African adoption should be discouraged 'at all costs,' group says

• Mirjam1

My modest proposal for the children of Ethiopia (with apologies to Jonathan Swift)

http://thegrio.com/2013/05/04/my-modest-proposal-for-ethiopian-children/

• Mirjam1

Nigerian ‘baby farm’ raided – 32 pregnant girls rescued

http://www.guardian.co.uk/law/2011/jun/02/nigeria-baby-farm-raided-human-trafficking

• Mirjam1

Is that child you are adopting really an Orphan?

http://adoptioninuganda.wordpress.com/2013/05/15/is-that-child-you-are-adopting-really-an-orphan/

• Mirjam1

Examining Adoption Ethics: Part One

http://jenhatmaker.com/blog/2013/05/14/examining-adoption-ethics-part-one

• mauritss

Even iets positiefs…….. uit Afrika….

adoptiebemiddelingen vanuit Ethiopië6 mei 2013

Wereldkinderen heeft begin 2013 een nieuwe overheidslicentie voor adopties verkregen van de Ethiopische autoriteiten. De aankomst van geadopteerden uit Ethiopië is daarmee via Wereldkinderen weer mogelijk geworden.

Op dit moment geldt een opstartfase en wordt met een klein aantal aanvragen een nieuwe adoptieprocedure ontwikkeld. Er is nog geen procedure volledig voltooid. Door het invoeren van een aantal extra maatregelen hebben de autoriteiten in Ethiopië de afgelopen jaren de procedures meer in lijn gebracht met de uitgangspunten van het Haags Adoptieverdrag. Wereldkinderen heeft de ontwikkelingen in Ethiopië altijd kritisch gevolgd. Nu ons, met onze locale contactpersoon samen, ook de mogelijkheid wordt geboden de achtergrondinformatie van de kinderen te controleren, is Wereldkinderen er zeker van dat procedures zorgvuldig tot stand komen. Wij worden in deze visie gesteund door het Ministerie van Veiligheid & Justitie.

• Mirjam1

Eindelijk maatregelen.

En dan te bedenken dat het met name volgens jou wel meevalt met die corruptie.

Nu de andere landen nog…

• mauritss

En uiteindelijk waar liggen al die problemen???

Bij de Nederlandse vergunninghouders, zij zijn degene die na moeten gaan of hun contact zuiver is. Je kan het de Afrikaanse landen niet toerekenen…. Iedereen die in Afrika geweest is kent de armoede, ziektes, maar ook het feit dat Afrika z'n 50 jaar achter loopt, alles gaat met de hand of typemachine…. Er zijn geen computers laatstaan centrale datebanken….. En natuurlijk de cultuur en de visie op kinderen (pedagogiek is totaal anders)

Wanneer wij een goede en eerlijke adoptieprocedure willen, zijn wij degene die dat daar tot stand moeten brengen. In mijn ervaringen staan de meeste Afrikanen daar wel willend tegenover maar hebben de middelen en de mogelijkheden niet. En daar moet je als vergunninghouder aan werken, inplaats van zomaar een nieuw kanaal aan boren en je helemaal afhankelijk te stellen van dat land. Een vergunninghouder moet kritisch en streng zijn en ook wel eens nee verkopen aan een nieuw kanaal wanneer blijft dat samenwerking met de Haags adoptie verdrag regels niet werkt. Maar dat laatste gebeurd naar mijns inziens veel te weinig…. Veel vergunninghouders zien een nieuw contact en nieuwe mogelijkheden voor adoptie waaraan zij ook kunnen verdienen.

Pak de Nederlandse adoptiestichtingen aan, zij hebben een monopoly positie, zorg dat zij een strenge controlle hebben en dan voorkom je heel veel………..

• Mirjam1

Als er iemand doodgeschoten wordt, is het ook de schuld van de wapenleverancier?

• Zoé

Dat vind ik wel. Dat wanneer iemand doodgeschoten wordt, dit degelijk de schuld is van de wapenleverancier.

Wat betreft de adoptiestichtingen… Graag weer terug naar vroeger. Een overkoepelende stichting.

Wil wel even kwijt, Mirjam, dat de aanhouder wint. je weet me te overtuigen. Nu was ik al geen grote voorstander van adoptie uit veel Afrikaanse landen, maar deze discussies dragen hier ook aan bij.

Ik zou het wel graag breder willen trekken dan alleen Afrika , maar moet toegeven dat ik daar zelf de motivatie niet voor heb om echt te gaan speuren en uit te zoeken etc etc……

• Mirjam1

Volgens mij is er dus ook nog zoiets als eigen verantwoordelijkheid.

Willens en wetens iemand omleggen en dan de schuld geven aan de leverancier: tja… je bedoelt het vast niet serieus.

En zo wel: zoveel mensen, zoveel meningen.

Er zijn een groot aantal threads op dit prikbord over andere landen en werelddelen. De corrupte adopties uit diverse Afrikaanse landen is echter op dit moment wereldwijd het meest besproken topic.

Dit topic is gesloten, er kunnen geen reacties meer worden geplaatst.