinderen bij hen geplaatst worden dan dat er via bemidddeling voor fostercare (incl. extended family), landelijke of interlandelijke adoptie geplaatst kunnen worden.

“Stel dat ZA uiteindelijk geen optie voor adoptie blijkt: stap je dan in een ander schuitje en verdiep je je dan in de problematiek van dat land?”

Nope, wat ons betreft blijft de focus op Zuid-Afrika, adoptie of geen adoptie, en we staan formeel op de lijst voor Nederlandse adoptie. Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat we als partners van gelijk geslacht geen verdere alternatieven zien, want de VS nemen wij niet in overweging. Maar vooral is de betrokkenheid bij Zuid-Afrika te groot, ook al zijn we ons heel bewust van de verdenking van subjectiviteit.

“Laten we in het belang van de kinderen hopen dat het spoedig afdoende blijkt.”

Als je hier landelijke adoptie en fostercare mee bedoelt: zou fantastisch zijn, maar vrees van niet…

“Er wordt iig keihard aan gewerkt.”

Juist.

• Mirjam1

Zoals voor alle aspirant adoptief ouders geldt? Mag ik daar aub buiten blijven?

Besmet? Welja joh. Wat een terminologie. Goddank niet de mijne.

Adoptie allesbehalve het enige alternatief, het land ook niet, en geen traceerbare ouders die met een percentage van de tickets alleen al hun eigen kind konden grootbrengen. Maar laten we er wederom geen wedstrijd van maken.

Zelfde denkfout als hierboven? Zo te lezen wordt vooralsnog alleen uitbreiding van domestic gepromoot. Maar goed: ik krijg geen emails over de handel en wandel van het hoofd van de Zuid-Afrikaanse Centrale Autoriteit: heb geen dringend persoonlijk belang natuurlijk, dus zit niet in die mailloop.

Prachtig stuk proza? Gemist.

Resumerend: de wens is 2 donkere kinderen, waarvan 1 al wat ouder (geen idee wat je daar onder verstaat, maar boven de 4?), naar het land van Henk en Ingrid, naar ouders van gelijk geslacht waarvan geen van beiden een televisieshow op de zaterdagavond host (ok, dat laatste is een gokje), en die kinderen dienen bij voorkeur te komen uit 1 van de meest homofobe (belachelijk, maar heb ik ook al geen invloed op) landen ter wereld, ook waar het adoptie betreft. Right. Over denkfouten gesproken.

• Sander

Goed, we hebben overduidelijk en wederom het punt bereikt waarop ik voorlopig wel weer even klaar ben met geduldig en inhoudelijk reageren op wat je hier zoal te berde brengt. Aju!

Dit topic is gesloten, er kunnen geen reacties meer worden geplaatst.