Petitie om adoptie vanuit Haïti weer mogelijk te maken

• BG

Het gaat hier over wezenlijke zaken. Wil je niet discussiëren en het alleen maar met elkaar eens zijn dan is er vast ook nog wel een virtuele club waar de roze wolk centraal staat.

• Triangle

Het is ronduit schandalig dat de NAS en een groep adoptieouders, met behulp van deze petitie het adoptiekanaal Haiti zo snel mogelijk heropend willen proberen te krijgen. Dit bevestigt helaas toch weer het vermoeden: Eigen belang gaat voor het belang van het kind. Geplaats onder de akelige dekmantel van ‘kindje in tehuis is niet goed,…blabla’.

De motiveringen die te lezen zijn bij betreffende petitie …….. zijn ronduit te beschamend voor woorden. Op de een of ander manier wil een groep ouders en de NAS het maar niet leren en inzien. De NAS die notabene in september 2010 a.d.v uitgebracht verslag door de Inspectie van Jeugdzorg talloze, op niet mis te verstane gebieden, de nodige verbeterings aanbevelingen heeft gekregen.

Zie: http://www.aoo.nl/downloads/2010-01-14-MvJ-c.pdf

Aanbevelingen die, zeker gezien de omstandigheid in Haiti, niet meer als een aanbeveling gezien mogen worden maar als een keiharde eis.

Verstandig voor de groep adoptieouders die deze petitie op gang heeft gebracht en ondertekend heeft of van zinne is deze te ondertekenen om bijgevoegde bijlage -éérst- eens héél goed door te lezen. Daarmee wordt namelijk precies hetgeen wat als redenering om vooral toch te tekenen volledig onderuit geschoffeld. Ik hoop (ijdele hoop?) dat de ogen hier en daar alsnog open gaan.

*De wanhoop nabij…. handen in de lucht…* : Mensen, mensen toch, waneer leren we het nou eens…………wanneer willen we het nou eens inzien?

http://www.wodc.nl/images/JV0807_volledige_tekst_tcm44-141389.pdf

vriendelijke groet,

Triangle

• anja1979

Beste Triangle,

Ik heb het rapport waarna je verwijst gelezen. Het zoveelste rapport dat meer dan honderd pagina's doorgaat over wat er allemaal mis in met adopties, maar dat de vraag wat dan de oplossing voor de honderdduizenden kinderen die in situaties van extreme armoede en misbruik leven zou moeten zijn, in één zinnetje afdoet met de oplossing dat er voor deze kinderen in het land van herkomst “pleegzorg” moet worden gevonden. Nu we het hier dan toch over Haïti hebben; weet je hoe “pleegzorg” daar in de praktijk heet: “restavek”.

Uit je bijdrage blijkt al dat je weinig terzake kundig bent vwb de specifieke situatie in Haïti, dus ik zal je het begrip even uit de doeken doen: kinderen die daar door landgenoten worden “opgevangen” gaan een leven vol misbruik, achterstelling en misère tegemoet. Mensen die van goede wil zijn zullen er ook in Haïti genoeg zijn, maar zij hebben vrijwel zonder uitzondering niet de financiële middelen om een kind op liefdevolle of op zijn minst correcte wijze op te vangen.

Dus ja, zolang de ideale wereld waarin elk kind goede zorg zal ontvangen in zijn eigen land, hetzij van zijn ouders, hetzij van zijn regering, nog heel ver verwijderd is van de huidige wereld, kunnen we onze ogen niet sluiten voor de harde werkelijkheid. En dus ja, ik zal de petitie tekenen. Liever nu een keuze maken die misschien niet perfect is, dan de kinderen daar op veilige afstand ongezien laten creperen en verschanst vanachter veilige bureaus, ADV-dagen, pensioenregelingen etc dikke rapporten schrijven over wat er allemaal mis is.

groet, Anja

• BG

En, je wilt waarschijnlijk graag een kindje…niet waar en dan het liefst zo snel mogelijk. De redenen, die oh zo meelevend lijken, zijn er snel bij verzonnen. En ik zou niet twijfelen over de kennis van Triangle. Er is er hier niet een zo goed geinformeerd als zij.

• Mirjam1

Ik begrijp dat je alle kinderen die een leven vol misbruik, achterstelling en misère tegemoetgaan gaat adopteren?

En zo niet: je kunt ook vrijwilligerswerk in het land zelf gaan doen, als het je zo te doen is om kinderen (meervoud) een leven vol misbruik, achterstelling en misère te besparen. Ik heb hier talloze links van mensen die dat doen (onder meer het organiseren van adequate pleegzorg, of kleinschalige tehuizen), ik heb het zelf ook gedaan. Jij? Of ben je van de veilige bureaus, ADV-dagen, pensioenregelingen en eisende wensouderpetities? Verbeter de wereld, begin bij jezelf toch?

Wat is er precies mis met eerlijk zeggen dat je kostte wat kost (ook al hangt het land van corruptie aan elkaar, en je dus een grote kans loopt een kind een toekomst bij zijn eigen ouders te ontnemen) een kind wil? Waarom moet daar dan zo'n uitgekauwd epistel over het belang van kinderen (meervoud) bij?

1 kind, wellicht een siblinggroepje, neem ik aan. Waarvan het belang in het gros van de gevallen op dit moment niet eens te traceren is.

“Een keuze die misschien niet perfect is.” Niet voor de kinderen, wel voor de wensouders.

• Anja1

Beste Anja1979,

Het verhaal zoals jij het opschrijft, wordt zo vaak op die manier gepresenteerd, vooral door ‘wensouders’. De tehuizen zitten vol, voor kinderen is het niet goed in tehuizen, dus ach, laten we vooral niet te veel eisen stellen aan de adoptieprocessen, want die kinderen zijn hier beter af en de kans is groot dat ze daar toch in een tehuis blijven zitten. Geredeneerd vanuit de aspirantadoptieouder - waarbij voorbijgegaan wordt aan het feit dat adoptie in een aantal landen zeer aan corruptie onderhevig is. Zoals menigeen al schreef: hebben we dan niks geleerd?

Verder is het misschien goed om eens wat meer te lezen van Triangle of andere volwassen geadopteerden, hun mening lijkt me namelijk behoorlijk relevant!

Groet,

Anja (uit 1964, misschien zit het 'm daarin…:-)

• Triangle

Zelfs ‘Restavek’ is geen excuus om adoptie vanuit Haiti in deze tijden weer open te willen stellen. Overigens hoef je mij niet te vertellen wat Restavek is!

Laat me de voorstanders van de petitie nog even een en ander aan actuele schokkende informatie voorschotelen. Informatie die bewijst dat adoptie vanuit Haiti nog lang niet aan de orde kan zijn.

Onderstaand is de harde werkelijkheid, maar daarvoor wil men dus liever de ogen sluiten!?

Kinderen in Haïti worden verkocht voor minder dan 1 euro (21-2-2011)

BRON: http://welingelichtekringen.nl/11488-kinderen-in-haiti-worden-verkocht-voor-minder-dan-1-euro.html (21-2-2011 !!)

Beelden zouden genoeg moeten zeggen:

http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/centralamericaandthecaribbean/haiti/8328850/Haiti-earthquake-children-sold-by-traffickers-for-as-little-as-76-pence-each.html

Children in Haiti are being sold for as little as 76 pence each by traffickers taking advantage of the chaos from last year’s earthquake, new figures from Unicef show.

Some youngsters are ending up in the care of well meaning but ignorant European families, while others are being forced into prostitution.

People posing as NGO officials, pretending to be relatives or unscrupulous Haitians from abroad are targeting tens of thousands of children living in the temporary camps.

The Daily Telegraph gained exclusive access to film the work being carried out by Unicef to try and tackle the problem.

The charity is funding the Brigade de Protection des Mineurs (BPM) - working in conjunction with the police - which monitors the camps and Haitian borders to pinpoint vulnerable children.

Parents desperate for money are tricked into believing their children will lead better lives elsewhere.

Melissa Nau, a 38-year-old mother of five who suffers from learning and physical disabilities, sold four of her children for 50 Haitian gourdes (76 pence) each.

Unable to work, she was living in the Tabarissa camp in Port au Prince when a man she knew only as Jacques offered to buy the children, aged between four and eight.

The money she received lasted just a matter of months and she is now no better off.

Melissa and her remaining son Roland, who is 10 months old, came to the attention of Unicef and have now been placed in a safe house.

The BPM discovered that her children were given false records and then illegally adopted by European families via an international adoption agency.

A Unicef spokeswoman said: “Well meaning parents in the US and Europe have no idea that children are being kidnapped, stolen and bought from the displacement camps of Port au Prince.”

As part of its work, the BPM patrols the crowded camps and porous border to try and curb the trafficking.

Françoise Moise, a BPM officer, said trafficking had always been an issue in Haiti but has grown steadily worse in the last year.

“Since the earthquake in 2010, rates of trafficking into the Dominican Republic have increased incredibly and that is the reason why we are here,” he said.

“People are coming into the camps posing as NGOs, and foreigners that have come to help Haiti.

“They also pose as Haitians living abroad coming to help and sometimes even Haitians living here, pretending to be members of their family.”

Mr Moise, 46, said some of the camps contained more than 80,000 families, making them difficult to monitor.

He coordinates groups of civilian volunteers to help patrol the camps.

“Most of the children that are trafficked into the Dominican Republic have fallen victims of prostitution or these children are adopted illegally.

“Whether at the airport, or the border, or the camps, we are trying to stop child trafficking from happening at all.”

Part of the BPM’s work involves stopping vehicles at the border and checking the travel documents of anyone under 18.

Dieudonne Barnave, a BPM official, said: “The most difficult thing for us is when they have false documents for the children to cross the border because we don’t have the means of verifying whether these documents are fake or real.”

Before the earthquake, it was estimated that 2,000 children in Haiti were kidnapped or trafficked every year.

Since Unicef started funding the BPM last April, 8,000 children have been identified as extremely vulnerable within the camps.

The BPM has also screened 7,000 children passing through the border and of those, 1,400 were found not to have the right paperwork.

Thirty five people have been arrested on suspicion of offences relating to kidnapping but under current legislation, there is no law against trafficking in Haiti.

Unicef is working with the Haitian government to try and introduce anti-trafficking laws.

Tsja, voor deze keiharde actuele werkelijkheid wil de NAS en deze petitie dus haar ogen sluiten. Met als excuus: kindertehuizen blabla, Restavek……..en alle verdere excuus termen die maar te bedenken zijn. Termen die in het belang van de adoptieouders en vergunninghouder zijn, maar zeker niet in het belang en bescherming van het kind -en ouders-.

“De Nederlandse Adoptie Stichting (NAS) liet maandag in een reactie weten het jammer te vinden dat het belang van de kinderen ondergeschikt is gemaakt aan de hoge eisen die aan de adoptieprocedure worden gesteld. 'Wij betreuren de, in onze ogen, zware maatregel als gevolg van administratieve tekortkomingen.”

BRON: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2668/Buitenland/article/detail/1072348/2010/12/13/Staatssecretaris-zet-tijdelijke-stop-op-adopties-uit-Haiti.dhtml

Hetis naief van de NAS te vinden dat de adoptieprocedure en administratieve eisen inzake Haiti te hoog zouden zijn.

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2/home/203400/Haiti/actualiteit/index.dhtml

http://www.oxfamnovib.nl/Redactie/Pdf/Onderzoeksrapporten/haiti%20briefing%20paper%20final%20NL%20GS%20E.pdf (januari 2011)

Vriendelijke Groet,

Triangle

http://www.adoptietrefpunt.nl

• anja1979

Ik wil helemaal geen kindje, ik heb er namelijk al drie en ons gezin is compleet. Dus het verdachtenbankje gaat echt niet werken. Ik denk ook dat het weinig zin heeft verder met jullie een discussie te voeren want jullie zijn zó bevooroordeeld, en hebben werkelijk over alles wat adoptie aangaat naar eigen idee de wijsheid in pacht (ik lees al een tijdje mee en zie werkelijk overal jullie allesoverheersende mening weer opduiken). Ik scheer jullie voor het gemak even over een kam want er lijkt een gezamenlijke strategie achter jullie berichten te zitten. Zijn jullie een clubje of zo? Of misschien zelfs wel allemaal dezelfde persoon met meerdere ID's?

Nu kunnen jullie dus weer verder gaan met het neersabelen van mensen, en daarmee elke poging tot een serieuze discussie de grond in boren. Veel succes ermee, ik ga lekker in de zon zitten.

Anja

• Mirjam1

In de zon zitten. Tja. Kan ook.

• Anja1

O nee he, daar gaan we weer…. het zullen wel allemaal ID's zijn van een en dezelfde persoon… Waarom? Omdat het niet mogelijk is dat er meer mensen rondlopen met dezelfde - kritische - mening? Anja1979, ook jij verschuilt je meteen weer achter ‘'met jullie is geen discussie te voeren’' (hoezo niet, omdat je betoog niet wordt onderschreven?) - lees de inbreng van Triangle en de verwijzingen nou gewoon eens en reageer daar dan inhoudelijk op!