Bijdrage overheid 2013

• Mirjam1

Of je investeert het in een project dat kinderen in hun land van herkomst kan laten blijven. Nog beter. Want internationale adoptie is altijd (of dat zou het moeten zijn…) de allerlaatste noodmaatregel.

Ik heb nog nooit gehoord van mensen die adopteren zonder kinderwens, of het nu wel of niet de enige mogelijkheid tot gezinsvorming is. Heb je daar een voorbeeld van?

In een tijd waarin mensen in Nederland gedwongen worden hun gehandicapte kind “af te staan” aan instellingen, omdat de verzorging thuis niet meer te bekostigen is (veelvouden van 25.000 euro en aantal adoptiekinderen) door het gerommel met rugzakjes, kan ik het me niet voorstellen dat er beleidsmakers zijn (anders dan wensouders) die positief op zo'n petitie gaan reageren.

Maar goed, ik vergiste me ook bij de VS-petitie, toen de troefkaart homodiscriminatie gespeeld werd, dus het kan ook in dit geval nog schrikken worden.

• pepe

Het vervelende van het bedrag dat er gerekend wordt, zoals je dat zegt, is dat er niet zo'n bedrag bestaat….

De kosten van adoptie zijn afhankelijk van het land waaruit je adopteert, de vergunninghouder die je voor je laat bemiddelen en de keuzes die je maakt met betrekking tot reizen/huisvesting etc.

Dat betekent dat er mogelijkheden zijn tot adoptie voor ruim 10-15 duizend euro en ook dat er keuzes zijn die misschien wel 50 duizend euro kosten…. tja.

Als je zelf aangeeft dat je geen laag inkomen hebt, moet het mogelijk zijn dit bij elkaar te sparen. Immers; je hebt nu nog geen kosten voor een kind. Het NIBUD heeft uitgerekend dat een eerste kind gemiddeld 18 % van het jaarsalaris kost. Als je de wachttijd steeds 1/5 van je salaris opzij legt (het bedrag dat je anders kwijt zou zijn aan een kindje) gaat het sparen hard. Met samen 2000 euro in de maand (lijkt me geen topsalaris) kun je dan al gauw 5000 euro per jaar sparen, kom je met de huidige wachttijden een heel eind.

Als sparen niet lukt zonder kindjes, hoe moet het dan om een gezonde financiële huishouding te voeren als er eenmaal kindjes zijn?

En natuurlijk had ik ook veel liever dat de procedures niet zo'n groot gat hadden geslagen in onze reserves, natuurlijk wil je zeker weten dat het geld op de juiste plekken terechtkomt en ik zou véél liever minder aan de procedure uitgegeven hebben….. maar daarover nadenken staat volgens mij los van de overheidsbijdrage; die staat namelijk los van het werkelijke bedrag en de inkomsten van mensen… en dat is toch wel raar

• Elfje

http://petities.nl/petitie/adoptievergoeding-moet-blijven

• wouter12@kpnplanet.nl

Ben het volledig met Mirjam en Michiel eens: adoptie is geen kinderwens vervulling maar een kinderbeschermingsmaatregel. En dat de kinderwens niet door de natuurlijke weg kan, is uitermate pijnlijk maar adoptie staat hier los van. Pleegzorg in Nederland zoeken ook nog ouders!!! Daar zijn minder hoge kosten aan verbonden. En ook daar zijn ze op zoek naar langdurige zorg.

• wouter12@kpnplanet.nl

En daar gaat adoptie niet om. Het is een kinderbeschermingsmaatregel. En wanneer je kinderen een thuis wil bieden is pleegzorg in Nederland er ook nog. Genoeg kinderen die voor korte en lange tijd op een thuis wachten.De tijd is voorbij dat adoptie de manier was om een kinderwens te vervullen. De kinderen die nu nog op de adoptielijst staan, zijn de kinderen die in eigen land niet op kunnen groeien. Dus as adoptie ouders kijk niet achterom maar naar voren; pleegzorg, adoptie sn er is nog heel veel mogelijk.

• Nannie

Ik denk dat die 18 % wat een eerste kindje je zou kosten, ook afhankelijk is van hoe je dingen aanpakt.

Hier geen nieuw gekochte kinderkamer hoor en verder is het maar hoe gek je het maakt.

Wij kopen voor onszelf kleding ook regelmatig tweedehands en ik zou niet weten waarom ik dat voor een kind niet zou doen (bijvoorbeeld).

Wij hebben een dergelijk inkomen en sparen daarvan zoveel mogelijk.

Wat ik lastig vind is dat het uiteindelijk niet alleen de adoptiekosten zijn waar je voor spaart, maar ook voor de reis en om daarna een poos thuis te kunnen blijven. Dat moet gewoon (vinden wij). Maar ja… dat moet je wel financieren.

Nou gingen wij er al van uit dat we van de staat niets zouden krijgen, maar toch vind ik het wrang.

Iedereen die spontaan zwanger wordt zonder enig gedoe krijgt als een soort van geluksbonus kinderbijslag, terwijl het idee voor een petitie om een minimale bijdrage in adoptiekosten dus al een hele discussie oproept (zelfs hier!).

Ach ja… dit zal ook wel weer fout zijn om te zeggen.

Ik hoor het graag als die petitie er is, ook al heb ik er weinig geloof in met alle bezuinigingen.

• Elfje

De petitie is er, Nannie.

En Wouter, Mirjam enz. het is niet verplicht om de petitie te tekenen hoor.

http://petities.nl/petitie/adoptievergoeding-moet-blijven

• Sander

Top, dank je wel!

• Nannie

Dank je! Ik ga 'm tekenen en doorsturen!

• Nannie

Doe niet zo naar man…

Vrijwel iedereen die adopteerd start vanuit een kinderwens.

Volgens de onderzoeken is dat voor het kind overigens eerder een plus dan een min.

Het zegt ook niets over de uiteindelijke insteek van aspirant-adoptief ouders.

(wij staan zeker niet op de wachtlijst voor jong en gezond!!!)

Daarbij: pleegzorg is toch zeker ook een kinderbeschermingsmaatregel?!!!