voorstel niet veel info

• Yuut

Jeetje, het maakt me bijna bang voor de toekomst! Wij zitten volgens mij redelijk op dezelfde timing als jij, Summer (document worden nu gelegaliseerd) en dezelfde VGH en het maakt me bijna bang voor een voorstel ipv dat ik me erop verheug!

Het lijkt me de meest bizarre beslissing die je dan moet nemen en ik kan me niet voorstellen dat ze bij VGH niet inzien hoe dit moet zijn. Ook trouwens geredeneerd vanuit het kind, of ouders kiezen voor een sn die ze misschien toch niet aan blijken te kunnen, of een kindje wordt afgewezen omdat ouders te weinig zekerheid krijgen terwijl ze de sn best aangekund zouden hebben….echt niet goed hoor!

Nogmaals, sterkte!

• Anja1

Dag MCP,

Bij mijn weten matcht WK nooit als de medische informatie ouder is dan 6 maanden, tenzij er sprake is van een overzichtelijke SN, bijvoorbeeld een schisis en het ontwikkelingsverloop helder is. Ze proberen ook vaak extra informatie op te vragen als daar behoefte aan is, alleen krijgen ze die niet altijd. En dat geldt natuurlijk voor iedere vergunninghouder, je bent afhankelijk van medewerking in het land van herkomst, en vaak ook nog van individuele tehuizen. K&T is een vergunninghouder die erom bekend staat dat ze niet vaak nieuwe informatie zal opvragen omdat ze de mening hebben dat het vaak niets zal toevoegen, dat de gegeven informatie ook niet altijd klopt en omdat ze geen schijnzekerheden willen geven. Want wat als nieuwe informatie zegt dat het kindje niet blind is en het later wel blind blijkt te zijn?

Ik denk dat het goed is om je te realiseren dat het gewoon niet zo is dat dossier honderd procent kloppen en actueel zijn, dat zou gewenst zijn maar dat is niet zo. Naar mijn mening moet je dat ook niet verwachten in een adoptietraject….

Groetjes,

Anja

• MCP

Bij jouw weten doet WK dat dus niet. Bij mijn weten dus wel want dit is gewoon gebeurd.

• Anja1

Ongetwijfeld. Maar wellicht heeft het verhaal meerdere kanten? Het is altijd zo makkelijk wijzen naar een vergunninghouder in dit soort situaties, en vooral als je het gevoel hebt dat jouw ‘eigen’ vergunninghouder het toch veel beter heeft aangepakt. Ik ken namelijk persoonlijk ook wel een aantal voorstelverhalen vanuit Meiling die niet kloppen met de naar jullie gedane uitspraak dat ‘'zij dat nooit zouden doen’'…. Bij onze voorstellen en heel veel kennissen en vrienden van ons via WK is actuele medische informatie opgevraagd als deze informatie ouder was dan 6 maanden, tenzij de vergunninghouder van mening was dat informatie geen toegevoegde waarde zou hebben - en misschien is dat bij jullie vrienden wel aan de orde geweest. Over iedere vergunninghouder doen verschillende verhalen de ronde, dat is gewoon zo.

Wat ik vooral maar wil opmerken is dat dossiers ook niet zaligmakend zijn. Want jij schrijft ‘'wat als de ontwikkeling op 14 maanden niet goed is’'. Wat is ‘niet goed’? Verwacht nou niet dat kinderen die over het algemeen niet in de meest optimale omstandigheden hebben verkeerd, zich op dezelfde manier ontwikkelen als kinderen in veel gelukkiger omstandigheden. Het valt mij gewoon op dat heel vaak enorm veel ‘zekerheid’ wordt ontleend uit een rapport en dat is en blijft jezelf voor de gek houden…. Mijn pleidooi blijft om je goed voor te bereiden, om na te denken over het slechtste scenario en dan te bedenken of je dit aankunt. Zo niet, niet doen - maar niet verwachten dat je 100% kloppende en actuele informatie krijgt!

Groet,

Anja

• Enjoy

Zoals ik al eerder aangaf in een draadje: Ga van de worst case scenario uit bij de SN van je kindje en als je daar nog steeds positief over denkt ga er dan voor en denk niet het zal vast meevallen want dan doe je jezelf maar zeker het kindje tekort. Want wat als het niet meevalt?

Zoals Anja zegt: de ervaring leert dat een dossier niet altijd alles zegt hoe graag je dat ook wilt. Het is ook afhankelijk van de provincie en het tehuis, mss kun je daar meer info over krijgen. Ik weet bijv van een aantal tehuizen waar erg veel positieve reacties zijn over de volledigheid van de dossiers maar er zijn er ook bij waarbij dat juist weer niet zo is. Maar dan nog wie zegt dat het bij jou hetzelfde zal zijn?

Adoptie is altijd onzeker.

• DMS

Summer; ik heb de afgelopen tijd gedacht “wat als ons dit was overkomen”. Ik moet je zeggen dat wij “nee” tegen dit voorstel hadden gezegd. Een voorstel zonder informatie die er in dit geval toch zeker wel toe doet kan niet in mijn ogen! Ik denk dan ook dat jullie, hoe moeilijk / verdrietig en naar, een juist besluit hebben genomen. Maarja… daar heb je weinig aan want je hebt nu nog geen voorstel en dat wil je juist zo graag!

Met verbazing lees ik Anja's reactie.

Je schrijft;

K&T is een vergunninghouder die erom bekend staat dat ze niet vaak nieuwe informatie zal opvragen omdat ze de mening hebben dat het vaak niets zal toevoegen, dat de gegeven informatie ook niet altijd klopt en omdat ze geen schijnzekerheden willen geven. Want wat als nieuwe informatie zegt dat het kindje niet blind is en het later wel blind blijkt te zijn?

Wat is dit voor omgekeerde wereld? Ik denk dat een vergunninghouder er is om te bemiddelen. Ze moeten willen dat een kind op een juiste plaats terecht komt en dat ouders de SN van dit kindje accepteren en aan kunnen. Een vergunninghouder moet er dus alles aan doen om informatie te vergaren. Wat jij nu schrijft is dat K&T maar geen info opvraagt want tja… het zal toch wel niets toevoegen! Hoe kan je dit nu weten als je dit niet doet?

Daarnaast denk ik dat wanneer je bij bijv. een bepaald kinderhuis steeds informatie krijgt die achteraf niet blijkt te kloppen je je als VH even achter je oren moet gaan krabben of dat dit wel een betrouwbare samenwerking is!

Je vraagt dan wat als de info zegt dat het kindje niet blind is en het toch zo blijkt te zijn; Nou dan heeft er iemand een grove fout gemaakt maar dan is het kindje al bij je. Ik denk dat een ieder net zoveel van dit kindje zal houden als daarvoor. Er kan natuurlijk later altijd wat veranderen met de gezondheid, dit geldt voor iedereen, maar het gaat er hier om of een VH deze info op kan vragen.

Je geeft aan dat je eigenlijk in een adoptietraject niet kan verwachten dat alles voor 100% klopt. Dit zal wel niet maar ik vind het een groot verschil waarover dit dan gaat. Als het over de gezondheid gaat vind ik dat hier secuur gewerkt moet worden en als dan blijkt dat je kindje die inenting niet gehad heeft die wel in zijn boekje staat afgetekend nou dat vind ik dan niet zo heel schokkend want daar kunnen we hier nog wel wat aan doen maar als een kind niets meer ziet terwijl er bijv gezegd is dat hij / zij nog wel zicht heeft…… volgens mij is het ook niet zo heel moeilijk om dit te kunnen constateren! In deze heeft summer denk ik niet zo'n hele moeilijk vraag bij de VH neergelegd!

Om nog op de vraag van Summer terug te komen of alle VH zo handelen;

Onze VH had ook info die bijna een jaar oud was maar ze hebben eerst (dus voordat ze ons belden met het voorstel) recente info opgevraagd, laten vertalen en daarna zijn wij gebeld. Toen ze ons belden hadden we informatie die net een maandje oud was, medische rapporten, lengte / gewicht en rapporten waarin stond wanneer hij voor het eerst ging zitten / staan etc etc. Twee verslagen waarop stond hoe zijn karaktertje is en we kunnen zeggen dat alles netjes klopt. Ik besef terdege dat we hier geluk mee hebben. Wij hebben de verslagen dan ook gelezen maar niet direct voor waarheid aangenomen, het bleek achteraf wel te kloppen.

We kregen een hele stapel foto's en ook dit is niet “normaal”. Dit werd er gelijk bij verteld door de VH, meestal krijgen ze één of twee fotootjes toegestuurd, hierin zijn ze afhankelijk van het kinderhuis.

Onze VH was Meiling.

Sterkte Summer voor deze tijd!!!

• Anja1

Dag DMS,

Ik weet niet waarom K&T het niet doet, en Meiling en WK het wel doen (of in ieder geval meer lijken te proberen). Het is de policy van K&T, niet de mijne..:-)

Maar feit blijft dat er vaak dingen niet kloppen in dossiers - het is begrijpelijk dat aanstaande ouders dat graag tot details of kleinere zaken beperkt zouden zien, maar het IS gewoonweg niet zo. En daarmee moet je volgens mij gewoon heel goed rekening houden als je adopteert, los van of het een SN of een NSN kindje is (want ik ken NSN kinderen waar veel meer mee aan de hand bleek te zijn terwijl ze zich volgens hun dossiers prima ontwikkelden) en jezelf de vraag stellen wat je aan zou kunnen/willen, is daarmee uiterst belangrijk.

Groetjes,

Anja

• metameulenbelt

Hallo DMS,

Ik heb altijd heel erg positieve verhalen gehoord over de bemiddeling van K&T t.a.v. SN kinderen. Zij doen dit al heel wat jaren, en heel erg zorgvuldig. Zelf hebben we geen SN kindje geadopteerd, ik kan dit dus niet uit eigen ervaring zeggen. Als zij de ervaring hebben dat het opvragen van nieuwe gegevens erg weinig toevoegt, dan zal dit echt wel kloppen.

Je schrijft dat een VH zich achter de oren moet krabben als een tehuis steeds incorrecte dossiers verstrekt. Dit kan een VH niet doen, zij hebben te maken met de CCAA (heet nu anders, weet ik wel) en als ze geen vertrouwen zouden hebben zouden ze alle adopties uit China moeten stoppen.

In dit geval moet je uitgaan van het zwaarste. Als bij een aandoening een kindje blind kan worden/zijn, dan is dat het uitgangspunt. Kun je dat niet dragen, dan moet je het voorstel weigeren.

Meta

• BG

Als je in zee gaat met K&T (heb wij 3 keer naar tevredenheid gedaan) dan weet je dat je het met minder medische info moet doen. dus bekijk zelf of jij als ouder geschikt bent om met deze vh in zee te gaan. Kun je met onzekerheden leven of wil je het helemaal afgetikt hebben (wat uberhaupt niet kan in een sn-procedure). Wij wisten dat er een kans op een ernstige erfelijke afwijking bij ons kind was, stond niet in de rapportage. We hebben niet om meer info gevraagd ook al omdat we dat belastend vonden voor het kind. Het is nog steeds onzeker of ons kind deze aandoening heeft (blijft onder controle bij het sophia kinderziekenhuis). Wat we wel zeker weten is dat hij bij ons helemaal op de goede plek is.

als er echt heel duidelijke rednen zijn om extra info te vragen dan doet K&T dat over het algemeen wel. Maar niet om ouders gerust te stellen. Want over het algemeen is de info die China geeft uiteindelijk toch te beperkt. Dan zou toch echt iemand uit Nederland ter plekke moeten gaan kijken. wij verlangen dat niet van onze vh.

• biabianche@yahoo.com

Bij onze drie voorstellen hebben we zeer summiere en gedateerde info gekregen. Bij onze tweede adoptie bleek er veel meer aan de hand dan in het rapport stond. Bij de derde hebben we met K&T afgesproken dat als de informatie ouder dan een jaar zou zijn, dat ze een update zouden vragen. De informatie was toen 11 maanden oud en ze hebben geen update aangevraagd. Wij hebben tegen de regels in zelf gezorgd dat we meer informatie kregen, let wel na acceptatie van het voorstel en slechts ter voorbereiding en niet om er consequenties aan te verbinden. Ik vind ook dat je uit moet gaan van het worst case scenario van een SN en daarvoor gaan. Ook met uitgebreide en recente verslaggeving kan de werkelijkheid nog heel anders zijn…

Groetjes en succes