Invloed van rechtse stroming op onze adoptie kinderen

• BG

Onlangs getriggered door een mede adoptieouder die zich verwonderde over het gegeven dat er adoptieouders zijn die PVV stemmen. Ik herinnerde me dat ik daarover (of eigenlijk meer mijn zorg over rechtse stromingen) een jaar geleden een discussie was gestart die vrolijk ook weer werd verwijderd door de beheerder (en door Marjo weer werd opgepakt). Ben benieuwd nu een jaar later hoe een ieder denkt over hetgeen de PVV ons brengt. Ik blijf bezorgd en verbaas me hoe mensen ook in onze omgeving het tegenwoordig normaal vinden om grofheden en hatelijkheden over mensen met een kleurtje te poneren. Hoe het groffe gedrag van een Wilders wordt gezien als “eindelijk eens iemand die zegt hoe het zit”. Zijn er mensen die voor onze (veelal) kinderen met een kleurtje goeds zien komen van deze partij? Zijn er mensen die net als ik alleen maar bezorgder worden omdat een bepaald soort houding alleen maar meer gemeengoed wordt? Zijn er mensen die denken dat het weg zal ebben en allemaal toch nog goed komt? Moet je het niet te zwaar opnemen en vertrouwen op het gezonde verstand en fatsoen van mensen?

Beheerder: dit is een thema wat me werkelijk aan het hart gaat en wat omdat mijn adoptiekinderen er mee van doen hebben in mijn optiek adoptiegerelateerd is.

• Nannie

Hallo BG,

Ik merk er zelf niet veel van, maar goed heb dus ook nog geen kids met een kleurtje.

Op het dorp wordt er leuk omgegaan met de (Etiopische) dochter van mijn vriendin (wel nog jong).

Aan de andere kant: ik zat een jaar of zo geleden in de trein toen er een groot artikel aan de buitenkant van de krant stond (die ik dus zat te lezen) over “kopvoddentax” (wat een rotwoord!) s en ik zag de twee marokkaanse meiden tegenover me helemaal naar worden. Echt niet leuk. Ze wilden de krant van me hebben om te lezen en ik heb nog een poosje met hen zitten praten. Zij maakten zich erge zorgen.

Tegelijkertijd: ik kom dus oorspronkelijk uit de stad, uit een buurt waar destijds in ons blok hele grote problemen waren met een grote groep Marokkaanse jongens (vernielingen, bedreigingen, inbraak, brandstichting enz. - er is een periode geweest dat onze portiek-ruit 3 keer in de week aan diggelen ging) en ik kreeg daardoor echt een anti tegen Marokkaanse jongens (ook al wilde ik dat niet, ook al zijn wij bevriend met mensen met verschillende culturele achtergronden en ook al vind ik andere culturen gewoonlijk alleen maar leuk ). Nu na een paar jaar Zeeland is dat gelukkig weer helemaal weg. Alleen begrijp ik wel dat mensen door hun leefomgeving dingen kunnen doen zoals PVV stemmen / een anti ontwikkelen (waarmee ik overigens niet zeg dat ik het daarmee dan ook gelijk eens ben!).

Ook ik maak bezorgd over de ontwikkelingen. Waarbij ik denk dat de bezuinigingen (die leefomstandigheden slechter zullen maken voor de lagere inkomensgroepen) een hele slechte zaak zijn. Omdat ze zullen zorgen voor meer armoede, meer uitsluiting van mensen, minder ondersteuning en uiteindelijk dus een grotere ontevredenheid en groepen mensen die buiten de boot gaan vallen.

• Marièlle67

Ook ik heb er (met mijn twee heel donkergekleurde Afrikaanse kids) tot nu toe niet echt mee te maken gehad. Wel eens kinderen die bruine poephond tegen één van de kids hebben gezegd maar dat was echt kindergekibbel en is op school opgepakt en opgelost.

Waar ik me wel zorgen om maak is hoe het straks is als ze groter zijn. Hier om de hoek van de straat hebben we McDonalds zitten waar met name Somalische jongeren rondhangen, klieren en ook mensen lastig vallen en spullen kapot maken. Wat als mijn kinderen straks als pubers met dat soort kinderen worden geassocieerd, dat vind ik wel zorgelijke dingen. Niet zozeer binnen onze eigen omgeving omdat men daar het onderscheid tussen gewenst en ongewenst gedrag van kinderen/pubers wel weet te maken zonder dat een kleurtje daarbij bepalend is. Maar ik maak me wel zorgen om hoe mensen die klakkeloos alle gekleurde mensen over 1 kam scheren mijn kinderen dan zien en benaderen. En ik weet wel dat het schrikbarend is hoeveel mensen zo denken en doen.

Het enige wat ik kan doen is zorgen dat mijn kinderen zich bewust zijn van het feit dat ongewenst gedrag ongewenst is. En ze wapenen tegen mensen die domweg veroordelen op kleur of herkomst zonder ook maar enigszins verder te kijken dan hun neus lang is. Het is gewoon triest dat er mensen zijn die bij het eerste beste nieuwsbericht over een Afrikaan die iets heeft uitgevreten er gelijk maar vanuit gaan dat alle Afrikanen gevaarlijk of crimineel zijn. Zouden we bij blanke autochtone Nederlanders eens moeten roepen, dat als er eentje iets uitvreet we allemaal hetzelfde en dus crimineel zijn. Het is kortzichtig denken van die mensen, maar het is wel die kortzichtigheid die mij soms grote zorgen baart.

• lisa11

Hoi Mariëlle67

Ik ben het helemaal met je eens! Mensen moet verder kijken dan hun neus lang is.

Jammer dat je zelf aan geeft dat er bij de MAC bij jullie in de buurt Somalische jongeren voor onrust zorgen. Volgende week zullen het ws weer andere jongeren zijn (met een andere kleur of geloof).

Er zullen altijd rotte appels tussen zitten. En die kunnen ale kleuren hebben.

Ik sluit mijn ogen niet voor de rotte appels maar om dit in deze contects te melden dat er bij jullie Somalische jongeren voor onrust zorgen…

• Marièlle67

Wat ik met mijn post bedoelde was een voorbeeld. Hier zijn het Somalische jongeren die voor problemen zorgen, en het gevolg van dat kleine clubje is dat veel meer donkere tieners (waaronder overigens ook ongetwijfeld Somaliërs die zich wel gedragen) hier in de stad worden aangekeken terwijl zij helemaal niet voor overlast zorgen, zich gewoon normaal gedragen maar wel de dupe zijn van zo'n klein clubje raddraaiers. En zo heb je in Gouda een club Marokkaanse jongeren, zijn het in Culemborg rivaliserende Marokkanen en Molukkers en zijn het in Rotterdam a-sociale zogenaamde voetbalsupporters van Nederlandse origine. Die kleine clubjes zorgen ervoor dat in die plaatsen alle Somaliërs, Marokkanen, Molukkers, voetbalsupporters (etc etc) door een grote groep mensen over één kam worden geschoren.

En dat is dus waar ik me zorgen om maak, dat mijn kinderen straks puur om hun kleurtje worden beoordeeld, terwijl zij verder niets met die groepen te maken hebben (en hopelijk nooit krijgen). Ik heb soms het gevoel dat er steeds minder zijn die verder kijken dan hun neus lang is.

Kennelijk heb ik met mijn eerder post de indruk gewekt dat ik alle Somaliërs hier in de stad als dezelfde aso's zie maar dat is beslist niet zo. Ik veroordeel mensen op hun gedrag, niet op hun kleur, herkomst of van welke voetbalclub ze fan zijn etc.. Het enige waar het mij om gaat is dat het in dat geval gaat om een “herkenbare” groep, namelijk jongeren met een kleurtje en dat ik zie dat er al snel naar alle jongeren met zo'n kleurtje gewezen wordt. En dat baart me zorgen voor de toekomst van mijn kinderen, van wie ik hoop dat ze straks niet hele dagen doelloos bij de Mac rondhangen en mensen lastig vallen etc. of andere dingen doen die naar mijn mening niet tot normaal gedrag behoren.

• lisa11

Mijn kinderen zijn ook zeker gekleurd en maken later ook grote kans…

Ik heb er moeite mee dat mensen vertellen dat er in hun buurt Somalische jongeren de Mac onveilig maken, de Shell wordt door Marokanen onveilig gemaakt in de achterhoek en de Turken maken de Hema onveilig in Friesland.

Begin bij je zelf en verspreid bv niet op internet al de rassenonrust niet. (ik weet geen goed woord hiervoor). Er zijn altijd al groepen jongeren geweest die voor onrust zorgen. De PVV maakt het onze adoptie kinderen niet gemakkelijker en zeker niet leuker.

• BG

Onze kinderen ondervinden zelf op dit moment aan den lijve nog geen discriminatie. Maar het valt mij op dat veel meer mensen zich permitteren om dingen te roepen die voorheen als niet erg fatsoenlijk werden beschouwd. Daarnaast wordt voor alle ellende die men meent te ervaren (de mensen met echte ellende klagen overigens het minst is mijn ervaring) een zondebok gezocht. Ik kom uit een gezin waarin geen auto was, pas een telefoon toen ik ging studeren, nauwelijks vakanties, een klein huis, slapen met z'n drieen op een slaapkamer die de helft is van die van mijn kinderen (die daar alleen in slapen). Maar mijn ouders klaagden zelden, zochten nooit een zondebok en maakten ons duidelijk dat jezelf verantwoordelijk bent voor je leven en het al dan niet benutten van je talenten. Daarnaast dat je deelt met anderen ook als je in materiele zin niet veel hebt. Ze hadden gemakkelijk tot de categorie PVV-stemmers kunnen behoren in deze tijd, maar zij hadden en hebben gelukkig een verstand dat uitstekend werkt, geen meelopers- en klaagmentaliteit (geen zg “kleine-man-syndroom” )en het vermogen om het positieve van mensen te zien. Ik hoop dat het mij lukt om het respect dat zij altijd voor mensen hebben gehad over te brengen op mij kinderen (ikzelf vind dat moeilijker, zeker als het gaat om domme mensen en daar schaar ik de Wilders-stemmers onder).

• Marièlle67

Tsja, dat mag je vinden, maar ik vind dat feiten feiten zijn en dat ook wat vaag is om feiten niet te mogen vertellen omdat het toevallig om een kleine groep van een bepaald ras (of voetbalclub of weet ik veel wat gaat). En je hoort mij niet zeggen dat ik daarmee alle mensen van dat ras, voetbalclub etc vervolgens ook zo veroordeel.

Dat heeft niets te maken met het zaaien van rassen onrust en ik vind het dan ook wel erg ver gaan om mij daarvan te beschuldigen.

En daarmee is wat mij betreft het laatste woord daarover gezegd.

• Nannie

Ik denk dat juist het negeren van problemen in sommige wijken een deel van de oorzaak is dat er zoveel pvv stemmers zijn!

En het daar niet over mogen hebben vind ik echt onzin. De mensen om mij heen hebben gelukkig heel verschillende kleurtjes, achtergronden en mogelijkheden en daar ben ik blij mee. Dat wil echter nog niet zeggen dat ik het niet zie / geen last van heb als een bepaalde groep herrie trapt.

• lisa11

Ik beschuldig je niet maar wees waakzaam om mensen/rassen te noemen.

De PVV heeft haar mond vol van bepaalde groeperingen.(die in de minderheid zijn en de grootste oproerkraaiers op het verkeerde tijdstip op een verkeerde manier weg zetten)

En zaait onrust op een vaak vervelende manier.

En je mag zeker vage feiten over een kleine groep op een forum zetten maar ik vind als adoptie ouder van ook een donker kind, vooral dit soort zaken niet juist.

Verder ben ik meestal met je eens.(:P)