Teeven schort adopties Oeganda op

• Anja1

Dag Mauritss,

Mirjam is helemaal niet negatief over adoptie… ze plaatst kritische kanttekeningen bij die situaties waarin ‘adoptie’ het toverwoord wordt voor het oplossen van situaties waarbij kinderen in nood zijn. Da's toch echt wat anders. En ja, ze is zeer kritisch over bonussen in welke vorm dan ook, en dat snap ik ook heel goed. Iedere bonus heeft een verleiding in zich (waarom zou het anders een bonus zijn?) en in het adoptieproces is dat verwerpelijk omdat het bovenal integer zou moeten verlopen. Daar moet je niet dit soort dingen inbouwen… Dat het gebeurt, en dat je daar als nederlandse vergunninghouder niet heel veel invloed op hebt, is wat mij betreft overigens ook evident. Maar: wederom Ina Hut - WK wilde niet extra betalen voor gezonde kinderen, voor snellere procedures en wederom was het verwijt van wachtende ouders dat WK zich gedroeg als het braafste jongetje van de klas en Nederland als het netste land van de wereld. Nou prima, denk ik dan, in dit geval.

Groet,

Anja

• Mirjam1

“Natuurlijk staan de rechten van een kind voorop bij een matching enz…. Maar er mag zeker ook naar de adoptie-ouders worden gekeken. Ik krijg steeds meer het idee dat iedereen vindt dat aspirant ouders een melkkoe zijn….. de kosten van de cursus is van 900 naar ruim 1600 gegaan, en de MVV is van 300 euro naar 900 euro gegaan.”

Tja. Dat zijn de daadwerkelijke kosten, 1600 euro (ik doe o.m. ook ervaringsdeskundigenbijeenkomsten bij de VIA). De subsidie is eraf. Je zou voor de grap eens moeten uitrekenen wat de opvoeding van een kind tot zijn 18de verjaardag kost. En je wordt natuurlijk niet gedwongen om te adopteren. Er wachten tientallen kinderen op pleegouders in Nederland. Kost niks, krijg je zelfs een pleegzorgvergoeding. Over kinderen die het nodig hebben gesproken.

“En wanneer je gematcht bent en je heb een bedrag van meer dan 10.000 betaald, mag wanneer de adoptie niet doorgaat zekerweten het bedrag geretourneerd worden zodat de aspirant-ouders naar een nieuw adoptie kanaal kunnen kijken !!!”

Daar wordt, gedeeltelijk, vast wel een mouw aan gepast in voorkomende gevallen (wat je niet terugkrijgt, staat in je contract beschreven, en met een niet-HAV land met een dergelijke reputatie had je vantevoren kunnen weten dat er “iets” zou kunnen gebeuren). Reken ondertussen zo'n opvoeding nou eens uit. En vergelijk je “armoede” ook eens met de armoede in Afrika.

“En dat hier mensen niet voor hun eigen kinderen kunnen zorgen heeft er weinig mee te maken….. En ik ben van Mening in Nederland is het niet nodig !! Vaak is er dan veel meer aan de hand dan alleen werkeloos zijn !! Dus is hierbij ook niet van toepassing”

Wie heeft het over kinderen hier in Nederland? Ik niet hoor. De reden dat je internationaal kunt adopteren is omdat het zo oneerlijk verdeeld is in de wereld.

Goed lezen. En count your blessings. Als inwoner van 1 vd rijkste landen van de wereld.

• Mirjam1

Mauritss, het is echt van belang dat je goed leest wat er staat, want er wordt hier op dit prikbord al genoeg kul verkondigd. Ik reageerde op Marieke, die de door mij beschreven Thaise constructie geen “zelfdoen” noemde. Nogmaals die Thaise geschiedenis dan maar: over een bij mij bekende Nederlander, getrouwd met een Thaise, die een aantal ambtenaren heeft omgekocht om zo een gekocht kind van een vals geboortecertificaat te voorzien, waarop de naam van de Nederlander als biologische vader en zijn vrouw's naam als biologische moeder prijkt, om zo het kind zonder tussenkomst van wat voor een adoptie-entiteit dan ook naar Nederland te halen.

Nogmaals: ik ben niet tegen adoptie (als laatste redmiddel): ik ben tegen kinderhandel.

Tip: pagina even inklappen, kun je precies zien hoe de threads lopen. Anja had wie op wie reageerde ook gemist geloof ik.

• Michiel

Ik heb wel eens een berichtje gepost op mijn blog over de kosten van een kind vergeleken met de kosten van het adoptieproces. Het Nibud schat in dat een eerste kind ongeveer 17% van je netto inkomen kost. Bij een modaal inkomen is dat €3.900 per jaar. Meer op: http://dewereldisvaniedereen.blogspot.nl/2010/06/de-kosten-van-adoptie.html

• Nannie

Hallo Mauritss,

Ik ben het met je eens dat in dergelijke gevallen best (een deel van het) geld geretourneerd mag worden.

En ja ik voel me zeker een melkkoe als aspirant-adoptief ouder!

• mauritss

Hoi Nannie,

Ik ben blij dat je dit zegt….. Er mag best naast de belangen van het kind ook naar de belangen van de aspirant adoptie ouders gekeken worden. En ik ben van mening dat aspirant adoptie ouders door hun grote intense wens een ‘makkelijke’melkkoe zijn voor allerlei instanties.

Wij hebben de oude VIa van 900 euro nog gedaan….. op een zoldertje van een universiteit… waar geen kopje koffie geschonken kon worden ….. We waren met 8 stellen…. dus kwam er 7200 euro binnen, Ik denk dat ze dat echt niet kwijt waren aan de kosten. En dan heb je nog het verhaal van de MVV's van 300 naar 900 euro per kind. Natuurlijk kosten kinderen geld en logisch dat je alle kosten voor je kindje betaald….. maar het moet wel normaal blijven. Ik had al begrepen dat een procedure in de VS tegen de 50.000 loopt. Het lijkt me niet normaal…… logisch dat je door zoveel geld ook allerlei corrupte zaken gaat creeeren.

Persoonlijk vind ik die 22 ouders die nu wachten ook gedupeerde…… en die mogen zeker het geld wat ze betaald hebben voor de procedure terug krijgen als de bemiddeling niet door zou gaan. en dan kijken we nog niet eens naar het emotionele leed… je hebt een foto van je kindje… je leeft ernaar toe en dan plotseling gaat het niet door. … Ik vind dat dit net zogeod een rouwproces is, die je ook bij een miskwaam hebt en dan mag je praten dat z'n onderzoek terrecht is en daar ben ik het ook mee eens… maar vergeet in dit alles niet de aspirant adoptie-ouders niet !! Dat is mijn oproep

• flap

Ten eerste niemand weet hier of je het betaalde geld terug krijgt van K&T. Dus doe geen aannames dat je niks terug krijgt.

Ten tweede is er nog een onderzoek of de aspirant ouders die 22 kinderen alsnog kunnen adopteren, dus doe geen aannames dat het niet doorgaat. Dat weet niemand.

Van speculeren en aannames wordt niemand wijzer en het oude gezegde komt heir weer naar boven:

Assumptions are the mother of all f##ck##ps.

Niemand weet nu nog iets, dus hou eens op met aannames te generaliseren alsof het waarheid is. Adopties in Oeganda hangen sterk af van het weeshuis, en totdat iemand weet welk weeshuis het is en hoe het daar loopt kan niemand iets zeggen of de adopties goed verlopen of niet. Alleen de ouders van de kinderen die hier al in NL zijn kunnen dat en ik weet wat interne informatie hierover.

• Mirjam1

Kun je even aangeven waar die aannames staan dat men niks terugkrijgt of dat de adopties niet doorgaan, of wil je alleen even aangeven dat je meer weet dan de mensen die zich hier dingen afvragen?

• flap

Communicatie bestaat uit meer dan alleen de feitelijke inhoud. Onder andere jij brengt een dusdanige negatieve sfeer in een artikel naar binnen dat je net zo geod kan schrijven dat aspirant adoptie ouders hun geld niet terug krijgen en dat oeganda voor altijd dichtgaat voor adoptie.

Maar aangezien jij alleen feitelijk kan communiceren komen wij er nooit uit en blijf jij mij irriteren.

• Mirjam1

Maar dat heb ik (of iemand anders) niet geschreven hoor. Goed lezen. X(

Ik kan me echter wel voorstellen dat mensen in procedure in Afrika zich zorgen maken en scenario's bespreken over wat de toekomst brengen zal (aangezien de betrokken vergunninghouder zich wederom stil houdt). Een beetje inlevingsvermogen daarin zou geen kwaad kunnen, beste Flap.

Ik irriteer me aan niet onderbouwde feiten over miljardairs die beroofd, vermoord en uitgestoten worden, en dat ik beter word van het plaatsen van berichten over kinderhandel. Maar ja: ook het prikbord lezen (of de kop in het zand houden) is een keuze. Niemand dwingt je daartoe.

NB: ik heb overigens geen enkele van de gelinkte artikelen geschreven.