Ervaringen vergunninghouders

• metameulenbelt

Hallo B,

Je lijkt er veel vanaf te weten, maar volgens mij speculeer je op basis van je kennis wel wat ongenuanceerd verder. Er zijn inmiddels al heel veel Chinese kinderen die contact met hun geboorteouders hebben. Nee, het is niet voor ieder Chinees adoptiekind weggelegd, maar om maar aan te nemen dat iedere situatie is zoals jij beschrijft, is wel een beetje eh, kortzichtig. De gegevens die je hebt kunnen correct zijn, en kunnen gemanipuleerd zijn, en dus niet correct. Er zijn, net als in andere landen, heel veel redenen waarom een kind wordt afgestaan. Wat de reden is voor ieder individueel kind, is heel verschillend. Er is met de informatie die verstrekt wordt, vaak nog weer meer te achterhalen, waardoor het plaatje weer completer wordt. Voor die ouders die graag de informatie verzamelen voor hun kinderen is dat heel mooi. Maar, neem ook niet aan dat iedere adoptieouder dat doet, informatie verzamelen en erover praten met hun kind. Er zijn er helaas ook nog steeds die dat het liefst zo weinig mogelijk doen, of het laten afhangen van het kind. Als die er nooit over begint, dan is het blijkbaar niet echt nodig om er zelf over te gaan praten.

Meta

• B

Nee , Meta, kennelijk weet jij er alles van dit gaat nu over ONS kind hoor , maar ja je hebt altijd mensen die een ander onderuit proberen te schoffelen.. Prima, ik doe er niet meer aan mee , succes allemaal nog met dit onderwerp (wat oorspronkelijk ging over het uitkiezen van VGH)

• metameulenbelt

Toevallig weet ik over het onderwerp “geboorteouders zoeken” inderdaad erg veel (ik ben er al sinds 2002 mee bezig). Dus de aanname dat voor Chinese kinderen bijna niets mogelijk is, kan ik niet onderschrijven. En het idee dat jij hebt dat alle adoptieouders zoveel mogelijk informatie aan hun kinderen doorgeven klopt ook niet. Dat dat voor jezelf geldt (en voor mij, en voor veel anderen) wil nog niet zeggen dat dat voor iedereen geldt. Het gros van de adoptieouders kijkt niet op internet, is niet lid van e-mail groepen of andere organisaties, en weet dus niet wat er mogelijk is. Zij zoeken niet naar meer informatie. Hopelijk zal dat langzamerhand wel meer gebeuren (je ziet die beweging nu op gang komen). Ik had het niet over jouw kind. Ik had het trouwens ook niet over mijn eigen kinderen. Ik zou het alleen jammer vinden als mensen er al direct vanuit gaan dat er voor Chinese geadopteerden niets mogelijk is en dat zoeken zinloos is. Wekelijks worden er Chinese geboorteouders gevonden momenteel.

Ik ben de moderator van twee lijsten met als onderwerp “zoeken naar geboorteouders in China”, de ene is specifiek voor “ons” tehuis, de andere is algemeen voor adoptieouders van Chinese kinderen:

http://groups.yahoo.com/group/china_geboorteouders_zoeken/

En dan ben ik nog moderator van een Engelstalige groep voor ouders van kinderen uit Cambodja die naar geboorteouders willen zoeken, met weer hun eigen problematiek.

Groet,

Meta

• N&P

Hallo allemaal,

Ik vind het goed dat mijn onderwerp een discussie losmaakt over de verantwoording van adoptie en het voorkomen van kinderhandel. Ik vind t alleen jammer dat de felheid bij sommige mensen resulteert in elkaar beoordelen/veroordelen op bepaalde woordkeuzes waardoor sommigen hierdoor de noodzaak zien hun reacties weg te laten. Laten we proberen met respect te reageren naar elkaar. Hiermee bedoel ik niet iemand persoonlijk, maar meer in het algemeen. Je ziet elkaar niet, je kan niet de intonatie achter iemands woorden horen, waardoor we elkaar makkelijk kunnen misverstaan.

En dan over de verantwoording van de adopties. Michiel, ik ben het helemaal met je eens hoor, dat je als adoptieouders zeker zou moeten weten dat de afstand op de juiste manier gedaan is, maar dat is volgens mij een soort schijnzekerheid. Stel dat je alle gegevens op papier hebt (ik denk even aan China nu), wie kan je dan vertellen dat dit waar is? Hoe kom je daar in godsnaam achter? Hoe kom je achter procedures van VGH's? Elke VGH zegt in het belang van het kind te handelen.

Michiel; kan je me ook vertellen welke VGH volgens jou onzorgvuldig (heeft) (ge)handelt/d?

• Nannie

Als iemand aangeeft dat je bij de keuze van de vergunninghouder ook kunt letten op het perspectief vanuit het adoptiekind, dan hebben we het toch nog steeds over het uitkiezen van een vergunninghouder?

Ik zeg niet dat ik er in die zin zelf op gelet heb, maar wat mij betreft zijn dit soort kanttekeningen zeker welkom. Wij lopen dit pad ook maar voor het eerst.

• Michiel

Hoi N&P,

Je hebt helemaal gelijk: het is niet gemakkelijk om na te gaan of de papieren daadwerkelijk kloppen. Het enige waar je op kunt afgaan is hoe de VGHs in het verleden hebben gehandeld, wat ze gedaan hebben met gevallen van corruptie en kinderhandel en wat hun opvattingen zijn over bestaande kanalen en nieuw te ontwikkelen kanalen. En met een beetje moeite is dat allemaal te vinden op het wereldwijde web. Ik zou persoonlijk in ieder geval niet met NAS, Meiling en KenT in zee gaan.

• N&P

Haha, nou dan valt er niets meer te kiezen en kunnen we die hele adoptie dus bijna gedag zeggen…dat gaat me dan ook weer te ver.

Heb ook al zitten denken of het misschien al beter te onderbouwen is als je sowieso gegevens hebt van de afstandsouders. Dan zou je alleen voor open adopties moeten gaan. Helaas komt dat maar weinig voor. Maar goed, dat zou betekenen dat vondelingen nooit een goed thuis krijgen, want t valt niet te achterhalen of ze daadwerkelijk vondeling zijn.

Pff…..t wordt er allemaal niet makkelijker op!

Oh, ik heb je site trouwens bekeken hoor; staan boeiende dingen op en helpt me zeker in bepaalde afwegingen. Maar t roept bij mij ook nu het gevoel op alsof het hele adoptiegebeuren EEN groot kinderhandelschandaal is omdat je met name die kant belicht. Dat vind ik dan wel weer jammer.

• Michiel

Het valt wel mee hoor, op de eerste pagina (7 posts) staat bijvoorbeeld maar 1 artikel over kinderhandel en op de tweede pagina maar 2 van de 7.

• Mirjam1

Lesley Schreef:

——————————————————-

> In cijfers: Kind&Toekomst een 1 door de zeer

> onpersoonlijke, onvriendelijke benadering,

> onduidelijke afspraken, terugkomen op gemaakte

> afspraken zonder duidelijke reden.

> NAS te Oudewater: een 10, prima sfeer, goed

> geregeld, open en duidelijk en voor clienten

> altijd bereikbaar, voor, tijdens en na de

> procedure.

VS?

• pepe

haha…

je stelt te vlug aannames Mirjam,

ken Lesley niet persoonlijk maar herinner me een discussie ove rPolen en een voorstel voor een sibling uit Hongarije,

allemaal hier op het prikbord terug te vinden….

Kritische mensen zijn niet altijd mensen met een hoog “eisenpakket”, soms gaat er gewoon overduidelijk iets mis.

Die ervaring hebben wij ook, bij een VGH waar bijna iedereen hardstikke over te spreken is, ging er bij ons, en vrienden van ons écht iets mis….. dan ben je net iets anders in je mening…