Hoi Petra,
Ik begrijp je reactie op Danielle niet helemaal.
Ik vind dat fles of borstvoeding de keus is van de ouders (ja, niet alleen van moeder vindt ik) en iedereen maakt die keus op zijn eigen beweegreden. Wel vind ik dat er zo de nadruk op wordt gelegd om borstvoeding te geven (bij een ‘eigen’ kind) dat je je gewoon schuldig gaat voelen als je zegt dat je de fles wilt geven.
Ik wilde tijdens mijn zwangerschap Lisa de borst geven (nadat ze geboren was natuurlijk), maar toen wij met 38 weken te horen kregen dat zij waarschijnlijk haar geboorte niet zou overleven omdat ze zwaar gehandicapt was, veranderde dat. Als ze zou blijven leven, zou ze de fles krijgen, dan zou mijn man haar misschien ook nog een flesje kunnen geven, en het zou haar minder inspanning kosten.
Toen ik voor de 2e en 3e keer zwanger was (beide keren een miskraam) heb ik vanaf het begin af aan gezegt dat ik weer de fles zou geven, mensen vonden dit maar vreemd. Maar voor mijn gevoel was het niet eerlijk ten opzichte van Lisa. Iedereen keek daar vreemd van op. Maar zij weten niet hoe het is om je kind na 11 maanden te verliezen, de schuldgevoelens die je hebt over het feit dat zij niet gezond is. En om voor mijzelf niet met meer schuldgevoelens te komen, zou ik dus nooit een volgend kind borstvoeding geven (ook geen geadopteerd kind). Sommige mensen vinden dat stom, maar die weten niet hoe ingewikkeld de rouw om je kind in elkaar zit, snappen niet waar mijn gevoelens vandaag komen. Maar ze kunnen het ook niet gewoon accepteren. En dat vind ik kwalijk. Net zoals mensen het niet gewoon kunnen accepteren als ouders hun adoptief kind borstvoeding willen geven. Die vrouwen zouden het waarschijnlijk ook met een biologisch eigen kind gedaan hebben, waarom dan niet met een geadopteerd kind?
Tuurlijk borstvoeding is het beste wat er is voor een kind, ben ik heilig van overtuigd. Maar een kind de borst geven, terwijl je zelf door elkaar geschud wordt van emoties, dat lijkt mij niet juist. Volgens mij moet dat kind dat merken, daarom heb ik dus besloten bij een volgend kind, adoptief of biologisch eigen, geen borstvoeding te geven en kies ik dus bewust voor flesvoeding.
Liefs,
Zita, mama van Lisa*