Adoptievergoeding moet blijven

• Elfje

http://petities.nl/petitie/adoptievergoeding-moet-blijven

• BG

Jammer dat het niet echt opgepakt is om kinderen die echt wachten een thuis te bieden. Dus kinderen met een flinke sn. Want daar zijn nu inderdaad te weinig ouders voor. Wanneer dit de insteek zou zijn zou ik zeker tekenen. Voor veel ouders betekent kansarm echter net zo goed jong en gezond en daar teken ik niet voor.

• Elfje

Een jong en gezond kind adopteren is nagenoeg onmogelijk, BG. Er zijn heel veel ouders die wachten op een ouder kind van 4 of 5 jaar, met SN.

• BG

Benoem dat dan ook in de petitie als voorwaarde.

• BG

Daarnaast ben ik voor een inkomensafhankelijke bijdrage. Gezinnen die het niet nodig hebben niets, de andere wat meer maar dan wel alleen igv adoptie van kinderen met een echte sn. Op deze manier zorg je er echt voor dat kinderen die moeilijk een gezin vinden, waarvoor geen wachtlijsten bestaan, met financiele ondersteuning van ouders die graag zo'n kindje willen adopteren maar dat vanwege financiele redenen niet kunnen toch een gezin vinden. En daar is het uiteindelijk allemaal om te doen.

• Anja1

Hoi,

Ben het helemaal eens met BG. Helder benoemen dat je het hebt over (oudere) kinderen met SN. Want het kan wel zo zijn dat jong en gezond adopteren nauwelijks meer kan, maar een bepaalde groep mensen zal alles aangrijpen om daar toch voor te lobbyen - ook deze petitie. En verder inkomensafhankelijk maken: wij hebben zo'n vergoeding ontvangen terwijl het niet nodig was, absurd vind ik dat (en ja dat geld is heus wel terecht gekomen bij kinderen die het nodig hebben).

Groetjes,

Anja

• Nan33

Hallo Anja en BG ik snap wat jullie bedoelen, en ik zou ook liever zien dat de bijdrage inkomensafhankelijk is.

Helaas is dat niet zo en is het wel zo dat ik als alleenstaande aspirant adoptieouder die overigs open staat voor een special needs kindje van 4/5 jaar dit bedrag straks ontzettend goed kan gebruiken. Er zullen altijd mensen zijn die het liefst zo jong en een zo gezond mogelijk kindje willen wat eigenlijk bijna geen mogelijkheid meer is omdat die kinderen gelukkig vaak in eigen land opgevangen kunnen worden. Ik teken deze petitie dus wel en ik hoop vele met mij.

• doublejoe

Bij ons zou de vergoeding zeer welkom zijn… ik teken dus wel!

BG en Anja…

Storten jullie de kinderbijslag dan ook terug? En hypotheekrente aftrek (in geval van koophuis dan he)… daar doen jullie ook niet aan?

Het valt me hier op het prikbord regelmatig op dat mensen die al adoptieouder zijn zo hard oordelen over mensen die nog wachten op een kindje… ook w.b. special need. Het lijkt wel alsof je als asp. adoptieouder overal voor open moet staan volgens bepaalde mensen hier.

Is het wenselijk dat mensen dan inderdaad maar een kindje moeten adopteren met beperkingen/aandoeningen die ze eigenlijk niet zien zitten? Moeten die mensen dan voor zo's kindje gaan zorgen? Denken jullie hier nu echt dat een kindje door zulke ouders weerbaar gemaakt kan worden voor de (harde) maatschappij?

Sorry, dit zat me hoog…. nu weer on-topic

Ik heb dus getekend en heb de link ook gedeeld via facebook.

• siblingdream

Heel goed initiatief.

Of de kinderen nu een SN of niet hebben, maakt dat iets uit voor de bijdrage!? Iedere adoptief ouder zal blij zijn met de bijdrage. En als BG een mega bankrekening heeft moeten wij dan maar accepteren dat bijdrage vervalt? Kom op zeg.

• kiki1

Ik ben het wel met Anja en BG eens.

“En kansarme kinderen kunnen niet meer opgroeien in een liefdevol gezin.”

Deze zin maakt het wel wat onduidelijk, vind ik. Mensen adopteren om zoveel verschillende redenen. Nu lijkt het zo dat adoptie er is om kansarme kinderen te helpen. En de vergoeding houdt geen rekening met de beweegredenen van mensen om te adopteren. Dat hoeft ook niet, maar misschien kan adoptie op een andere manier ook wel wat goedkoper. Ik vond dat je als ouder toch wel erg afhankelijk bent van de vergunninghouder met erg dure vliegtickets, vertaalkosten (en dan moet je de vertaling eens goed doorlezen, jemig, dat kan ik als leek nog beter!) etc. Enfin, lastige discussie. Inkomensafhankelijk, afhankelijk van de SN, het heeft allemaal wel goede kanten. Maar ondertussen is er geen vergoeding en het lijkt ook niet meer te komen. Ik zou zeggen: 1 vergunninghouder die de kosten niet hoger gaat maken dan strikt noodzakelijk. Heb je ook niet meer dat heen en weer gedoe tussen verschillende VH als er een special focus kindje is waarop iemand wil reageren, wat dan niet mag omdat hij/zij niet bij de juiste vergunninghouder is aangesloten. Jammer. Maar goed, nu dwaal ik af ..