Betaling adoptie kosten wanneer?

• marielle.veenstra

Ik schrik behoorlijk van de verhalen hierboven. Wij staan op het punt een keuze te gaan maken en twijfelen tussen Wereldkinderen en Kind en Toekomst. We hebben recent een open dag van Wereldkinderen bezocht en dat was hele fijne ervaring. Ondertussen hebben we eigenlijk een voorkeur voor een land dat Wereldkinderen niet heeft, anders zou de keuze makkelijker zijn. Ook zijn we na de open dag van Wereldkinderen ook gevoelig geworden voor China. Daar zijn kinderen die ons nodig hebben. Voor Ghana geldt een lange wachtlijst. De keuze van het land is ondergeschikt, dat voelt ook zo. Maar als ik de verhalen zo hoor merk ik dat er vooral ook twijfels komen over Kind en Toekomst, ik lees vooral veel negatieve berichten. Over Wereldkinderen en Nas is men veel positiever. Wat zijn dingen waar we rekening mee moeten houden bij de keuze, uitgaande dat het land niet belangrijk is…? Graag ontvang ik advies.

Groet

• metam

Hallo Marielle,

Onze ervaring met Kind en Toekomst was niet negatief. Het is alleen wel al wat jaren geleden dat wij geadopteerd hebben. In die tijd was het prijsverschil voor China tussen de vergunninghouders enorm. K&T is een tijd de goedkoopste geweest. Voor ons was dat, en het feit dat vrienden van ons ook twee procedures via K&T hadden doorlopen naar volle tevredenheid, de reden om voor hen te kiezen. Wij hebben niet zo'n behoefte eraan om aan het handje genomen te worden, en we hadden ze dus ook tussendoor eigenlijk niet nodig. Wij hebben echter de NSN procedure doorlopen, en ik kan me voorstellen dat als je een SN adoptie doet, dat je ze meer nodig hebt. Onze vrienden hebben als tweede procedure destijds ook voor SN gekozen, en zij waren juist heel erg tevreden over met name Bertie Treur. Zij vonden destijds de begeleiding heel erg goed, met name tijdens het SN traject. Ook tijdens de reis. Maar dan spreek ik wel over meer dan tien jaar geleden.

Misschien kun je eens bellen met ze, dan krijg je een idee met wie je te maken krijgt. Eerlijk gezegd vind ik de benamingen hier boven (zuurpruimen?) erg negatief. Zo hebben wij de mensen van K&T niet ervaren.

Misschien zijn aspirant adoptieouders ook wel een beetje veranderd (veeleisender geworden?).

Groet,

Meta Meulenbelt

• Zoé

Ik sluit me aan bij meta. Recente ervaring en blij met onze keuze, k en t.

• iris.veen

helaas hebben wij ook recente ervaring met Kind en Toekomst die niet zo positief zijn. Wij kregen geen duidelijke antwoorden, als we die uberhaupt al kregen. De manier waarop je te woord wordt gestaan als je hele logische vragen stelt (over wachttijd en financien) was echt heel erg. misschien was dat inderdaad vroeger anders, maar het is nu echt onder de maat.

We zijn overgestapt naar een Wereldkinderen en zijn de procedure voor China gestart na diverse oproepen. Wij zijn heel tevreden.

Marielle, moeilijk om een keuze te maken, het is dus heel wisselend, maar doe wat goed voelt.

• Marieke71

Hier ook negatieve ervaringen met Kind en toekomst, special need procedure. De communicatie vonden wij wel het grootste struikelblok. De zucht aan de andere kant van de telefoon, als je er na een uur bellen eindelijk was doorgekomen en een hele normale vraag stelde. Altijd het gevoel hebben lastig gevonden te worden. Moeilijke vragen werden niet beantwoord en kritiek werd weg gebonjourd. Uiteindelijk wel de procedure afgemaakt en een prachtige dochter gekregen, maar het was eens en nooit weer. De volgende twee procedures voor WK gekozen en dat voelde als een verademing. We werden serieus genomen en op alle vragen ( al mailde of belde je iedere dag) kregen we een eerlijk en serieus antwoord. Vooral het feit dat we konden mailen was al heerlijk. Meestal had je al binnen een paar uur uitgebreid antwoord. En ook tijdens het lange wachten op de LOA waren ze zeer meelevend en kregen we mailtjes waarin ze ons een hart onder de riem staken. Ze vroegen ook na in China aan hun contactpersoon waarom het zo lang duurde. Dat hebben we zeer gewaardeerd. Ook toen tijdens de reis in China bleek dat er meer met onze dochter aan de hand bleek te zijn en zij medische hulp nodig had werd er vanuit WK alles tot in detail geregeld. Zo ontzettend zorgzaam voelde dat. Na de ‘kou’ en ‘afstandelijkheid’ bij K&T voelde WK als een warm bad.

Sterkte met je keuze!

Marieke

• Nan33

Wij zijn vorig jaar overgestapt van K&T naar Wereldkinderen. Onze ervaring met K&T was ook erg negatief, bijv informatie gegeven tijdens de intake betreffende kosten en verblijfsduur bleken niet te kloppen. Toen we daar over belde werd het eerst ontkend toen ik aangaf dat bepaalde dingen zwart op wit stonden werd gezegd dat die info verouderd was, terwijl ik het pas net van hun had binnen gekregen. Elk gesprek werden er weer andere dingen beweerd. Bij Wereldkinderen is de communicatie compleet anders wordt snel gereageert men is duidelijk en je kan alles vragen.

• siblingdream

-

• Lesley

Ik volg deze discussie met interesse. Toen wij aan het begin van ons adoptie avontuur stonden, hadden ook wij voor K&T gekozen. Totdat we ze een aantal keer telefonisch hadden gesproken (e-mail wordt m.i. niet gelezen). Bah wat een arrogante bende daar. Slechte informatie, als je ze wijst op onjuistheden of een kritische vraag stelt nemen ze niet meer op of wordt je afgepoeierd. Dit was in 2010.

Wat ik me afvraag is het volgende: zijn er ook ouders die een klacht indienen bij het klachtenmeldpunt?

• Benthe10

Die zijn er zeker, maar het zijn er niet veel: http://www.kvia.nl/

Kijk maar in de jaarverslagen.

De vraag is ook, wat bereik je na al die ellende en frustratie met het indienen van een klacht? Aan de andere kant door niets van je te laten horen weet je zeker dat er niets verandert.

• Lesley

Ben ik met je eens hoor; wij hebben het uiteindelijk ook niet gedaan, vanwege dezelfde redenen die jij mij noemt. En na een (toevallig) gesprek met onze huisarts destijds die ook 2 kinderen geadopteerd heeft (in een ver verleden) en de wijze woorden sprak: alle frustraties kan je nooit oplossen, probeer het van je af te laten glijden en er geen aandacht aan te besteden.

Maar aan de andere kant, als iedereen alleen maar hier klaagt en nooit bij het KVIA, dan weten de officiele instanties officieel van niks….