waarom zo negatief over jonge kindjes en de VS???

• s

Ik lees al een aantal dagen de tenenkommende discussie hier. Ik herken mij als single mom met een mooie dochter van 1 jaar uit de VS is totaal niet in het asociale beeld dat er van mij wordt geschapen. Dus hier kort mijn verhaal.

Ik heb 2 jaar met mijn papieren in de VS gelegen. Mijn advocaat legde van de 5 brieven steeds maar 1 buitenlandse voor. In Amerika vinden ze namelijk dat een moeder zelf zeggenschap heeft over wie haar kind opvoedt. Dat is een andere visie dan sommigen hier hebben, maar zij interpreteren het Haags Verdrag zo. Hier wordt gedaan alsof advocaten daardoor alleen maar buitenlandse ouders voorleggen en dat die erdoor gedrukt worden omdat ze lucratiever zijn. NIet waar!

Mijn dochters moeder heeft bewust voor mij gekozen en voor Nederland. Zij ervaart dagelijks de enorme discriminatie en wil dat niet voor haar dochter. Ik heb haar ontmoet en we hebben samen een mooie dag doorgebracht met onze dochter. Zo voelt het. We hebben haar keuze voor mij (ook omdat ik single ben) uitgebreid besproken. We hebben zo af en toe contact via de mail. Het is voor ons allebei niet altijd makkelijk, maar dat gevoel herkent iedere adoptiemoeder. Je bent zelf zo gelukkig en het is begonnen met iemand die in een situatie zat waarin ze niet zelf voor haar kindje kon zorgen. (In mijn geval is D's geboortemoeder intensief begeleidt door de maatschappelijk werk om te kijken of dit de beste oplossing zou zijn) Ik vind open adoptie zo waardevol omdat je samen kunt delen maar ook genieten. Volgend jaar gaan we op familie bezoek, D en ik samen naar onze familie in Amerika.

Ik realiseer me dat ik geluk heb gehad met deze geboortemoeder. Het kan ook een heel ander scenario zijn. En daar moet je dan als adoptieouder ook mee omgaan en dat is niet makkelijk. VS adoptie is geen makkelijke ‘ik bestel even’ manier. Voor D is het 4x niet doorgegaan wat voor mij niet makkelijk was maar wat ik van tevoren wist dat zou kunnen gebeuren. Een geboortemoeder beslist en zo moet het ook zijn. Het kind is niet voor de bevalling al verkocht.

En qua geld…..de kosten voor de adoptie stonden op de website van mijn advocaat. Dat is precies het bedrag dat ik heb betaald en dat bedrag geldt ook voor amerikaanse ouders. Ik moest alleen iets extra's betalen voor extra documenten die nodig waren om D internationaal te adopteren, maar dat was nog geen 1000 dollar. Het klopt wel dat het duur is, maar een advocaat in Nederland hanteert dezelfde tarieven, zij zitten aan de ‘westerse’ kant van de maatschappij daar. D's moeder aan de 3e wereld kant. Zo krom zit die samenleving helaas in elkaar.

Ik vind ook dat er gedaan wordt alsof alle amerikaanse adoptieadvocaten schoften zijn die alleen willen verdienen. Dat herken ik ook niet. Ze zullen er heus zijn, maar 1 gestolen kind uit China, betekent toch ook niet dat ieder chinees kind gestolen is?

Mijn tip aan iedere adoptieouder is: Kijk goed welke vorm van adoptie bij jou past en als dat open adoptie is en je denkt dat je dat aankunt (want het is net als SN iets waar je geschikt voor moet zijn) en je kiest voor de VS, zoek dan een bureau dat goed voelt en geef je eigen grenzen aan. Want inderdaad…de keuzes die jij maakt moet je later verantwoorden aan je kind. En ik kan mijn dochter recht in de ogen kijken!

• hst

s,

Heel fijn zoals de situatie is gegaan bij jou. Als adoptie op zo'n manier kan, heb ik er persoonlijk geen moeite mee een kindje uit de USA komt, hoewel het lastig blijft waarom een kind niet in de USA kan blijven. Maar als een moeder bewust kiest voor Europa, kun je haar niet verplichten om het kindje in de USA te laten. Dat valt ook goed uit te leggen aan het kindje later. Ik lees door de regels heen dat jij geen IK WIL, IK EIS adoptiemoeder bent en dat siert je. Ik lees dat je er goed mee om gaat. Ik hoop dat je een voorbeeld bent voor andere mensen die overwegen te adopteren uit de USA. Je maakt met je reactie heel goed duidelijk dat het belang van kind voorop staat en dat je het contact met de biologische moeder aan moet kunnen en inderdaad, een ieder die dat niet ziet zitten moet niet voor de USA kiezen, en wellicht helemaal niet voor adoptie kiezen. Bedankt voor je bijdrage. Hopelijk zet het mensen aan het denken.

• Wereldkind

Waarom moet jij je aangesproken voelen? Dan had ik wel Anja geschreven hoor…. Ik meen dat wij hier niet persoonlijk mensen mogen “aanvallen”op dit forum? Dan zal ik dat dan dus ook niet doen!

Ik heb vraagtekens bij het VS gebeuren. Zolang onze Nederlandse Overheid geen negatief advies geeft, mag ik ervan uitgaan dat de adopties op een zuivere manier gebeuren zover het in ons vermogen ligt. En anders heeft het misschien meer zin om de overheid hierop aan te spreken als onze tijd te verdoen op dit forum!

En ook is het m.i. goed om eens niet altijd ons denkkader op alle situaties te leggen. Zo kunnen we de ander, ondanks dat je het er niet mee eens bent, in hun waarde laten.

En misschien heel misschien een discussie even voor een discussie te laten. En ons met nuttiger zaken bezig houden.

Ja ik heb ook heel wat uit te leggen aan mijn adoptiekinderen. En ook ik zal het niet sluitend voor hen kunnen maken. Al behoor ik tot de betere categorie adoptie ouder volgens een aantal frequent aanwezige adoptieouders!

Niemand kan dat! Al denk je nog zo verantwoord bezig te zijn geweest!

We moeten onszelf niet in het middelpunt te zetten. In de zin van kijk eens hoe goed IK bezig ben geweest. Kijk eens hoe goed IK ervoor gezorgd heb dat je juist bij MIJ bent komen wonen! Dankzij MIJ heb je minder kans op dat je op latere leeftijd ……

Dankzij MIJ heb jij die medische zorg gekregen enz.

We hadden ook per land als adoptie ouder kunnen zorgen dat er medische zorg in een gezinsvervangende situatie was in het land zelf. Door daar financieel ons steentje aan bij te dragen. Of niet soms? Ik ben als Sn adoptie ouder geen haar beter…. Mijn motivatie voor adoptie is niet beter…. Ten diepste was er het verlangen om voor een kind of kinderen te mogen zorgen.

SN adoptie zou wel eens gebruikt kunnen worden om de dingen die niet glad liggen voor ons, recht te trekken. (Maar of het werkelijk recht getrokken wordt?)

Vaak hoor je in de VS discussie er gaat zoveel geld mee om of hoe je het ook zegt. En hoe gaat dat in de andere adoptielanden? Is adoptie daar gratis? Ik meen nog de buitensporige bedragen van de adopties in Haitie te herinneren. Ook de verhogingen van de kosten voor de vergunninghouders! In een jaar ging dat gewoon duizend euro of meer omhoog!

Er gaat gewoon overal ontzettend veel geld mee om! Is dat een reden voor de bijzonder actieve forumleden geweest om van adoptie af te zien? Ook “vroeger”was het al duur en niet voor iedereen weggelegd!

En ja ik heb moeite met het feit dat er al voor adoptie wordt besloten voordat een kind geboren is. Maar in China/Afrika worden de kinderen te vondeling gelegd. En ook daartoe is al besloten voordat het kind er werkelijk was! En natuurlijk zijn de mensen daartoe “gedwongen” door erbarmelijke omstandigheden. Maar hoe is dat in de VS?

O ja. Met droge ogen laten we overigens gebeuren dat hier in Nederland al duizenden kinderen per jaar worden gedood in de moederschoot voordat ze geboren worden. Onder het mom van ieder moet dat toch zelf weten? Ik wed dat hier geen enkel forumlid ooit een nacht van wakker ligt.

Wat ik hiermee wil zeggen… Het is gewoon niet zo zwart wit als door sommige forumleden wordt veronderstelt.

En ik weet al wat er gezegd wordt…. Ik zal tot het einde toe steeds mijn stem laten horen ten gunste van de SN kinderen. Alleen maar om mensen wakker te schudden….. Zodra het woord VS hier op het forum verschijnt zal ik…..

Maar is het werkelijk ten gunste van de SN kinderen of de kinderen die geadopteerd zijn uit de VS? Of ligt er eigenlijk een diepere (misschien iets minder mooie) motivatie achter om hier zo actief te zijn?!

En ja wij hebben tot deze vorm van adoptie besloten ondanks, niet dankzij, de inbreng van deze forumleden!!

Achteraf al weer teveel tijd gestoken in dit forum. Ik ga maar eens wat nuttigers doen!

Groet,

• Wereldkind

Wat een nuttige bijdrage…. Nu worden sommige zaken in een ander perspectief gezet. En klopt het dat het allemaal niet zo zwart wit is….

Een fijne dag verder….

Groet,

• N

Beste S,

Een mooi verhaal en een heel erg fijn geluid tussen al die mensen die een mening over adoptie uit de VS hebben maar hier verder weinig van concreets over weten. En inderdaad, adoptie van een kindje met een sn moet je wel liggen en aankunnen. Als ouders zich dat beseffen dat ze dat niet aankunnen, dan zegt dat wel iets over hun zelfkennis.

Veel geluk met je dochter en een fijn familiebezoek volgend jaar!

Groeten,

N

• Anoniem

Wereldkind Schreef:

——————————————————-

> O ja. Met droge ogen laten we overigens gebeuren

> dat hier in Nederland al duizenden kinderen per

> jaar worden gedood in de moederschoot voordat ze

> geboren worden. Onder het mom van ieder moet dat

> toch zelf weten? Ik wed dat hier geen enkel

> forumlid ooit een nacht van wakker ligt.

Het gaat hier op het forum toch niet over abortus? Waar komt dit ineens vandaan???

En ja, ik ben pro-abortus! en ook voor beeindiging van een zwangerschap rond 20 weken als het kindje niet-leefbare-afwijkingen heeft, maar dat terzijde

• Anja1

Beste S.,

Er waren dus ‘gewoon’ amerikaanse adoptieouders beschikbaar voor jouw dochter. Het klopt gewoonweg niet dat een land toestaat dat dan ook buitenlanders kunnen adopteren. Jouw dochter had in haar land van herkomst kunnen blijven - ook dat blijkt uit jouw verhaal.

Groet,

Anja

• metameulenbelt

Ik vraag me af of dit een juiste interpretatie van het Haags Adoptieverdrag is. Als een kind niet in het land van oorsprong geplaatst kan worden, mag het internationaal geadopteerd worden staat daarin. Als er vier dossiers van Amerikaanse adoptieouders beschikbaar zijn voor ieder kind, dan is internationale adoptie toch niet nodig?

Persoonlijk vind ik de Nederlandse manier van binnenlandse adoptie (via RvK/FIOM, zonder geld, na een periode bij een pleeggezin, en anoniem/geanonimiseerd) veel beter dan de Amerikaanse (via advocaat, hoge kosten, direct na de geboorte en niet anoniem).

Meta

• Wereldkind

Nee, het ging niet om abortus….

Maar wel om het feit dat we allemaal heel inconsequent zijn. En onze motivatie om te adopteren allemaal heel sluitend proberen te maken. En dan o zo verantwoord willen overkomen/zijn.

Waarom bijna veroordelend zijn naar mensen die niet openstaan voor een SN adoptie. Mensen die een andere vorm van adoptie kiezen dan jij of ik doen?

Maar een kind dat in onze ogen (NB in ons eigen land) geen leefbare afwijking heeft. (Wie bepaald wat onleefbaar is?) wordt zonder meer gedood.

En DAAR ligt niemand een nacht wakker van. Ook zij die denken zo verantwoord bezig te zijn. Iedere adoptieouder wil gewoon een papa of mama zijn van een (kwetsbaar) kund.

En ook wel/geen abortus is een keuze die gemaakt wordt wel of niet gedwongen voordat een kind geboren wordt! Het krijgt gewoonweg geen kans. En de ouder zelf idem!

Maar voordat de discussie over wel of geen abortus gaat lijkt me het me beter te stoppen met dit onderwerp. Daar gaat de discussie tensloote niet over!

• s

En daar verschillen jij en ik van mening!

Ik vind anoniem niet beter. Moeders krijgen daar een keuze en mogen voor internationaal kiezen en dat is hun recht volgens de VS. Hopelijk gaan er steeds minder amerikanen kiezen voor buitenlandse adoptie (omdat dat ‘echte’ afrikanen zijn en geen afstammelingen van ‘minderwaardige slaven’, het ‘lekker ver’ weg is, ze geen ‘last’ hebben vd biologische ouders met dat enge open adoptiegedoe of mooi blank zijn) en zijn er steeds minder buitenlandse ouders nodig. Maar die situatie is er nog lang niet in elke staat. Daarom worden er nu ook nederlandse ouders voorgesteld. (Mijn advocaat zei dat een donker of bi racial kindje al gold als SN, hoe raar mij dat ook in de oren klonk, zo was het in zijn praktijk wel) Als ze heel lang zouden proberen na de bevalling zou er vast voor een aantal kindjes wel een huis kunnen worden gevonden, maar in de VS vindt men het in het belang van een kind dat het zsm na de bevalling is op de plaats waar het opgroeit. En als dat dan ook nog de keuze is van degene die het leven geschonken heeft aan dat kindje, wat is daar dan mis mee? Als een moeder geld zou krijgen voor het afstaan zou ik nooit uit de VS hebben geadopteerd. Maar dat is door de financieel transparante manier van werken (en het contact wat je daarna hebt) onmogelijk. (Een advocaat zou ook onmiddelijk zijn licensie kwijtraken!) Daarnaast:als alle kinderen wel konden worden geadopteerd zat de fostercare in de VS ook niet bomvol met mn donkere kinderen.(meer dan 200.000)

Bottom line. Opgroeien in het land van herkomst is niet altijd het fijne paradijs zoals het hier wordt voorgeschoteld. Als je na 4 jaar fostercare in fostercare uit eindelijk een plekje vindt (en dan is dit nog een gelukkig kind dat een plekje vindt) beter dan zo jong mogelijk opgroeien bij een ouder die jouw geboortemoeder heeft uitgekozen? Ik denk het niet.