borstvoeding

• Janneke

Maar als het niet lukt of als iemand het teveel gedoe vind, ook prima. Maar om nu zo heftig te reageren op het idee… dat snap ik niet helemaal.

Janneke

• Mariska

Ik ben zelf geen adoptie-ouder maar er moet mij even iets van het hart. Met je reactie kwets je (w.s. onbedoeld) mensen. Die heilige borstvoeding zoals jij het noemt is toevallig wel een hele goede start voor ieder kind. Waarom zou een adoptiekindje die niet mogen krijgen en een biologisch eigen kind wel?

Het is toch alleen maar prachtig dat dit mogelijk is? Ik had er nog nooit van gehoord en was er behoorlijk van onder de indruk. En een adoptie-kind is toch je eigen kind! Het kan trouwens zonder zoals jij ze noemt kunstgrepen hoor heb ik gehoord.

Ik vind het prachtig en heb enorm veel respect voor moeders die dit kunnen doen (want ik realiseer me dat het niet in iedere situatie mogelijk is maar als het wel lukt prachtig toch?)

• Minka Tiggeler

Nou ja zeg Eva, wat is nou helemaal het probleem?

Niemand zegt toch dat jij het moet doen maar een ander heeft daar toch vrije keuze in. En om een keuze te kunnen maken is het goed dat mensen laten weten dat het mogelijk is.

Jij maakt je keuzes en andere mensen de hunne, waarom zou je ze er zo op aanvallen? Leven en laten leven hoor!

Mensen zijn toch heel kwetsbaar op het gebied van hun kinderen. Dat heb je zelf misschien ook wel?? Daar mag je best wat voorzichtiger mee omgaaan.

groetjes,

Minka

• ilonka

Hallo mensen voor dat ik iets ga zeggen wil ik graag even meedelen dat iedereen helemaal zelf moet weten of ze borstvoeding geven ja of nee? Maar ik vind ook dat Eva hier wel erg wordt neergezet als de boeman. Als je graag wilt dat je eigen opvatting over borstvoeding geven wordt gerespecteerd heb dan ook een beetje respect voor de mening van een ander.

Groetjes Ilonka

• Yawá

Dit is zo belangrijk en zo “mooi” omdat het m.i. een extra dimensie geeft aan je band met je kind. En dan heb ik het nog niet eens over de gezonde werking van de borstvoeding.

Waarom iemand die zoveel moeite doet om zoiets goeds te geven aan haar adoptiekinderen aanvallen Eva? Zo iemand verdient toch juist alle lof?

• margriet

Ilonka, ik vind niet dat Eva als boeman neergezet wordt. Wat mij betreft mag Eva haar mening hebben, maar wat zij doet is niet gewoon haar mening geven. Zij valt aan, waardoor ze mensen kwetst. Zij doet dit terwijl geen van de berichtjes die voor haar geplaatst zijn iets zegt over wanneer je geen borstvoeding wilt of kunt geven. Waarschijnlijk heeft ze (elders) vervelende ervaringen opgedaan met borstvoeding en reageert ze dat hier af.

Dus Eva, als jij iets hebt tegen borstvoeding geven, prima! Maar val geen mensen aan die het wèl willen geven. Laten we respect hebben voor elkaar.

Groetjes Margriet.

• Erna

Ik denk dat het goed is om te weten dat je ook aan een gadopteerd kindje borstvoeding kunt geven. Natuurlijk hoef je niet, niemand dwingt je! Maar mocht je interesse hebben…. willen weten hoe dat gaat…. (van toeters en bellen is geen sprake hoor), dan kun je terecht bij de borstvoedingsorganisaties voor informatie (via www.borstvoeding.nl). Borstvoeding is nu eenmaal een zeer goede voeding voor zuigelingen en ook de emotionele band wordt extra onderstreept door het geven van borstvoeding. Past borstvoeding niet bij… dan geeft je natuurlijk met liefde de fles en ook dan kun je natuurlijk een emotionele band met je kind opbouwen, gelukkig wel.

Wanneer je een kindje adopteert is het goed om informatie te krijgen, net als wanneer je in verwachting bent van je biologische kind, ook over borstvoeding. Dan kun je gefundeerd beslissen wat je al dan niet doet.

Ik denk dat de onbekendheid met het fenomeen borstvoeding in het algemeen (dus ook wanneer het een biologisch kind betreft) mensen uitspraken ontlokt die niet zozeer gebaseerd zijn op goede info/ feiten maar meer op onwetendheid of slechte ervaringen (eigen of in de omgeving) en dat is jammer. Vooral als mensen, waarschijnlijk ongewild, anderen kwetsen. Dat kan nooit de bedoeling zijn.

Voor alle a.s. ouders van een adoptiekindje : laat je informeren over heel veel dingen en denk daarbij ook eens aan de mogelijkheid van het geven borstvoeding. Let wel: het hoeft niet, het mag en als je ertoe besluit… het is een bijzondere ervaring.

groeten van Erna, moeder van 3 , ervaring met fles- en borstvoeding.

• Ez

Hoi Eva,

Wat schrijf jij nu zeg? “knutselen en kunstgrepen” ? Kijk, ik vind dat ieder voor zichzelf moet beslissen of je wel of geen bv geeft, maar het is toch geweldig dat het wel mogelijk is voor adoptieouders?!

Alle voordelen van borstvoeding zijn denk ik toch wel bekend, hoop ik. Laat ik het even zo zeggen… jij eet toch ook niet iedere dag een maaltijd van “Struik” hoewel het best prettig is dat die mogelijkheid er is om Struik te kopen…. Maar om nou borstvoeding af te schilderen als “kunst” dan draai je de boel om.

Ik denk dat het een geweldige start is voor adoptiekindjes als ze borstvoeding krijgen. Daarmee doe je niet net alsof je ze zelf gebaard hebt, maar je voorkomt dat 'ie iedere dag “struik” moet eten. Daarbij krijgt een kind met borstvoeding ook een niet te evenaren gevoel van liefde en erbij horen mee, naast het gezondste babyvoer wat er is. Dan zou ik dus zeggen, daar heb ik wel wat moeite en eventueel wat medicijnen voor over om het tenminste te proberen.

Zeker als je je bedenkt dat juist adoptie kindjes al een slechte start hebben gemaakt doordat ze niet bij hun natuurlijke ouders hebben kunnen blijven, en er toch wel wat tijd tussen geboorte en adoptie zit.

Als jij er niet voor kiest om borstvoeding te geven moet jij dat zelf weten, maar laat alsjeblieft zij die dat wel doen in hun waarde!

Ez

• Robyn

Vervelend hoor Eva, zo'n reactie…. Zo te lezen ben je ergens erg boos over en ik vind het jammer dat je dan zo fel reageert op een hele normale vraag en een heel normaal antwoord.

Robyn

• ilonka

Als je een kindje adopteert heeft dit kind natuurlijk al een hel lange weg achter zich. Het kind wordt afgestaan gaat naar een kindertehuis of een pleeggezin. Ik neem aan dat al deze kinderen geen borstvoeding krijgen en ze gewend zijn aan flesvoeding. Ik denk dat het kind zich al aan zoveel dingen moet aanpassen als het dan hier in Nederland aankomt. Natuurlijk zou het voor de hechting van de kinderen en voor degene die het willen hartstikke mooi zijn als dit allemaal zou willen. Ik weet alleen niet of het zo verstandig is om puur en alleen omdat het zo mooi is om borstvoeding te geven, Maar als je er een positief gevoel bij hebt kun je het allicht proberen.