borstvoeding

• eva

beste allemaal,

graag wil ik nog een keer reageren op alle reacties. wat een plaatsvervangend denken zeg en wat een veronderstellingen :-)

ik zal wel vegetarisch/veganistisch zijn en toch melk drinken, ik zal wel nare ervaringen hebben gehad enz.

niets van dit alles. laat mij ten eerste ook nog vertellen dat ik afstandsmoeder ben en daardoor toch veel dingen over adoptie volg.

ik heb niets tegen borstvoeding, als dat lukt prima, niks makkelijkers en gezonder dan dat.

het ging mij er om waarom je er als adoptiemoeder zoveel ‘kunstgrepen’ voor wilt uitvoeren om toch maar vooral borstvoeding te geven (ik heb hier verschillende artikelen over gelezen). net als in sommige reacties vind ik: de fles is heus ook prima. mijn twee kinderen zijn er na het mislukken van mijn borstvoeding groot en gezond mee geworden. we hebben een prima binding. ook mijn afgestane zoon die ik sinds twee jaar weer heb ontmoet is met de fles een gezond persoon geworden!

ik zou aan veel van jullie willen zeggen, lees alsjeblieft de berichten goed, voor dat je reageert en ga niet te veel van veronderstellingen uit.

• Triangle

Esther A. schreef:

>

> Ik vind het echt top, dat je Bento de borst geeft.

> Gaat dat eigenlijk vanzelf ? (KNIP)

> Trouwens, die Eva zal dan toch zeker vegetarisch (of

> veganistisch) zijn, dat ze iets heeft tegen borstvoeding.

> Het zal toch niet zo zijn dat ze dan toch wel gewoon de

> borstvoeding van de koe (welke uiteraad voor het kalf bestemd

> is!) drinkt (en in andere producten gebruikt)

Sorry, maar deze zinnen vind ik beneden alle peil.

Dit moest me even van het hart.

groet, Triangle.

• Martine

Hoi Eva,

Ik heb je eerste - nogal felle - reactie gelezen en ik vind dat je daaarin ook van veronderstellingen uitgaat. Je verondersteld dat Hannie heel veel kunstgrepen toe heeft moeten passen om borstvoeding te kunnen geven. Maar als je haar verhaal leest in de Ouders van Nu van deze maand, dan vind ik dat dat erg meevalt. Niks kunstgrepen, geen medicijnen, alleen een flinke dosis doorzettingsvermogen.

Door met kolven en aanleggen de productie te stimuleren is deze op gang gekomen. Dat lijkt me juist heel natuurlijk.

En natuurlijk is het fijn dat er goede kunstvoeding bestaat. Maar nog fijner is het dat - dankzij haar doorzettingsvermogen - haar kindje van al het goede en fijne van borstvoeding kan genieten.

Ik denk je je het borstvoeding geven door een adoptiemoeder (en misschien wel het borstvoeding geven in het algemeen) teveel ziet als een ‘aanval’ op flesvoeding. Maar zo is het natuurlijk niet.

Ik heb zelf ook erg genoten van 11 maanden borstvoeding geven. Misschien dat ‘BV-moeders’ soms zo enthousiast zijn dat ‘flessemoeders’ zich daardoor aangevallen worden. Maar dat komt dan alleen omdat wij ons laten meeslepen in ons enthousiasme. Aan de andere kant vond ik jouw eerste reactie ook onnodig fel. Misschien moet je het hele verhaal van Hannie maar eens lezen, om dan tot de conclusie te komen dat het erg meevalt met die kunstgrepen.

Martine

• Monique

Ik kan me daar wel wat bij voorstellen hoor!

Het lijkt me verschrikkelijk om een kindje te verliezen, de emoties die je daarbij voelt………die zijn volgens mij niet te beschrijven.

Ik vind het hartstikke goed wat je nu doet hoor, laat je niet van de wijs brengen door al die mensen die het beter denken te weten.

Volg je eigen gevoel!

Monique

• Robyn

Eva,

Ik citeer uit jouw laatste bericht: “ik zou aan veel van jullie willen zeggen, lees alsjeblieft de berichten goed, voor dat je reageert en ga niet te veel van veronderstellingen uit.”

Ik citeer uit jouw eerste bericht: “helemaal doen of je het kind zelf gebaard hebt”.

Wie gaat er nu van veronderstellingen uit? Hebben de vrouwen waar jij op gereageerd hebt ook maar gesuggereerd dat ze (willen gaan) doen alsof ze het kind zelf hebben gebaard?????????

Sorry hoor, maar de pot verwijt de ketel …

Robyn

• Zita

Afkolven??? Of is dat zo stom??? Ik had ergens gelezen dat de melk afgekolft wordt en dus via een fles aan het kind wordt gegeven, of zeg ik nu gekke dingen? Flip, wist ik nu nog maar waar ik dat gelezen had ….

Liefs,

Zita

• Hannie

Zita, maar je kan dan toch beter ‘live’ voeden? Of bedoel je melk van een donor moeder?

Groetjes Hannie

• Zita

Eh … nee je hebt gelijk … daar had ik dus nog helemaal niet aangedacht. Ik heb bij mijn dochter ook nooit borstvoeding gegeven, dus heb daar nooit bij stil gestaan. Maar als “live” ook gaat, is dat des te gezelliger denk ik! Maar, ik wil geen borstvoeding geven, maar vindt het heel goed dat er andere vrouwen zijn die het wel ‘gewoon’ doen!!

Liefs,

Zita

• Esther A.

De al gekomen reacties zeggen volgens mij al genoeg.

Ik geloof niet dat ik nog iets hoef te zeggen. (over jouw aanval op mij..)

• andrea

Met tranen in mijn ogen het verhaal gelezen……….

Dat uit zo n mooi artikel en verhaal zoveel heftige reakties losmaakt .

Ik vind het geweldig, als ik ooit een kindje zou adopteren zou ik het ook de borst willen geven, als het nodig zou zijn, vooral voor de hechting lijkt het me heel goed.

Groet andrea