Petitie om adoptie vanuit Haïti weer mogelijk te maken

• Michiel

De vraag is wie er bevooroordeeld is. Volgens mij zijn het de voorstanders van hervatting van adoptie uit Haïti die alle tegenargumenten negeren. En ja, er zijn misschien wel meer dan 200.000 restaveks in Haïti. Maar het is wel een beetje vreemd om kinderhandel voor adoptie te gedogen omdat slavernij mogelijk het alternatief is. Blijkbaar ga je ervan uit dat in Haïti kinderen sowieso wel worden gestolen.

Het valt me op dat als je dit forum opkomt voor kinderen, afstandsmoeders of families in ontwikkelingslanden die onder druk staan, je meestal de reactie krijgt dat je de sfeer niet zo moet verpesten. De sfeer op dit forum lijkt me een stuk minder belangrijk dan hun lot…

• Michiel

Anja1 en Michiel zijn iig twee verschillende mensen, want die posten hun berichtjes tegelijkertijd!

• Anja1

Te zot om op te reageren hoor Michiel, want zowel jij, Mirjam, Marjo, BG, Marielle, ikzelf en nog vele anderen op dit forum zijn echt wel te traceren als zijnde individuele personen, als iemand dat al echt zou willen weten. Kritische adoptieouders vallen bij mensen die koste wat het koste de ogen willen blijven sluiten voor de misstanden die ook plaatsvinden bij adopties (waarom vraag ik me altijd af, dat moet toch eigenbelang zijn: of je wilt nog perse adopteren, of je wilt niet nadenken over de zwarte kanten omdat je je zorgen maakt dat je de fundamenten onder je eigen gezin vandaan trekt - in beide gevallen gaat het zich volgens mij uiteindelijk tegen je keren) willen graag blijven geloven dat er sprake is van slechts een ‘'negatieveling’' met verschillende namen…. Het is maar wat je wilt geloven. Overigens kan ik heel goed in de zon zitten en kritisch nadenken…:-). Want daar word ik onderhand ook zooooooo flauw van - dat mensen die mijn mening niet moeten met regelmaat willen doen geloven dat ik geen lol heb in mijn leven.

• anja1979

Beste Anja,

Natuurlijk geniet jij wel van het leven, dat is aan je berichten te zien. En ben vooral niet bang voor het fundament onder mijn gezin, mijn kinderen zijn toevallig biologisch. En ik denk heus niet dat dat ons gezin zal vrijwaren van verdriet.

Wel opvallend dat wanneer je je me niet in de groep van inhalige adoptieouders kunt plaatsen, je dan opeens met hel en verdoemenis begint te dreigen dat ik wel bang zal zijn dat m'n gezin uiteen zal vallen. Hoewel je zo zeer geniet, moet er toch wel ergens in je leven iets mis zijn gegaan dat je werkelijk alles vanuit een negatief uitgangspunt beziet.

ook van Anja

• Mirjam1

Zon weg? En ook al niets inhoudelijks te melden? Jammer.

NB: alle kinderen zijn biologisch. X(

• Anja1

Anja1979,

Het is maar wat je lezen wilt. Of wat je weten wilt. Jij wilt niet weten hoe het inhoudelijk zit in Haiti, da's duidelijk.

Biologische kinderen, niet bezig met adoptie, inhoudelijk niet op de hoogte, maar wel van mening dat er hoognodig vanuit Haiti weer geadopteerd moet gaan worden. Levensgevaarlijk.

Groet,

Anja

• anja1979

Ben denk ik beter op de hoogte dan jij, in elk geval zelf meerdere keren in Haiti geweest. En jij?

Anja 1979

• Anja1

Nee, ik ben er niet zelf geweest (wel in kindertehuizen in andere landen overigens), moet dat dan om te weten dat de nood hoog is?

Denk het niet. Want ja, de nood is hoog in Haiti, en het leven in tehuizen verre van ideaal.

Ik begrijp dat jij vindt dat je daar geweest moet zijn om een mening te hebben over hoe adoptietrajecten plaats vinden?

Er is geen een op een relatie tussen leefomstandigheden en (dus….) kinderen vanuit een land adopteren.

Zoals menigeen als schreef (zie ook de blog van Michiel), stort geld, sluit je aan bij organisaties als vrijwilliger, als je iets nuttigs te bieden hebt vanuit je zelf ga dan desnoods daar werken als vrijwilliger, allemaal prima, uitstekend zelfs, maar adopteer geen kind daarvandaan. Niet nu, doe het niet. Haiti is niet voor niets gesloten voor adoptie. Net als Cambodja en nog wat andere landen waar de leefsituatie in kindertehuizen nog steeds verre van ideaal is. Het gaat om lessen trekken uit het verleden voor de toekomst als het gaat om adoptie. Zie Triangle.

• anja1979

oh ja, en nog even wat Triangle's artikel betreft: sinds wanneer is wat in de krant staat “de werkelijkheid”? Ik had van jullie kritische geesten toch wel iets meer scherpzinnigheid verwacht.

Anja1979

• Simone30

Blij dat er nog steeds kritische ouders/lezers durven posten. Lees lang genoeg mee om te vertrouwen op jarenlange ervaring in alle hoeken van de adoptiedriehoek. Ik ben in ieder geval blij dat de balans van meningen op dit prikbord daar een beetje door in balans blijft (mijn dank voor Trianle, Anja1, Michiel en de anderen voor hun kritische noten). De roze bril van je eerste (aspirant) adoptie jaren verdwijnt in de loop van 10 jaar toch echt wel (althans bij ons) en dan zie je vaker donkere wolken i.p.v roze en blauwe…