waarom zo negatief over jonge kindjes en de VS???

• Simone30

Kunnen we het een beetje aardig ouden? De discussie vind ik altijd mooi om te volgen, kan mijn eigenkijkwijze dan weer eens grondig tegen het licht houden. Maar ga niet op de persoonspelen, recent zijn hiervoor de huisregels voor het prikbord aangegeven.

• PinkRose

Anoniem Schreef:

——————————————————-

> Maar denk je niet dat het ‘makkelijker is’ om

> kritisch te kijken naar adoptie als je zelf al

> kindjes hebt en die kinderwens dus vervuld is?

Ik weet niet of dat gemakkelijker is. Ik heb nog geen kindjes, wij zitten nog in de adoptieprocedure en onze kinderwens is dus nog niet vervuld. Maar wij vinden het wel erg belangrijk dat we, op basis van de informatie die we hebben en die we kunnen achterhalen, een zo verantwoord mogelijke keuze maken voor een land, leeftijd, SN etc. Er zijn helaas veel misstanden in ‘adoptieland’. Daar kun je je ogen voor sluiten, daarvan kun je zeggen dat de nadruk altijd op het negatieve wordt gelegd, maar je kunt ook besluiten dat je niet meewerkt aan het in standhouden van bepaalde misstanden (en natuurlijk weet je nooit zeker of er misschien toch dingen niet kloppen, maar juist daarom lijkt het me belangrijk om je goed te laten voorlichten en ook oog te hebben voor de minder rooskleurige verhalen). Ik realiseer me trouwens wel dat wij misschien gemakkelijk praten hebben omdat wij voor meerdere landen in aanmerking komen en door de RvdK zijn goedgekeurd voor oudere kindjes en SN.

• metameulenbelt

Er zijn ook genoeg adoptieouders die hun hoofd in het zand steken. Toen ik 9 jaar geleden de mogelijkheden voor adoptie van ons onderzocht, liep ik ook tegen procedures aan en bemiddelaars/advocaten waarbij ik geen goed gevoel kreeg. Maar zelfs als je denkt het goed te doen, is dat nog geen garantie dat het kind wat aan jou wordt toevertrouwd niet op een manier is afgestaan die jij niet had gewild. Maar dat leer je pas later, en ook later zie je pas het verdriet van je kind, en ga je je realiseren dat je misschien niet zo'n “mooie” boodschap aan hen moet vertellen. Dus of het gemakkelijker is als je kinderwens vervuld is… Ik denk dat sommige dingen dan gemakkelijker zijn, maar andere dingen weer heel veel moeilijker. En dat zijn dan de dingen die je je niet realiseert voordat je je kind hebt geadopteerd.

Meta

• Anja1

Helaas xyz overtuigt me dat helemaal niet, want toevallig ken ik ‘'dat land’' ook uit eigen ervaring, en hebben we zeer nabije vrienden (diverse zelfs) die erg lang hebben gewacht op hun AA kindje. Waarmee ze dan kennelijk fout bezig waren??? Heus, een deel van de amerikanen zal wel vinden dat je vooral geen AA kindje moet adopteren, of een kind van criminelen of weet ik wat - maar die nederlanders zijn er ook. Hoe vaak ons niet is gevraagd ‘'waaraan we begonnen’' met het adopteren van een SN kind…

Het is makkelijker om te luisteren naar argumenten die in je eigen straatje (bedoel ik niet specifiek op jou overigens) te pas komen. Het is logisch dat gesuggereerd wordt dat ik makkelijk praten heb omdat ik al kinderen heb, maar ik weet hoe het is als je gaandeweg een traject geconfronteerd wordt met zaken die niet kloppen en als je dan een besluit moet nemen om niet door te gaan, omdat je ‘'deep down’' weet dat de verhalen die je voorgespiegeld worden niet deugen, dat de feiten die gepresenteerd worden er niet om liegen. Je kop in het zand steken heeft geen zin, want je zult je moeten verantwoorden naar je kind - waarom heb jij mij geadopteerd terwijl je toen al wist dat er rijen wachtenden voor mij waren in het land van herkomst, maar jij de hoogst biedende was? Om maar wat te noemen…

Groet,

Anja

• Anja1

Dag Anneke,

Wat is er niet in orde met de links van Claudette? Ik kan ze prima lezen en denk dat ze een prima aanvulling vormen - basis inhoud voor de discussie zeg maar…. Enne.. ‘die andere drie’ - ik denk te weten op wie je doelt, maar volgens mij posten hier individuen en geen groepen. Verder lijkt het me fijn als we op zijn minst proberen om bij de inhoud te blijven ipv met persoonlijke beledigingen te strooien…

Groet,

Anja

• Claudette

Typisch. Kunnen we het niet bewijzen met feiten en argumenten, dan gaan we schelden. VS-discussie eigen.

Kan ook te maken hebben met het type persoon dat voor adoptie uit de VS kiest.

Heb je ook nog iets inhoudelijks te melden? Bijvoorbeeld: “die links van jouw, dat zijn hoaxes?”

(Excuses voor de late reactie: heb ook nog een leven).

• Tessa

Alsof alleen ouders uit de VS zich zouden moeten verantwoorden tegenoover hun kinderen. Ook als je uit een ander land geadopteerd bent, kun je je ouders die vragen stellen. Waarom hebben jullie mij uit dit land gehaald en er niet voor gezorgd dat ik daar kon blijven met financiele steun?

• Anja1

Dag Tessa,

Ik schrijf nergens dat alleen ouders van (jonge gezonde) kinderen uit de VS wat uit te leggen hebben richting hun kinderen, ik denk dat adoptieouders inderdaad sowieso veel uit te leggen hebben. Waarbij ik zelf altijd denk dat het verschil maakt als ‘afgestaan zijn’ en ‘geadopteerd zijn’ niet te zeer met elkaar verweven zijn, in ieder geval niet al voor je geboorte. Je moest nog geboren worden en je adoptieouders wisten al wie je was, omdat ze meer betalen… leg maar eens uit. Dus ja, ik denk wel degelijk dat VS ouders nog wat extra uit te leggen hebben. Overigens net zoals mensen die vandaag de dag nog opteren voor adoptie van een jong NSN kindje uit China, terwijl alle tekenen er op wijzen dat dat voor deze groep kinderen niet meer nodig is.

Groet,

Anja

• Wereldkind

En waarom pompen we niet met zijn allen veel geld in de gezondheidszorg van Afrika. Dwingen we de geneesmiddelen industrie niet tot het leveren van goede medicijnen tegen veel lager tarief zodat al die kinderen en hun ouders in Afrika in leven blijven? (HIV?)

Gevolg veel minder wezen…..

Waarom is er nog armoede in de wereld?

Waardoor families niet meer zelf voor hun kinderen kunnen zorgen?

Waarom?

Waarom is adoptie uberhaupt nodig?

En leven we niet in een wereld waar alles goed is en kinderen dus niet meer geadopteerd hoeven te worden?

Waarom is er zoveel haat en nijd in de wereld waardoor mensen verstoten worden?

Waarom?

Omdat wij geen haar beter zijn?

Ons druk maken over van alles en nog wat. Maar ondertussen best vinden dat elke dag tientallen kinderen in de moederschoot worden gedood?

Ons luxe leventje met of zonder SN wel best vinden? En daar niet al te veel op willen inleveren? (Aangezien we nog steeds op vakantie kunnen en moeten, de boot en de carevan aan moeten houden? Enz.enz.enz

En nu even extra zwart wit aangezet!

Groet,

Zo'n geweldige adoptieouder van op oudere leeftijd geadopteerde kinderen met SN. Dit ook nog eens deed gelijk bij de eerste adoptie.

Die o zo bewust is van alle misstanden. Maar die zich ook verbaasd, of eigenlijk ook weer niet, over de bijdrage van de forumleden hier.

• Anja1

Dag Wereldkind,

Het verbaast mij - gezien je inbreng die niet getuigt van veel optimisme over het reilen en zeilen in deze wereld - dat jij je dan verbaast over de inbreng van ‘'sommige forumleden’'. Waarbij je reageert op mijn laatste posting, dus je zult er vast ook mij mee bedoelen. Prima dat je je verbaast, altijd goed, ik verbaas me namelijk ook heel erg. Over het feit dat mensen maar blijven doen dat het de normaalste zaak van de wereld is dat een land als de VS, wat toch echt behoort tot de economisch welvarende landen, adoptiekinderen uit eigen land exporteert en adoptiekinderen uit andere landen importeert. Zoals menigeen al heeft geschreven: er zou schande van gesproken worden als dit gebeurde in Nederland, in Europa enz. Maar omdat het een groep aspirantadoptieouders wel goed uit komt, klopt het ineens wel? Het klopt gewoon niet, en in die zin heb je als adoptieouder van een kind van de VS nog net wat extra uit te leggen aan je kind.

En dat adoptie als verschijnsel overbodig zou moeten zijn omdat er geen honger en armoede zou moeten zijn? Helemaal met je eens? Lossen we die armoede op met geld pompen in Afrikaanse landen? Denk het niet, maar het proberen kan zeker geen kwaad - dus proberen! Het verschil is echter wel dat adoptie uit Afrikaanse landen voortkomt uit schreeuwende armoede en er in die landen weinig tot geen adoptieouders beschikbaar zijn omdat men de handen vol heeft aan het voeden van de kinderen die er al zijn in gezinnen. Afrikaanse landen adopteren bij mijn weten geen chinese kinderen, of kinderen uit Haiti, of vanuit de VS. Zie daar weer het wezenlijke, het echt wezenlijke verschil!

Groet,

Anja