Adoptievergoeding moet blijven

• Mirjam1

"Denken jullie hier nu echt dat een kindje door zulke ouders weerbaar gemaakt kan worden voor de (harde) maatschappij?"

Niet door jou begrijp ik. Een hechtingsstoornis vraagt meestal meer opvoedingskwaliteiten dan een SN.

Wat nu?

Je hebt toch getekend voor "Adoptie naar het buitenland is voor veel kinderen vaak de laatste mogelijkheid om op te groeien in een gezin en de laatste kans op een betere toekomst"?

Dat zijn niet de jonge NSN- of lichte SN-kinderen hoor.

Dus heb je getekend voor iets waar je het niet mee eens bent.

Wat raar joh.

De belastingteruggave zit in een project voor opvang en adoptie (dmv bijvoorbeeld het financieren van operaties) van kinderen in het land van herkomst. Is na 8 jaar ruimschoots op, dus andere fondsen (kinderbijslag, hypotheekrenteaftrek) aangeboord.

Jij?

• Mirjam1

Vanzelfsprekend maakt dat uit. Je tekent toch voor “Adoptie naar het buitenland is voor veel kinderen vaak de laatste mogelijkheid om op te groeien in een gezin en de laatste kans op een betere toekomst”?

• kiki1

@ Mirjam

Ben het met je eens. Het lijkt er nu op dat de vergoeding er is/was om de armkanse kinderen een liefdevol huis te bieden. Dat is niet het geval. De vergoeding was er altijd om ouders tegemoet te komen aan de (hoge) kosten.

• Anja1

Dag,

Iets ‘terugstorten’ in dit land wil niet zo makkelijk, want we hebben er namelijk ‘recht’ op…. en dan krijg je het gewoon linea recta weer op je rekening gestort (we hebben het namelijk wel eens uitgeprobeerd met bijzondere toeslag voor iets wat gewoon via de verzekering werd vergoed en een uitkering voor manlief terwijl we gewoon nog mijn inkomen hadden). Het werkt niet, de instanties in Nederland slaan daar helemaal van op hol..:-). Maar uiteraard kun je van dat geld wel zorgen dat andere kinderen dan die van jezelf het goed hebben, zonder dat ik verder in details ga treden.

Wat je andere argumentatie betreft: nee, ik denk zeker niet dat iedereen maar een SN kind moet adopteren. Maar dat zijn wel de kinderen waarvoor ouders gezocht worden. Vandaag de dag dan toch perse een jong/gezond kind willen, ik denk niet dat daarvoor perse een vergoeding beschikbaar gesteld hoeft te worden.

Groet,

Anja

• Anja1

BG pleit voor ‘inkomensafhankelijk’, wel goed lezen!

En de vraag is of voor jonge gezonde kinderen adoptie wel de laatste kans is? Het klinkt mij meer in de oren dat het voor hun toekomstige ouders een ‘laatste’ kans is….

• Elfje

Waarom proberen sommige mensen hier toch iedereen ervan te overtuigen dat de huidige aspirant-adoptieouders niet deugen? Jullie weten toch niet wie er wel of niet open staan voor een ouder kind met SN en wie niet? Jullie hadden ooit toch ook de wens een kind te adopteren?

En ook al ben je een gezond kind in het buitenland, dan kun je nog beter in een gezin wonen dan in een weeshuis. Een weeshuis zonder liefde, zonder aandacht. Want als je bijvoorbeeld een Roma-kind bent, dan wil niemand in Hongarije, Slowakije of Bulgarije je adopteren. Je hebt daar echt niet zo'n mooie toekomst voor de boeg.

• kiki1

@ Elfje

Ik snap wel dat het voor jullie vervelend is dat de vergoeding eraf is gehaald. Het is al duur genoeg. Maar ik vond de argumenten in de petitie gewoon wat te veel lijken alsof adoptie een goede daad is. En dat is het niet.

En ja, veel aspirant-ouders staan open voor SN kinderen, oudere kinderen, kinderen met moeilijkheden. Dat heb ik al eerder bericht. Maar dat staat los van deze petitie…. (vind ik)

• BG

Elfje lees mijn mail nou eens goed.

• Elfje

Ik heb jouw mails gelezen, BG.

• Elfje

Kan deze discussie gesloten worden?

Niemand is verplicht deze petitie te tekenen. En wie dat wel wil doen; fijn, hartstikke bedankt namens de aspirant-adoptieouders.