adoptie / draagmoederschap India

• Marièlle67

Dit soort commercieel draagmoederschap komt vast en zeker ook in andere landen voor. Ik kan me zomaar indenken dat mensen die graag een kind willen op een gegeven moment de grenzen opzoeken en ook over de grenzen heen zullen gaan. En er zullen altijd mensen zijn die uit pure wanhoop aan zoiets dergelijks mee willen werken om wat schamele centen te verdienen.

Wat mij betreft is er maar één manier om dit soort praktijken de wereld uit te helpen en dat is om als wensouder niet over de grens van het acceptabele heen te gaan en te kijken naar andere mogelijkheden.

Wat ik me overigens ook afvraag is waarom er voor J. in Nederland geen mogelijkheid voor adoptie of iets anders is. Wanneer adoptie niet mogelijk is, is er toch bijna altijd de mogelijkheid van pleegouderschap? Het lijkt mij dat dat toch te prevaleren valt boven je mengen in praktijken die schadelijk zijn voor het kind en de geboortemoeder?

• Anja

Waarschijnlijk wil J. een jong en gezond kind? Waarbij ik nog steeds hoop dat J. een onruststoker is, en niet iemand die dit serieus overweegt…..

• Anja

Dag Wendy,

Ja, er zijn duizenden mensen met duizenden meningen - maar dat die per definitie niet goed of fout zijn, lijkt mij wat onzinnig. Sommige zaken zijn zo immoreel dat mensen die ze toch overwegen, of toch doen niet te begrijpen zijn. Zo langzamerhand heb ik het wat gehad met de cultuur waarin geroepen wordt om ‘'respect’' en waarbij alle meningen over van alles moeten mogen. Er zijn nu eenmaal bepaalde zaken die ethisch bezien niet kunnen, niet mogen en dit is er mijns inziens een van. ‘Onruststoker’ is dan nog de hoop dat het alleen iemand betreft die beoogd is op het effect van het starten van deze topic, en daarmee een milde uitdrukking. Iemand die het echt overweegt en zelfs doet - moreel gewoonweg verwerpelijk.

Groet,

Anja

• P

Maar J mag dit toch wel gewoon vragen. Daar is dit toch voor.

Ik zie het probleem niet van deze vraag.

Dat de meesten dit niks vinden is wat anders., maar je hoeft het toch niet allemaal met elkaar eens te zijn.

Als zij dit wel zou overwegen, is dit haar keus.

Maar vragen staat vrij.

• BG

Tja alles wat je zou kunnen overwegen betekent nog niet dat dat deugt. Het gaat hier w.m.b. om het aanzetten van vrouwen tot het exploiteren van hun lijf t.b.v. degenen die daar voor willen betalen. Een schandalige wijze van misbruik van de positie van vrouwen die nauwelijks het hoofd boven water kunnen houden en zich hiertoe genoodzaakt zien. Vertel maar eens aan je kind dat jij dat met een volle portemonaie voor elkaar hebt gekregen. En vergis je niet een kind van 10 kan dat al bedenken. Tja en je kunt altijd de koningin van de nuance willen zijn en denken dat je daarmee een ieder in zijn waarde laat. Ik neem dan liever stelling als het gaat om de bescherming van kwetsbare mensen: de (draag)moeder in kwestie en haar kind.

• Mirjam1

Je kunt Google Baby hier online bekijken.

Ben benieuwd of je daarna nog steeds het probleem van deze vraag niet ziet.

Laat even weten.

• J.

Hallo allemaal,

Bedankt voor al jullie reacties, Jammer dat sommigen gelijk met oordelen gaan smijten terwijl je toch alleen maar een vraag stelt… En nee, ik ben geen onruststoker die langs de zijlijn lachend toekijkt, hoe bedenk je het…

Er waren een aantal cynische reacties (BG, Lisa2) of ik me niet eens in Special Need zou gaan verdiepen. Ik vond dit een behoorlijk ondoordachte opmerking. Natuurlijk heb ik me daarin verdiept! Maar zoals ik al zei, zijn er voor ons bijna geen mogelijkheden om te kunnen adopteren, ook geen special need.

De belangrijkste reden is dat ik een ernstige ziekte (kanker) heb gehad. En hoewel dit al ongeveer 10 jaar geleden is (en dus nu al weer een aantal jaren genezen verklaard ben), blijft het zo goed als onmogelijk om te kunnen adopteren. Ondanks dat sommige landen aangeven dat je na een aantal jaren wel weer een kans zou kunnen krijgen, blijkt het in de praktijk vaak niet zo te werken. Eens ziek geweest en je wordt hier de rest van je leven op afgerekend! Terwijl ik me al jaren weer 100% goed voel. Uiteraard ben ik dankbaar dat ik weer mocht genezen van mijn ziekte, maar een mens wil altijd meer. En wij willen zo ontzettend graag zorgen voor een kindje. En dan kan ik ook nog wel begrijpen dat landen eerder zullen kiezen voor een “gezond stel” dan bijvoorbeeld voor ons, maar wat het voor mij zo moeilijk maakt is dat we op de VIA ook beelden hebben gezien waar kinderen in kindertehuizen rijen dik apatisch in hun bedjes liggen. Dat er wereldwijd ong. 200 miljoen weeskinderen zijn. Dan denk ik echt bij mezelf, waarom? Waarom moet het, nadat je in Nederland je BT hebt gekregen, je dus bent goedgekeurd, waarom moet het dan allemaal nog zo moeizaam gaan? Er zijn zoveel kinderen die wachten op een fijn thuis, en als je dan zoals wij niet de kans krijgen om zo'n kindje te adopteren, dan begin ik dus inderdaad te denken of dit (draagmoederschap india) voor ons dan misschien nog wel een enigste optie is om ouders te worden..

Marielle67 maakte nog een opmerking om de hoge geldbedragen die volgens haar niet volledig naar de biomoeder zouden gaan. Ik denk inderdaad dat een groot gedeelte hiervan niet bij haar terecht komt, maar volgens mij werkt het bij een officiele adoptie net zo. Het gaat hier net zo goed om verschrikkelijk hoge geldbedragen en je maakt mij niet wijs dat al dat geld dan wel naar de biomoeder of het kindertehuis gaat.

Verder werd er nog een aantal keren de optie van Pleegzorg genoemd. Ook hier hebben we al wel naar gekeken, maar dit vinden we nog erg moeilijk. Ik denk niet dat je Pleegzorg moet gaan doen om je eigen kinderwens te gaan vervullen. Het lijkt me verschrikkelijk moeilijk om een kindje waar je je aan bent gaan hechten (eventueel) dan weer los te moeten laten. Want ook bij langdurige pleegzorg is er altijd, al is het soms een minimale, een kans dat de kinderen weer terug gaan naar de bio ouders. (vooropgesteld dat dit voor de kinderen natuurlijk wel fijn zou zijn wanneer hun eigen ouders de zorg weer op zich zouden kunnen nemen). En wat ook hierbijnog maar zeer de vraag is of wij voor he tpleegouderschap in aanmerking komen. Hoorde pas van iemand dat ook dit zeer moeizaam gaat wanneer één van de pleegouders een medisch verleden heeft…

Natuurlijk weet ik dat het (draagmoederschap india) een omstreden onderwerp is, maar mijn/ons verlangen naar een kind is ontzettend groot en dan probeer je alles te doen wat in je macht ligt door in ieder geval alle opties te bekijken.

Tot slot was er nog de opmerking dat het misschien maar beter was dat wij nooit geen ouders zouden worden(wegens geen normbesef) en een opmerking dat we maar gewoon “even” moesten accepteren dat nou eenmaal niet alle wensen vervuld worden. Dat laatste zeg je tegen kinderen die niet alle wensen van Sinterklaas krijgen, maar niet tegen een ongewild kinderloos stel! Maar toch bedankt voor jullie begrip, hebben we echt wat aan zulke opmerkingen…

Gr. J.

• BG

Ik meen oprecht dat als je draagmoederschap door iemand in een armoedige situatie overweegt dat er iets mis is met je normbesef (wat dat betreft is de wet het met me eens, het is niet voor niets verboden). Ik vind het vreselijk dat de eisen van sommige landen zo onmenselijk zijn maar dat betekent nog niet dat je je kinderwens dan toch koste wat het kost moet kunnen vervullen.

• w

Anja Schreef:

Hall anja

Je hebt deels gelijk ik schreef ook in mijn reaktie dat ik het op deze manier ook nie eens ben met de vraagstelling. Eens kijken naar andere oplossingen of mogelijkheden. Maar om deze Ja als onruststoker te betietelen vind ik toch wel iets te ver gaan. Maar ja dat is mijn mening. Sorrie.

Groet

——————————————————-

> Dag Wendy,

>

> Ja, er zijn duizenden mensen met duizenden

> meningen - maar dat die per definitie niet goed of

> fout zijn, lijkt mij wat onzinnig. Sommige zaken

> zijn zo immoreel dat mensen die ze toch overwegen,

> of toch doen niet te begrijpen zijn. Zo

> langzamerhand heb ik het wat gehad met de cultuur

> waarin geroepen wordt om ‘'respect’' en waarbij

> alle meningen over van alles moeten mogen. Er zijn

> nu eenmaal bepaalde zaken die ethisch bezien niet

> kunnen, niet mogen en dit is er mijns inziens een

> van. ‘Onruststoker’ is dan nog de hoop dat het

> alleen iemand betreft die beoogd is op het effect

> van het starten van deze topic, en daarmee een

> milde uitdrukking. Iemand die het echt overweegt

> en zelfs doet - moreel gewoonweg verwerpelijk.

>

> Groet,

>

> Anja

• angelique9089

Anja Schreef:

——————————————————-

> Het is inderdaad te hopen dat J. een onruststoker

> is die hierover eens een balletje opgooit om te

> kijken wat de reacties zijn, maar ik vrees het

> eigenlijk niet. Want in de loop der jaren is de

> naam ‘aspirant adoptieouder’ veranderd in

> ‘wensouders’ en zijn de verhandelingen over wat in

> ‘het belang van het kind’ is in mijn ogen steeds

> ongeloofwaardiger geworden. Naarmate de

> wachtlijsten voor jonge gezonde kinderen toenemen

> en de ‘vraag’ ernaar groter, blijkt er een groep

> mensen te zijn die veel, heel veel, ook niet

> toelaatbare praktijken voor een kind over hebben.

> Criterium daarbij schijnt te zijn 'als het

> geregeld kan, dan mag het' althans dat heb ik in

> menige discussie over adoptie uit de VS gelezen

.

> Hirsch Ballin heeft het niet verboden dus het is

> ok. Redeneringen die voor mij niet kloppen.

> Maar, het topje van de ijsberg vrees ik.

>

> Groetjes,

>

> Anja

Och gut, ik dacht al, wanneer zal Anja háár objectieve geluid laten horen…? :-) Maar het duurde niet lang, gelukkig.