adoptie / draagmoederschap India

• metameulenbelt

>Verder vraag ik mij ook af hoe je je kind kunt aanmelden in Nederland bij de instanties (daar worden zonder toch ook vragen gesteld over de >geboorte/herkomst van het kind en wil men de papieren zien).

Geboortecertificaat India, daarna naar de NL ambassade in India om de rest van de papieren te regelen. Het zal vast niet zo lastig zijn, want het gebeurt natuurlijk vaker dat Nederlanders in het buitenland een kind krijgen, bijv. als men er is uitgezonden of als een kind te vroeg geboren wordt tijdens een vakantie.

Overigens is het wel mogelijk in NL om via draagmoederschap ouder te worden (althans, zo'n 9 jaar geleden heb ik me daar eens in verdiept, toen mocht het), maar er zijn wel strenge regels. Er mag geen geld in het spel zijn, volgens mij moet het gaan om een nabij familielid (bijv. dat een zus van de moeder de baby draagt). Het moet gedaan worden uit idealisme zeg maar.

Meta

• Triangle

Nu kreeg ik een tip van iemand om eens te kijken naar draagmoederschap in India

IK VEROORDEEL DIT WEL! Volmondig, volledig, hardgrondig en luidkeels.

Praktijken zoals deze zijn uit den boze.

Wanneer leert men nu ook eens te aanvaarden dat niet altijd alle wensen koet-ke-koet in vervulling kunnen gaan.

Deze praktijken voor de vervulling van de kinderwens zijn ethisch niet meer verantwoord.

Noch naar jezelf en zeker niet naar het kind.

De documentaire Google Baby is schokkend en zou ons allen moeten doen beseffen dat praktijken als deze, onder de dekmantel geschoven van ‘armen helpen’ absoluut niet kunnen.

Plat gezegd is dit gewoon mensen-/kinderhandel.

Groet Triangle

http://www.adoptietrefpunt.nl

• triangle

Als aanvulling:

Van topics als onderstaand word ik ook niet vrolijk (understatement)

http://www.freya.nl/web_forum/lees_bericht.php?jaar=2010&ID_NR=24%20

• Mama

inderdaad. het is te belachelijk voor woorden dat eiamdn hier serieus over na zou gaan denken. Zeker als je de via hebt gedaan en al het een en ander zou moeten weten over adoptie. Ik snap dat mensen hun grenzen gaan verleggen als het hun niet lukt om kinderen te krijgen, maar daarin kun je ook doorslaan. Een kindje maken onder het mom van andere helpen is echt een groot leugen waar mensen zelf maar in gaan geloven. Dan wordt het inderdaad gevaarlijk en drijg je je al snel te begeven in kinderhandel. Niet doen dus!

• Anja

Het is inderdaad te hopen dat J. een onruststoker is die hierover eens een balletje opgooit om te kijken wat de reacties zijn, maar ik vrees het eigenlijk niet. Want in de loop der jaren is de naam ‘aspirant adoptieouder’ veranderd in ‘wensouders’ en zijn de verhandelingen over wat in ‘het belang van het kind’ is in mijn ogen steeds ongeloofwaardiger geworden. Naarmate de wachtlijsten voor jonge gezonde kinderen toenemen en de ‘vraag’ ernaar groter, blijkt er een groep mensen te zijn die veel, heel veel, ook niet toelaatbare praktijken voor een kind over hebben. Criterium daarbij schijnt te zijn ‘als het geregeld kan, dan mag het’ althans dat heb ik in menige discussie over adoptie uit de VS gelezen. Hirsch Ballin heeft het niet verboden dus het is ok. Redeneringen die voor mij niet kloppen.

Maar, het topje van de ijsberg vrees ik.

Groetjes,

Anja

• zonne

Hallo J.

Je vraag is nogal vanuit je eigen perspectief gesteld. In de vele reacties hierboven worden ook de perspectieven van de draagmoeder (bio/moeder), het kind en het verschil rijkdom-armoede genoemd. Ik onderschrijf dat maar zie tegelijkertijd ook een verlangen (en misschien ook wel verdriet) van waaruit je deze vraag stelt.

J, ik ben wel geïnteresseerd waarom je deze vraag stelt. Heeft dat te maken met jou/jullie leeftijd? Of is er een andere reden (medisch bijvoorbeeld) dat je niet meer voor adoptie in aanmerking komt? Want in het laatste geval is een SN kindje ook geen optie voor je meer.

En dan nog een andere vraag en tegelijkertijd tip: hoe veel weet je directe omgeving van je verlangen naar een kind en de weg die je daartoe gegaan bent? Advies daarbij: deel je zorgen met de mensen van wie je houdt.

In ons geval was dat juist heel erg bijzonder en gaf dat ook dergelijke mogelijkheden. Drie bijzondere vrouwen hebben mij hun eicellen aangeboden en een fantastische vrouw ook om ons kindje te dragen. Iets wat ik zelf nooit aan iemand zou durven of willen vragen.

Hoe dan ook, in Nederland is draagmoederschap dan nog een uitgebreid en zorgvuldig proces, zelfs inclusief een adoptie en een zorgvuldige psychologische test en voorbereiding. In Nederland kun je voor draagmoederschap terecht bij het VU Medisch Centrum.

groet,

Zonne

• w

Hallo Anja en Alle andere

Ik lees nu een poos mee zonder meer een reaktie te geven. De reden van geen reaktie meer geven is dit soort reakties naar een topic toe.

Allereerst ben ik met de bovenstaande reakties eens. Het is schokkend deze vraag of er buiten Nederland iemand is om voor geld draagmoeder te zijn terwijl er een boel kinderen in Nederland op de wachtlijst staan voor Pleegzorg of zelfs in het buitenland voor Adoptie. Aangezien als je goed leest is Adoptie voor J niet mogelijk. Vandaar haar vraag op het prikbord over draagmoederschap. Maar mijn vraag is eigenlijk waarom draagmoederschap juist in het buitenland. Ga zelf eens hier in Nederland kijken wat hier de mogelijkheden zijn.

Daarnaast zijn er duizenden mensen met duizenden meningen. Die niet goed en fout zijn. Jij heb je eigen mening zo heeft J of bg of Zonne of wie dan ook hun eigen mening. Zo hoef je niet met elkaar altijd mee eens te zijn. Je kunt ok dingen verkeerd opschrijven of juist goed op schrijven terwijl het verkeerd wordt opgevat. Daarom vind ik persoonlijk niet dat je J een onrust stoker hoeft te noemen alleen omdat zij of hij deze vraag op het prikbord steld. Zij steld een gewone vraag en hoopt hier een antwoord op te vinden of dit nu in iemands ogen goed is of juist wordt afgekeurd. Zelf zou ik het ook niet in mijn hoofd halen om in het buitenland aan draagmoederschap te denken. Terwijl er hier in Nederland mischien nog genoeg mogelijkheden zijn. Maar bezef me ten dege dat ik niet weet of J al deze mogelijkheden heeft gehad of de mogelijkheden heeft kunnen bewandelen. Ik ben zelf heel erg nieuwschierig naar de antwoorden die hij of zij zal gaan geven aan Zonne.

Maar om haar of hem onruststoker te noemen vind ik zelf nogal ver gaan. Ik vind hoe dan ook dat je met elkaar wel een stukje van respect om kunt gaan. Ontdanks dat je er niet mee eens bent.

W

Anja Schreef:

——————————————————-

> Het is inderdaad te hopen dat J. een onruststoker

> is die hierover eens een balletje opgooit om te

> kijken wat de reacties zijn, maar ik vrees het

> eigenlijk niet. Want in de loop der jaren is de

> naam ‘aspirant adoptieouder’ veranderd in

> ‘wensouders’ en zijn de verhandelingen over wat in

> ‘het belang van het kind’ is in mijn ogen steeds

> ongeloofwaardiger geworden. Naarmate de

> wachtlijsten voor jonge gezonde kinderen toenemen

> en de ‘vraag’ ernaar groter, blijkt er een groep

> mensen te zijn die veel, heel veel, ook niet

> toelaatbare praktijken voor een kind over hebben.

> Criterium daarbij schijnt te zijn 'als het

> geregeld kan, dan mag het' althans dat heb ik in

> menige discussie over adoptie uit de VS gelezen.

> Hirsch Ballin heeft het niet verboden dus het is

> ok. Redeneringen die voor mij niet kloppen.

> Maar, het topje van de ijsberg vrees ik.

>

> Groetjes,

>

> Anja

• P

Wat ik al eerder schreef. Iedereen moet het natuurlijk zelf weten. Maar hoe leg je dit je kind uit.

Je komt uit een Babyfabriek…..!!!!

Dat dit mag, het is bijna kinderhandel.

• Nathalie

Weet iemand waarom dit alleen in India voorkomt of gebeurt dit ook in andere landen? Ik heb de documentaire zojuist bekeken en ik vind het echt vreselijk…

• Stella

Het mag niet volgens de Nederlandse wet:

Een draagmoedercontract waarbij een draagmoeder veel geld verdient met het baren van een kind ten behoeve van een wensmoeder wordt in strijd geacht met de goede zeden. Zo'n contract is meteen al bij het sluiten ervan ongeldig zie art 3:40 BW