Ik zit met een ontzettend groot dilemma en ik hoop dat ik hier wat wijzer kan worden.
Ik ben 32 jaar en wil in de toekomst ontzettend graag een kind adopteren.
Nu gaat het de laatste jaren mentaal niet zo goed met mij en overweeg al geruime tijd de hulp in the schakelen van een psycholoog. Nu hoorde ik onlangs van een kennis (wiens vriendin graag wilde adopteren en het een en ander had uitgezocht) dat adopteren met een psychische ‘stoornis’ per definitie onmogelijk is. Dus mocht de psycholoog mij doorverwijzen naar een psychiater die een diagnose zou stellen (of ik nou wil of niet), zou ik een toekomst met kinderen op mijn buik kunnen schrijven.
Kan iemand mij hier vertellen in hoeverre dit klopt? Wat zijn de ervaringen hier van mensen die in het verleden hulp hebben gezocht en waar het nu goed mee gaat? En verspil of verklein je je kansen al bij een jaartje helpende, ondersteunende gesprekken volgen bij een psycholoog of moet er echt een psychiater en diagnose aan te pas komen? Dit laatste is voor mij belangrijk om te weten omdat ik dan weet ik hoeverre ik het proces nog enigzins zou kunnen ‘sturen’.
Aan de ene kant heb ik er zo veel behoefte aan mijn onverwerkte verdriet en angsten met een professioneel iemand te delen. Tegelijkertijd wil ik de kans die ik heb om een kindje te adopteren niet kleiner maken dan hij al is, met als gevolg dat ik de hulp niet inroep die ik misschien erg nodig heb. Het voelt zo oneerlijk om mogelijk ‘gestraft’ te worden voor het feit dat je ooit de kracht hebt gevonden te praten over je problemen, maar ik weet dat de adoptiewetgeving heel erg streng is!
Ik hoop op reacties!
Groeten,
Paul