Hallo Anna,
Natuurlijk horen de kinderen nu bij jou, nog steeds bestrijd ik dat ze van jou ‘zijn’ , omdat ik het persoonlijk geen fijne benoeming vind.
Ook ik hoor bij mijn ouders, zij hebben mij grootgebracht en verzorgd, hoe ze het hebben gedaan is een tweede, maar ik ga ervan uit dat ze het met de beste bedoelingen hebben gedaan. De mensen in indonesië zijn mijn bio-ouders. Adoptie ouders vin ik een rotwoord.
Wat niet vergeten mag worden is dat ze ondanks bij de (adoptie) ouders horen, ooit ergen anders ook hebben gehoord.
Momenteel ben ik erg met adoptie bezig, vooral wil ik me ervoor inzetten om zowel geadopteerde als adoptie ouders van bovenstaande bewust wil maken.
Zelf heb ik nooit ‘problemen’ gehad door mijn adoptie, inmiddels loop ik bij een psycholoog, en die maakt mij er steeds meer van bewust. Ben gewoon opgegroeid zonder al te rare gebeurtenissen.
In mijn omgeving heb ik veel geadopteerde mensen rondlopen, kennissen e.d.
Wat mij opgevallen is, is dat velen de symptomen van borderline hebben.
Mijn zus, ook geadopteerd heef ook borderline. Ben veel gaan lezen hierover en probeer een verband te leggen tussen borderline en adoptie kinderen en dan vooral meisjes. En hierbij zie ik heel heel veel overeenkomsten. Als mijn ouders hier van te voren iets over gweten hadden, hadden ze er anders op kunnen reageren.
In mijn optiek doen adoptieorganisaties te weinig met de nazorg, in alle opzichten. Van he4t begeleiden van het opzoeken naar biologiscvhe ouders, tot het begeleiden van probleemkinderen. 9 van e tien keer komen problemen voort uit de adoptie, worden er niet door veroorzaakt, nog versterkt door de adoptie ouders.
maar omdat adoptiekinderen toch nde4rs zijn, dit heb ik altijd bestreden, maar het is een feit, is dus ook een andere aanpak nodig.
Om te beginnen zouden de adoptieorganisaties e adoptie ouders bewust moeten maken van de mogelijke problemen. Het is namelijk niet altijd gezegd dat er problemen komen.
Het is hartstikke goed om je kind als je eigen kind op te voeden, anders kan je je af gaan vragen of het wel de juiste beslssing is geweest.
Daarnaast lijken ouders het als het ware te ‘vergeten’ dat ze een geadopteerd kind hebben, enerzijds is dit goed, anderzijds doe je het kind er in vershillende opzichten mee te kort.
Zelf ben ik heel beschermd opgevoed, mijn ouders zijn vrij gelovig. Over mijn adoptie kon ik wel praten, maar ook weer niet. Natuurlijk konden ze niet overal een antwoord op geven, logisch. Maar achteraf heb ik er gen fijn gevoel bij.
Mijn ouders denken namelijk wel dat ik van hun ben, ze zeggen dat ik ze niet dankbaar hoef te zijn, maar zonder woorden konden ze dat ook duidelijk maken, de opmerking van mijn opa zijn ze ijvoorbeeld niet op in gegaan.
Mijn moeder vond ook dat zij het recht had om ook contact met mijn bio-ouders te mogen hebben, want zij hadden wel haar kind opgevoed. Toe had ik zoiets van als je dat graag wil, je hebt mijn zegen, nu kan ik er kwaad om worden.
Ik weet niet of je het boek ‘geadopteerd’ hebt gelezen, maar echt op deze manier kun je een kijkje nemen in het hoofd van je eigen kinderen.
Ik weet niet wat de aard van de problemen van je dochter is, deze hoef ik ook niet te weten, en ik wil ook niet zeggen da lle problemen van een adptiekind toe te scvhrijven zijn aan de adoptie.
Ik heb me altijd dingen afgevraagd, waar een biologisch kind niet bij na hoeft te denken. Bijvoorbeeld dat ik net zo goed bij een ander gezin had kunnen wonen, niet in Nederland.Adoptie is en blijft ‘wetenschappelijk’ gzien eigenlijk heel onnatuurlijk. Ik wil niet zeggen dat het niet goed is of verboden moet worden, anders hed ik er zelf ook niet geweest, maar nu het er is, moeten niet de ogen gesloten worden.
groetjes,
Dianah
Anna schreef:
>
> Hallo Dianah
> Je hebt volkomen gelijk dat kinderen geen bezit zijn. Toch
> zijn het wel mijn kinderen.
> Ik huil nu mee met mijn zoon omdat zijn relatie met zijn
> vriendin moeizaam verloopt, ik slaap slecht omdat ik me
> zorgen maak, ik sta achter hem welke keuze hij ook maakt of
> hij verder met haar gaat of niet. Dit alles omdat ik zo
> ontzettend veel van hem hou.
> Ik geef mijn dochter huisarrest omdat ze spijbelt, ik ving
> haar op toen ze met de politie in aanraking kwam en heb haar
> verder begeleidt, omdat ik ook zo ontzettend veel van haar
> hou en zo graag wil dat ze opgroeit tot een gelukkig mens.
> Daarom denk ik dat ik wel mag zeggen dat het mijn kinderen
> zijn.
> Groetjes Anna