Betaling adoptie kosten wanneer?

• Lisa4

Hoi toekomstige moeder,

Wat een dapper besluit van jullie. Wij hebben destijds ‘gewoon’ getekend en achteraf een goede specificatie ontvangen. Bij onze volgende procedure zijn we ons pas gaan beseffen waarvoor we getekend hebben. Vooral omdat het aantal adopties terugloopt en SKET de bureaukosten afgelopen jaar heeft verhoogd. Nu is die verhoging mi wel reëel maar wat volgt er nog meer? Het is een blanco cheque en dat voelt niet goed. Wij zijn er nog niet uit en hopen dat we tzt een ‘plafond’ afspraak kunnen maken. Anders idd een ander VGH maar een brugje uit hetzelfde land is ook wat waard…..

• Lisa4

Brugje moet zijn brusje..;-)

• toekomstigemoeder

Hoi Lisa,

Ik begrijp heel goed dat jullie voor een brusje uit 't zelfde land willen gaan. Onze ervaring met SKET is alleen echt dat er niet over een plafond of iets in die geest te praten is.

Toevallig zag ik op de website een soort verdedigingsbericht staan over geruchten die er zouden zijn. Dit is al heel wat in mijn ogen. Jammergenoeg verbeteren ze zichzelf niet en blijven ze heel ondoorzichtig en gaan ze slecht om met kritische ouders. Ze gaven ons echt het gevoel dat we een belachelijke vraag stelde toen wij aangaven dat wij meer medische gegevens wilden om met een arts in Nederland te kunnen overleggen en inzage in waar ons geld precies naartoe zou gaan. In deze tijd wil je toch gewoon weten dat je niet met kinderhandel te maken hebt?! En je wil toch ook weten of 't wel goed is voor het kind om het naar Nederland te halen qua medische behandeling?!

Ik kan mij er nog kwaad over maken. Vooral de arrogantie waarmee wij behandeld werden. De hele terugweg naar huis waren mijn man en ik in een soort shock over 't gesprek.

Het verbaasde ons totaal niet dat adoptie land Oeganda, ook een contact van SKET, kort na ons gesprek sloot wegens kinderhandel.

• F

Ik heb begrepen dat er familiebanden zijn met het reisbureau waarmee sket werkt, en dat verklaarde voor mij wel waarom er perse met dat reisbureau werkt gewerkt. Want het was zeker niet de beste of de goedkoopste.

• Zoé

Goh is dat bij k en t zoveel duurder dan? Wij hebben wel goede ervaring met de stichting. Ik heb ook nooit het idee gehad dat deze stichting met de kosten belachelijk veel duurder is. Ja, meiling, dat schijnt echt te schelen. Maar in vergelijking met wk maakt het niet echt veel uit. Dacht ik.

Wij vonden destijds de reis en verblijf erg duur, hebben we ons wel over verbaasd. We zaten in het duurste hotel van de stad. Wij vonden dat we best in een gezellig goedkoop pensionnetje konden zitten met ons kind. Dat vonden we vooraf, want achteraf zijn we er heel blij mee. Want als je met een doodziek kind op je hotelkamer zit en je hebt een hotel dat alles voor je regelt, ben je echt heeeeeeel blij.

Wij misten een goede tolk. Daar zouden ze bij de stichtingen in moeten investeren. Goede tolken in het land van herkomst. En niet een tolk dat het als bijbaantje naast haar drukke werkzaamheden doet. Alleen bij meiling heb je steun in het land van herkomst van je kindje vanuit nederland. Wij hebben ons best verlaten gevoeld ( maar hadden geluk met ons hotel, bleek dus)

Het is dus wel zo dat de kosten pas oplopen na voorstel.

• iris.veen

wat mij erg is opgevallen is dat kind en toekomst hun kosten enorm heeft verhoogd het afgelopen jaar. Dit zijn kosten in nederland, niet in het buitenland. Omdat wij hier tegenaan liepen heb ik bij onze overstap dit ook gevraagd bij WK. Zij gaven aan wel een verhoging te hebben gedaan dit jaar, maar alleen de wettelijk toegestane indexatie van 2,4%. Dat komt neer op iets van 170 euro, want mag alleen op de kosten die zij rekenen voor hun personele kosten (de mevrouw die ik sprak noemde dat bureaukosten Nederland en legde me haarfijn uit hoe de tarieven zijn opgebouwd). Ik zie daar ook de verhoging in zitten als je de tarieven op de website van wk ziet, nergens anders in en idd maar een relatief klein bedrag. Kind en toekomst heeft met duizenden euro's verhoogd. Ik vraag me af of dat wettelijk gezien wel mag en of dat niet volgend jaar weer gebeurt. Maar goed, ik heb er niks meer mee te maken. Maar voor de mensen die daar nog wel zitten misschien iets om uit te zoeken.

• toekomstigemoeder

Mijn ervaring met SKET is gewoon zeer slecht zowel qua communicatie als qua openheid over de kosten. Inmiddels heb ik kennis gemaakt met Wereldkinderen en ik moet zeggen dat ik daar zo'n goed gevoel bij heb! Wat een ontzettend geïnspireerde frisse fijne mensen werken daar! Heel wat anders dan de stugge nors kijkende zuurpruimen bij SKET.

En bij Wereldkinderen proberen ze de situatie rondom adoptie niet mooier te laten lijken dan het is. Eerlijkheid en openheid dat is wat ik zoek als toekomstige moeder.

Ik hoop heel erg dat ik dat bij de NAS ook ga vinden.

Als er een tweede procedure in zit na onze eerste adoptie kan ik mij goed voorstellen dat ik voor China via Wereldkinderen zal gaan.

• Titia

Hihi :-) “stugge nors kijkende zuurpruimen”……..

Sterkte bij de NAS en ja wij vonden de intake bij Meiling ook een verademing na het zwaar-op-de-hand-gesprek in Halle…..waarbij de kosten ook veel hoger leken uit te komen dan wij ons ooit voorgesteld hadden.

Let's go for Meiling!

Groet, Titia

• Nannie

Wij zijn overgestapt van SKET naar de NAS en vonden het een verademing.

Dat je gewoon open over dingen kunt praten, vragen kunt stellen….

Dat je het gevoel hebt dat je altijd mag bellen als je toch nog even wilt overleggen.

Oh ja: ook fijn bij de NAS: de kennis van de situatie in het land en kennis van SN's!

Bij SKET kregen we hele vage antwoorden over de actuele situatie in de kindertehuizen.

• josee12

Ook wij hebben een overstap gemaakt van Kind en Toekomst naar een andere vergunninghouder. In ons geval Wereldkinderen. Ik kan niet anders zeggen dan het als een hele opluchting voelt hoe er dus ook gewerkt kan worden bij een vergunninghouder. We hebben ervaring met twee andere vergunninghouders en hadden niet gedacht dat het als een warm bad kan voelen. Er wordt duidelijke, eerlijke informatie gegeven. Daarnaast krijg je dezelfde dag antwoord en is heb je nooit het gevoel dat je te vaak belt of lastige vragen stelt. Dat is wat je nodig hebt om goede keuzes te maken, volgens mij.

Wij zijn ontzettend blij met het meedenken en ondanks dat we veel tijd verloren hebben door eerst bij de verkeerde vergunninghouder te hebben gekozen, zijn we heel blij met de procedure die we nu volgen. Wij zijn dus echt super tevreden over Wereldkinderen.