Petitie om adoptie vanuit Haïti weer mogelijk te maken

• cvanzomeren@home.nl

Hallo mede (aspirant) adoptieouders.

Wij, als (aspirant) adoptieouders zijn druk in de weer om adopties vanuit Haïti weer mogelijk te maken. Hier gaat natuurlijk een grondig onderzoek aan vooraf. Zondag 20 maart was er de tweede ronde van de verkiezingen in Haïti. We hopen dat er in april of mei een nieuwe regering zit en dat er dan zo snel mogelijk een delegatie vanuit Nederland daar naartoe gaat om te kijken of alles volgens de regels gaat. Hiervoor hebben wij als groep een petitie opgesteld op de onderstaande link. Wij willen graag zoveel mogelijk handtekeningen verzamelen en deze bij de Tweede Kamer aanbieden.

Wij nodigen jullie uit om deze petitie mede te ondertekenen en hem daarna via de mail te bevestigen (anders is hij niet geldig).

http://petities.nl/petitie/heropening-van-adoptiekanaal-haiti

Iedereen mag ervan op de hoogte zijn en de petitie ondertekenen, dus stuur maar door!

Namens de AdoptieHaïtilijst

Lisette van Zomeren

• BG

Heel veel redenen om deze petitie vooral niet te tekenen lijkt me.

• cvanzomeren@home.nl

Er zijn heel veel redenen om juist wél te tekenen. Maar daar is iedereen vrij in om daar ZELF een beslissing in te nemen.

• Nathalie

Als men verstandig omgaat met de situatie, is het voor de kinderen van Haiti fijn als de deuren weer open gaan!

Als ik moest beslissen welke kinderen er het land mogen verlaten, zou ik kiezen voor kinderen die bewust zijn afgestaan, dus met handtekening van vader en/of moeder. En geen valse handtekening, desnoods met dna onderzoek om zeker te weten dat het de ouders zijn.

Kinderen die op andere manieren in de tehuizen terecht zijn gekomen zijn nooit na te checken. Wie weet hoeveel ouders er nog op zoek zijn naar hun kindje???

• Melle

Sorrie BG, Het was net zo rustig zonder al dat zeer positieve cometaar van je op het prikbord. Natuurlijk mag iedereen zijn of haar mening geven. Maar moet je nu elke keer iemand een schop tegen het zere een geven omdat het niet in je straatje staat? Elk kind heeft recht om liefdevolle ouders te krijgen. Met of zonder biologische ouders of adoptie ouders. Zucht ik wordt hier nu zo moe van. kijk eens door een andere bril en respecteer ook andere meningen en toppics.

• missadoptie

Beste Nathalie,

Door de vergunninghouder worden inderdaad voorwaarden gesteld zoals het doen van een DNA test met één van de afstandsouders of, indien deze overleden zijn, een grootouder;

Daarnaast wordt niet bemiddeld voor kinderen die verweesd zijn, tenzij de verwezing van een kind aantoonbaar is bijvoorbeeld door onderzoek van de IBESR (de Haïtiaanse kinderbescherming);

Deze voorwaarden worden door geen van de andere ontvangende landen gesteld.

Met vriendelijke groet,

Missadoptie

• Michiel

Ben het 100% eens met BG. Elk kind heeft idd recht op liefdevolle ouders. Bij voorkeur zijn eigen. Haïti heeft onvoldoende juridische mogelijkheden om kinderhandel te voorkomen. Je kunt er zonder probleem een ‘weesje’ verkopen aan een kindertehuis en dat tehuis kan het zonder al te veel problemen naar een buitenlands adoptiekanaal sluizen. DNA-tests en handtekeningen zijn makkelijk te vervalsen bij kinderen die ‘afgestaan’ zijn. Uiteindelijk moet je bij adoptie kunnen vertrouwen op de juistheid van het papierwerk. Zolang je dit niet kunt, is interlandelijke adoptie geen adequate optie voor Haïti.

Wanneer leren we eens van Guatemala, Cambodja, Roemenië, Vietnam en Ethiopië? Als je wat wilt doen voor de kinderen in Haïti: verzin dan wat beters. Begin een school. Steun ongehuwde moeders. Stuur geld naar SOS kinderdorpen. Adoptie is nu in ieder geval niet in hun belang. Kinderen worden er gestolen van hun familie, en handelaren, tussenpersonen en ambtenaren verdienen er flink geld mee, zodra adoptie weer mogelijk wordt.

Hervatting van adopties is misschien wel in jouw belang, maar dat was niet de bedoeling van adoptie. Toch?

Adoptie is nu eenmaal lang niet altijd een happy-clappy verhaal. Hoe graag we dat misschien wel willen.

• *Marjo*

Helemaal mee eens.

In haiti hebben andere zaken prioriteit en verdienen westerse steun.

Adoptie is daar nu geen reele optie

WK was overigens al gestopt voor de aardbeving en daarna is de corruptie alleen nog maar meer toegenomen.

In haiti zijn zo veel ouders nog betrokken bij hun kinderen.

Het is de omgekeerde wereld om daar kinderen vandaan te halen

• Anja1

http://thejourneytocadonia.blogspot.com

Lijkt me niet helemaal het idee toch?

Er zijn een hoop gegronde redenen waarom adoptie uit Haiti momenteel is stopgezet. Als het op een goede manier mogelijk zou zijn, dan neem ik aan dat vergunninghouders er alles aan zullen doen om zo snel mogelijk weer vanuit Haiti te gaan bemiddelen. Deze petitie: waarom weer een petitie die door aspirant adoptieouders is opgezet, met als doel ‘'zo snel mogelijk weer gaan bemiddelen’'. Wederom laden adoptieouders de sterke schijn van eigenbelang op zich - ik begrijp dat echt niet.

• BG

Tja ws jij voelt je waarschijnlijk goed bij koetjes en kalfjes adoptieleut (waar overigens niet veel mis mee is alleen ik heb er minder mee) waarbij vooral de gevoelige onderwerpen waarbij de kinderen echt centraal staan buiten beeld blijven. Oogkleppen op, kind hier naar toe halen en vooral verstand op nul (wat waarschijnlijk niet zo lastig zal zijn).

Maar misschien vergis ik me en verheug ik me binnenkort op al weer een interessante bijdrage van jouw kant.