borstvoeding

• Heleen Hayes

Het is niet alleen goed voor de hechting, het is ook heel gezond voor het kindje. Kunstvoeding is natuurlijk in Nederland een geaccepteerd product, maar als je je kindje adopteert en het borstvoeding geeft, geef je het toch een beetje terug van het vele dat het door zijn/haar voorgeschiedenis heeft moeten missen. Ik heb veel respect voor mensen zoals Hannie die zoveel moeite doen voor het gewoonste van de wereld.

• Petra

Zo moe word ik soms van zoveel onbegrip. Borstvoeding is niet mooi. Het is geen soort sentimentele folklore. Het is, ook volgens de World Health Organization, het beste, gezondste en verstandigste voedingsaandon voor kinderen tot 1 jaar.

Laten we nou aub hier niet doen alsof de flesjes aan de bomen groeien en het meneer nutricia en Olvarit is te doen om de gezondheid van de kinderen. Zij zijn niet non-profit. Natuurlijk is het fijn voor vrouwen die niet zelf kunnen voeden dat er alternatieven bestaan, maar laten we de alternatieven niet tot norm verheffen.

Borstvoeding is niet mooi of heilig. Borstvoeding is NORMAAL!

• Sylvia Ewald

Beste Eva,

Borstvoeding is geen belachelijk iets maar het is inderdaad ook niet het belangrijkste voor een adoptiekindje. Het belangrijkste is dat deze (en alle) kinderen liefde en respect krijgen. Borstvoeding is echter wel een hele goede start voor zowel moeder als kind. Stel je eens voor hoe mooi het is als je je adoptiekindje borstvoeding zou kunnen geven wat een kostbaar geschenk voor hem of haar. Het is goed voor de gezondheid en goed voor de binding tussen moeder en kind er zitten toch geen nadelen aan. !!! Mensen die kinderen adopteren doen helemaal niet of ze het kind zelf gebaard hebben. Maar het is wel hun eigen kindje en daarom kiezen sommige vrouwen ervoor om hun adoptiekindje borstvoeding te geven. Voor deze moeders heb ik dan ook heel veel respect. En dat het ook heel goed mogelijk is dat kun je lezen in het verhaal van Hannie.

Sylvia

• Daniëlle

Adoptie en borstvoeding kan prima samen gaan, fijn als de moeder dit kan geven. Ik ben het niet eens met Eva maar ik kan me wel voorstellen dat zij het heeft over de “heilige” borstvoeding. Door de manier waarop er soms over gesproken wordt, kun je daar als moeder een schuldgevoel aan over houden wanneer je niet in staat bent om borstvoeding te geven. Ik stoor me dan ook uitermate als er gesproken wordt dat het niet kunnen geven van borstvoeding tussen de oren zou zitten. Maar niet alleen dat, ook mensen die er bewust voor kiezen om de fles te geven moeten niet gedwongen worden om bv te geven. Ga er vanuit dat iedere moeder het beste wil voor haar kind, ook als ze de fles geeft (om welke reden dan ook).

• Petra

Wat is bewust kiezen voor flesvoeding?

Waarom is het zo moeilijk te accepteren dat Bortsvoeding NORMAAL is en flesvoeding slechts een voor sommigen noodzakelijk alternatief.

• Zita

Hoi Petra,

Ik begrijp je reactie op Danielle niet helemaal.

Ik vind dat fles of borstvoeding de keus is van de ouders (ja, niet alleen van moeder vindt ik) en iedereen maakt die keus op zijn eigen beweegreden. Wel vind ik dat er zo de nadruk op wordt gelegd om borstvoeding te geven (bij een ‘eigen’ kind) dat je je gewoon schuldig gaat voelen als je zegt dat je de fles wilt geven.

Ik wilde tijdens mijn zwangerschap Lisa de borst geven (nadat ze geboren was natuurlijk), maar toen wij met 38 weken te horen kregen dat zij waarschijnlijk haar geboorte niet zou overleven omdat ze zwaar gehandicapt was, veranderde dat. Als ze zou blijven leven, zou ze de fles krijgen, dan zou mijn man haar misschien ook nog een flesje kunnen geven, en het zou haar minder inspanning kosten.

Toen ik voor de 2e en 3e keer zwanger was (beide keren een miskraam) heb ik vanaf het begin af aan gezegt dat ik weer de fles zou geven, mensen vonden dit maar vreemd. Maar voor mijn gevoel was het niet eerlijk ten opzichte van Lisa. Iedereen keek daar vreemd van op. Maar zij weten niet hoe het is om je kind na 11 maanden te verliezen, de schuldgevoelens die je hebt over het feit dat zij niet gezond is. En om voor mijzelf niet met meer schuldgevoelens te komen, zou ik dus nooit een volgend kind borstvoeding geven (ook geen geadopteerd kind). Sommige mensen vinden dat stom, maar die weten niet hoe ingewikkeld de rouw om je kind in elkaar zit, snappen niet waar mijn gevoelens vandaag komen. Maar ze kunnen het ook niet gewoon accepteren. En dat vind ik kwalijk. Net zoals mensen het niet gewoon kunnen accepteren als ouders hun adoptief kind borstvoeding willen geven. Die vrouwen zouden het waarschijnlijk ook met een biologisch eigen kind gedaan hebben, waarom dan niet met een geadopteerd kind?

Tuurlijk borstvoeding is het beste wat er is voor een kind, ben ik heilig van overtuigd. Maar een kind de borst geven, terwijl je zelf door elkaar geschud wordt van emoties, dat lijkt mij niet juist. Volgens mij moet dat kind dat merken, daarom heb ik dus besloten bij een volgend kind, adoptief of biologisch eigen, geen borstvoeding te geven en kies ik dus bewust voor flesvoeding.

Liefs,

Zita, mama van Lisa*

• Esther A.

Ik vind het echt top, dat je Bento de borst geeft.

Gaat dat eigenlijk vanzelf ? Ik bedoel, na een bevalling is het voglens mij zo, dat door het afstoten van de placenta de melkproductie op gang komt.

Hoe ging dat dan bij jou ? En hoe oud was je ventje dan toen je hem kreeg ?

Ik ben wel nieuwsgierig he ? Ik zie je naam vaak op de BV-site en had geen idee dat je je zoon geadopteerd had (doet eigenlijk ook niet ter zake).

Trouwens, die Eva zal dan toch zeker vegetarisch (of veganistisch) zijn, dat ze iets heeft tegen borstvoeding.

Het zal toch niet zo zijn dat ze dan toch wel gewoon de borstvoeding van de koe (welke uiteraad voor het kalf bestemd is!) drinkt (en in andere producten gebruikt)

• Hannie Bosua

Esther, Als je het eerste bericht van deze draad leest, staan onderaan het adres waar mijn verhaal staat.

Hannie

• Triangle

Zita schreef:

Over het algemeen wordt borstvoeding aan een adoptief kind niet via de borst gegeven, maar via de fles!

Ik snap het nu even niet meer. Borstvoeding geven maar dan middels een fles? Hoe moet ik mij dit voorstellen?

• Hannie

Wie het weet mag het zeggen, triangle!

Dan moet je op z'n minst een min/voedster/moedermelkdonateur hebben.

Lijkt me dan toch handiger het maar gewoon zelf te doen!

Groetjes Hannie