Adoptievergoeding moet blijven

• Sander

Goh wat zijn we weer goed inhoudelijk en vooral niet generaliserend bezig. Die beeldvorming is voor jouw rekening. Ik heb aangegeven dat het voor sommigen zal betekenen dat ze 2 jaar langer door zullen moeten sparen. Hoe dan ook zullen de nota's betaald zijn tegen de tijd dat de vergoeding wordt uitgekeerd, anders geen adoptie. Waar het geld vandaan is gekomen en wie de eindstreep heeft gehaald en wie niet, is iets anders. Geen grapjes.

• LMM

Jij hebt geen adoptiekinderen, die op school en de sportclub worden gevraagd waar hun ouders hen gekocht hebben, een dag na een Netwerkuitzending, krantenartikel of een petitie? Door de kinderen van Jan met de Pet? Benieuwd naar het verhaal dat je verteld hebt aan je familie/vrienden/collega's/overige buitenstaanders die de petitie getekend hebben. Iets over “kansarme kinderen”?

Dus volgens jou is adoptie met 80% afgenomen. Hoe rijm je dat met die miljoenen weeskinderen?

Zelden iemand op dit prikbord gezien die zichzelf in diverse topics zo tegenspreekt.

• Sander

Goed dat je het vraagt. Ik heb geen geadopteerde kinderen, ben wat je noemt aspirant adoptief ouder. Wel heb ik een interlandelijk geadopteerde broer, interlandelijk geadopteerde familie, interlandelijk geadopteerde vrienden, en vrienden en familie met interlandelijk geadopteerde kinderen. En daar praat ik weleens mee. Een flink aantal van hen heeft zelf de petitie getekend. Daar was geen verhaal mijnerzijds voor nodig, ze weten zelf heel goed hoe het zit.

Niet volgens mij, maar volgens de SAV keldert het aantal BKA aanvragen. Waar zie jij mij beweren dat het aantal adopties rechtstreeks gerelateerd is aan het aantal weeskinderen? Volgens mij is dat één van de weinige zaken waar we het hier wel met elkaar over eens zijn: dat dat verband er dus niet is.

“Zelden iemand op dit prikbord gezien die zichzelf in diverse topics zo tegenspreekt.”

Dat is de tweede niet-inhoudelijke bijdrage van het totaal van 2 posts onder jouw gebruikersnaam op dit hele prikbord. Gaat lekker zo! Ik ben er in ieder geval wel weer even klaar mee.

• Elysia

Mirjam1 Schreef:

——————————————————-

> "Denken jullie hier nu echt dat een kindje door

> zulke ouders weerbaar gemaakt kan worden voor de

> (harde) maatschappij?"

> Niet door jou begrijp ik. Een hechtingsstoornis

> vraagt meestal meer opvoedingskwaliteiten dan een

> SN.

> Wat nu?

>

> Je hebt toch getekend voor "Adoptie naar het

> buitenland is voor veel kinderen vaak de laatste

> mogelijkheid om op te groeien in een gezin en de

> laatste kans op een betere toekomst"?

> Dat zijn niet de jonge NSN- of lichte SN-kinderen

> hoor.

> Dus heb je getekend voor iets waar je het niet mee

> eens bent.

> Wat raar joh.

>

> De belastingteruggave zit in een project voor

> opvang en adoptie (dmv bijvoorbeeld het

> financieren van operaties) van kinderen in het

> land van herkomst. Is na 8 jaar ruimschoots op,

> dus andere fondsen (kinderbijslag,

> hypotheekrenteaftrek) aangeboord.

> Jij?

• Elysia

Mirjam1 Schreef:

——————————————————-

> "Denken jullie hier nu echt dat een kindje door

> zulke ouders weerbaar gemaakt kan worden voor de

> (harde) maatschappij?"

> Niet door jou begrijp ik. Een hechtingsstoornis

> vraagt meestal meer opvoedingskwaliteiten dan een

> SN. Wat veroordelend. Overigens speelt de hechting bij elk adoptiekind…ook bij SN. Net zoals een kindje dat maandenlang in een couveuse heeft gelegen. Dus is er geen sprake van óf hechtingstoornis óf SN, maar én SN én hechting.

> Wat nu?

>

> Je hebt toch getekend voor "Adoptie naar het

> buitenland is voor veel kinderen vaak de laatste

> mogelijkheid om op te groeien in een gezin en de

> laatste kans op een betere toekomst"?

> Dat zijn niet de jonge NSN- of lichte SN-kinderen

> hoor. Kinderen die op de wereldwijde lijst voor adoptie ter bemiddeling worden ‘aangeboden’, zijn eerst al door de procedure gegaan om in eigen land te worden bemiddeld. Je wordt bovendien ‘gedwongen’ daar serieus over na te denken tijdens de voorlichting, gesprekken bij de RvdK en vergunninghouder en niet in de laatste plaats omdat je het kindje de beste kans wilt geven. Dat doe je niet als je ‘boven je macht’ gaat zitten. Van dichtbij hebben wij meegekregen dat dat door de verschillende instanties ook afgeremd werd, liever ‘veilig’gaan zitten. Dan maak je voor je gevoel de ‘beste/bewuste’ keuze t.o.v. een toekomstig kind, wordt je hier ‘aangevallen’.

> Dus heb je getekend voor iets waar je het niet mee

> eens bent.

> Wat raar joh.Weer zo veroordelend….

>

> De belastingteruggave zit in een project voor

> opvang en adoptie (dmv bijvoorbeeld het

> financieren van operaties) van kinderen in het

> land van herkomst. Is na 8 jaar ruimschoots op,

> dus andere fondsen (kinderbijslag,

> hypotheekrenteaftrek) aangeboord. het lijkt alsof je het goed met je zelf hebt getroffen. Ik hoop dat ik het mis heb. Maar eerlijk gezegd voel ik me in meerdere opzichten een ongelooflijk gezegend mens dat ik biologisch moeder ben geworden en mij dus niet persoonlijk aangevallen hoef te voelen. Alleen begrijp ik geen snars van jullie. Je zou denken dat je elkaar tot steun bent. Bij evt meningsverschillen toch met respect met elkaar communiceert en de ander evt andere inzichten wilt geven. Van dichtbij weet ik dat er weinig keuze is. Gezonde kinderen komen niet of nauwelijks meer voor bij adoptie, fysiek dan wel, maar dan hebben ze sociaal of psychisch de nodige schade. Is het egoisme om ouders te willen worden? Dat wordt bij biologische ouders niet of nauwelijks gevraagd. Als je dan wilt adopteren is er een lange weg te gaan die mensen met overtuiging willen gaan en daarvoor de nodige ‘offers’ brengen. Ook financieel. Als je als biologische ouders, waarvan er vele meer zijn in dit land, vergoeding krijgt voor je kraampakket, kraamzorg, ziekenhuiszorg, borstvoeding, kraamverlof en ga zo maar door. Is het dan egoistisch als mensen ook een vergoeding krijgen bij een adoptie? Dat deze vergoeding inkomensafhankelijk is, zou ik wel reeel vinden, maar ik teken.

> Jij?Wees elkaar gewoon tot steun en ben je het er niet mee eens, weeg je woorden dan eens op een schaaltje, zou mijn oma zeggen. In bepaalde gevallen is het nog altijd waar ‘Spreken is zilver, zwijgen is goud’. Stem dan gewoon niet en houdt je kwetsende manier van spreken voor je(zelf).

• Elysia

Anja1 Schreef:

——————————————————-

> Dat het ‘welkom’ is, begrijp ik. Maar is het ook

> ‘noodzakelijk’Daaruit blijkt dat je zelf in een financieel andere positie verkeerd dan de aspirant-adoptie ouders die de petitie belangrijk vinden. Van dichtbij weet ik dat dit heel moeilijk is op dit moment. , en een ‘recht’ ? Ik ben moeder van 2 biologische kinderen, wat kost dat de staat? Kraamzorg, ziekenhuiszorg, verlof etc? Als adoptievergoeding (hoeveel kinderen betreft het nu eigenlijk nog… ) geen recht is, snap ik niet het voor biologische ouders wel een recht is. Dat is allemaal al zoveel gemakkelijker. Maar goed, de wijze waarop adoptieouders hier afgeven op aspirant adoptieouders, verbaast mij hogelijkst. Ik had echt iets anders verwacht.

• Mirjam1

Sinds wanneer krijgen biologische ouders een adoptievergoeding? Had ik dat geweten zeg!

Mbt kraamzorg (ik ken er die maar liefst 2 volle dagen kregen), ziekenhuiszorg (thuisbevalling?), verlof (4 tot 6 weken voor de bevalling begint dat al he, en een vader heeft ook 4 weken bij adoptie): het gros van de adoptieouders heeft ook al een medische molen achter de rug, toch?

Afgeven?

• Elysia

Mirjam1 Schreef:

——————————————————-

> Sinds wanneer krijgen biologische ouders een

> adoptievergoeding? Had ik dat geweten zeg! Als adoptievergoeding (hoeveel kinderen betreft het nu eigenlijk nog… ) geen recht is, snap ik niet het voor biologische ouders wel een recht is – dat zij alles vergoed krijgen t.a.v. zwangerschap, geboorte en nazorg van een biologisch kind (dit deel was weggevallen).

>

> Mbt kraamzorg (ik ken er die maar liefst 2 volle

> dagen kregen), ziekenhuiszorg (thuisbevalling?),

> verlof (4 tot 6 weken voor de bevalling begint dat

> al he, en een vader heeft ook 4 weken bij

> adoptie): het gros van de adoptieouders heeft ook

> al een medische molen achter de rug, toch? biologische vaak ook

>

> Afgeven? geen idee wat je bedoelt

• Mirjam1

Ik ken talloze ouders met biologisch eigen kinderen zonder medische molen. Adoptieouders zonder medische molen meestal gemengde gezinnen (bio en ado).

Ook ken ik talloze adoptie-ouders die nooit een adoptievergoeding gekregen hebben.

“Afgeven? geen idee wat je bedoelt”: de wijze waarop adoptieouders hier afgeven op aspirant adoptieouders, verbaast mij hogelijkst (sic).

• Simone30

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/adoptie/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2012/10/31/antwoorden-kamervragen-over-de-regeling-tegemoetkoming-adoptiekosten.html?ns_campaign=documenten-en-publicaties-over-het-onderwerp-adoptie&ns_channel=att