Andrea, bedoel je de OvN ?
Ja, ik krijg hele heftige reactie op het artikel en er zijn veel adoptieouders die overwegen bv te gaan geven.
Ben je aspirant adoptiemoeder?
Al het ooit zover komt zal ik je steunen als je dat wilt. :-)
Groetjes Hannie
Hoi Eva,
Ik denk dat dit een flinke schok voor je is
Maar je zou het ook zo kunnen bekijken: wat fijn dat ook adoptiekindjes de beste start kunnen krijgen!
Borstvoeding bevordert de hechting tussen ouder en kind, wat een levenlang gevolg kan hebben. Bovendien heeft borstvoeding een goed invloed op de gezondheid van het kind. En ook adoptiekindjes krijgen de kans hiervan te profiteren!
groet, annelies
Borstvoeding niet door de biologische moeder
In onze cultuur kennen we alleen maar borstvoeding die door de biologische moeder wordt gegeven. De moeder bevalt van een kind en geeft vervolgens de borst.
In veel culturen is het echter heel gewoon dat een kind ook de borst krijgt van andere vrouwen. Bijvoorbeeld, als de moeder dood gaat, dan neemt een naaste verwant, een zus van de moeder of de grootmoeder, het kind aan de borst.
Mijn huisarts vertelde dat hij stage liep in de binnelanden van suriname en dat je daar veel zag dat vrouwen meerdere kinderen voedden, hun eigen kind(eren), en die van bijvoorbeeld een zus die overleden was.
Ook als de moeder er soms niet is , gaat het kind bij een ander aan de borst, bijvoorbeeld bij de grootmoeder. Zie bijvoorbeeld het artikel ‘Het voeden van het kind van een ander’ van Dettwyler op http://www.borstvoeding.com/dettwyler/andersmans-baby.html
Kinderen die ooit door dezelfde vrouw gevoed zijn hebben zelfs een naam, namelijk melkbroers of -zusters. In veel culturen zijn er bepaalde regels over trouwen. Iemand mag niet met een melkbroer of -zuster trouwen, dat wordt gezien als een vorm van incest. Bij het aanbieden van de borst wordt daar vooraf rekening mee gehouden. Kinderen die mogelijk voor elkaar bestemd, zijn, zullen niet met dezelfde borsten gevoed worden.
Het is dus eigenlijk niet zo gek als het in onze ogen lijkt dat baby's ook bij de niet-biologische moeder aan de borst gaat.
Borsten kunnen altijd gestimuleerd worden om melk te maken. Vrouwen die al eerder melk hebben gemaakt kunnen makkelijker de melk op gang brengen. Maar ook vrouwen die nooit eerder gevoed hebben kunnen dat. De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) heeft hierover een artikel, dat te vinden is op:
http://www.who.dk/tech/nutemg.htm#P11
groet, annelies bon
Eva,
Ik begrijp dat jij borstvoeding twee keer geprobeerd hebt maar dat het niet is gelukt. Je zal dat niet voor niets hebben gedaan, dus ik hoef je niet te overtuigen van de voordelen en het plezier van borstvoeding. Ik vind het oprecht jammer voor je dat je het hebt moeten opgeven, maar gelukkig is zijn je kinderen op flesvoeding ook gezond groot geworden en daar gaat het om. Ik ben zelf ook een ‘flessenkind’ en ook prima gezond, niemand zal ook beweren dat kinderen die kunstvoeding krijgen allemaal ziek of ongezond worden. Dat borstvoeding niettemin verreweg superieur is, is inmiddels wel wetenschappelijk bewezen en dat zal ook jij - neem ik aan - niet in twijfel trekken. De gezondheidsredenen voor het geven van borstvoeding aan welk kind dan ook - geadopteerd of niet - staan buiten kijf. Ik zou zelfs denken dat juist adoptiekinderen wel een flinke portie moedermelk kunnen gebruiken, omdat ze vaak een moeilijke start hebben gemaakt.
Ik vind het erg grappig dat je vindt dat een adoptiekind de borst geven ‘kunstgrepen’ vereist. Wij zijn flesvoeding blijkbaar zo normaal gaan vinden dat we niet meer beseffen waar dat poeder eigenlijk vandaan komt. Maar als je erover nadenkt… een of meer anonieme (hopelijk gezonde) koeien die machinaal worden afgekolfd, waarvan de melk met een (hopelijk schone) vrachtwagen naar de fabriek wordt gebracht, die er (hopelijk volgens alle veiligheidsnormen) aan sleutelt zodat het meer op mensenmelk en minder op koemelk lijkt, er poeder van maakt en dit in een blik stopt. Vervolgens gooit een mensenmoeder dit in de supermarkt in haar karretje en maakt ze thuis (volgens de instructies) het poeder aan met water, stopt dit mengsel in een plastic object met rubberen imitatietepel, brengt het op lichaamstemperatuur en geeft het aan haar baby.
Als je het zo bekijkt… waarom dan moeilijk doen als het makkelijk kan door gewoon je eigen melk te geven? Het enige verschil is dat de meeste kunstgrepen bij de productie van kunstvoeding buiten ons gezichtsveld plaatsvinden. We vinden het geven van een fles met (gemodificeerde) koemelk aan een baby heel normaal.
Daarom is Hannies prestatie ‘mooi’ en ‘belangrijk’: omdat zij ervoor gekozen heeft zelf de beste voeding voor haar kind te produceren en hiervoor de capaciteiten van haar moederlichaam aan te spreken. Ze nam verantwoordelijkheid voor het hele productieproces. Dit kostte moeite en, ja, vergde enkele kunstgrepen, en daarom is haar prestatie bewonderenswaardig.
Juist van jou, Eva, zou ik verwachten dat je weet dat borstvoeding niet altijd vanzelf gaat. Hannie heeft mijn diepe respect verdiend en is een voorbeeld voor alle moeders (adoptie- of afstandmoeders, borst- of flesvoedende moeders) omdat ze tegen de stroom alles op alles heeft gezet om haar kind het beste te geven.
Pauline
Beste Pauline,
YES ….. jouw verhaal geeft mij een goed gevoel. Dit is nog eens een heel erg duidelijk verhaal. Met respect voor alle betrokkenen zodat er een echte les uit kan worden geleerd (ook door mij).
Ik vind het ook : Hannie verdient al ons respect.
Groetjes van Sylvia.
P.s. Ik hoop nog vele van deze reacties te kunnen lezen.
Wat een reacties!
Ik ben trots op Hannie. Dat ze zo op de voorgrond durft te treden. Het is nodig om aan dit fenomeen meer bekendheid te geven.
Als ons kindje aankomt hoop ik net als Hannie mijn kindje zelf te kunnen voeden, desnoods gesteund door bijv. het sns-systeem van medela. Ik denk dat dit een hele goede manier is om de moeder-kind band te ondersteuen en te stimuleren. Want anders dan bij bio-kinderen heb je dit kindje niet al maanden kunnen koesteren onder je hart en moet er hard(er) aan gewerkt worden om een stevige band met elkaar te krijgen. En welke manier is voor zulke kleine kinderen effectiever dan het warme huid op huid contact van moeder en kind.
Ik ga ervoor!
Groeten Monique
Ik bedoel natuurlijk dreumesje Eva dat nu ruim anderhalf is en uit colombia komt…….ik kreeg zo'n gekke reactie op bovenstaande vraag dat ik dacht: “heb ik wat verkeerd gevraagt?” Ja dus, want er schreef hier ook een Eva. Een verwarrende vraag dus van mijn kant. Maar ik hoorde van een kennis dat haar kennis (Margriet dus) zo enthousiast was over het bv geven. Zij wil het ook gaan doen. Maar haar dochtertje heet Eva uit Colombia en ik dacht……zo kom ik erachter of dat dezelfde Margriet is dan degene die hier de draad begon.
Okay wat duidelijker nu?
Hannie
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?