Nieuwe vergunninghouder

• Anja1

Bij WK hoeft het ook niet perse hoor, als je het niet wilt… Overigens past het wel in de chinese cultuur en traditie - wij hebben tot twee maal toe veel giften voor onze kinderen meegekregen uit het tehuis en ik vond het zelf heel fijn om (kleine) cadeautjes terug te kunnen geven. En ik was vooral heel blij dat we voor de pleegouders iets met zorg hadden uitgezocht wat we ook konden overhandigen. Misschien ‘ben je er niet minder om’ maar ik zou het zelf heel vervelend hebben gevonden om in alle voornoemde situaties niets bij me te hebben gehad. Ok, er zullen ook best plekken zijn waar het minder relevant is, en ik ken ook de verhalen van zakken cadeautjes die achteloos in een hoek werden gezet, maar wij persoonlijk hebben die ervaring absoluut dus niet.

Verder gaat het hier overigens om cadeautjes van zeer beperkte financiële waarde, die geen enkele relatie hebben met het adoptieproces, en dat lijkt me toch echt een ander thema dan de geldbedragen die VS adoptie omgaan….

• csekka

Ik ga me niet mengen in de VS discussie, weet ik niet genoeg over.

Maar, recent terug uit China KT, over de cadeautjes.

KT stelt dit niet verplicht!! ze geven aan dat dit mag. Het enige wat ze aangeven is dat het netjes is om een setje kleding/schoenen te geven aan de contactpersoon van het tehuis, in ruil voor de kleding die jouw kind aan heeft.

En die cadeaus waren in ons geval leuk ingepakte stroopwafels (huismerk 69 eurocent!) dus daar wordt niemand rijk van hoor….

Het hoeft niet, werd wel op prijs gesteld.

MCP Schreef:

——————————————————-

> Even een kleine opmerking die niet met dit

> onderwerp te maken heeft maar over iets wat jij

> schrijft en wat mijzlef ook bezig heeft gehouden.

> Over cadeaus geven in China.

> Weet je wat het bizarre is?

> Dat dat helemaal niet hoeft.

> Als je via Meiling adopteert gebeurd dat dus niet,

> geen enkel cadeautje en je bent er niks minder om

> in China.

> Terwijl je bij WK en K&T verplicht 10 cadeautjes

> mee moet nemen……….vreemd he?

• MCP

Oke, ik heb van diverse vrienden begrepen dat het perse moest, maar dat is dus niet zo.

Natuurlijk staat het in geen verhouding tot de bedragen in de VS, daar ging het me ook niet om.

Ik heb het alleen altijd vreemd gevonden dat degenen die ik ken en die via WK en K&T adopteerden exact 10 ( en niet minder) cadeautjes mee moesten nemen vanuit Nederland en dat wij dat niet hoefden via Meiling.

Ja, ik kan me voorstellen dat je een pleeggezin iets wilt geven.

En als je het tehuis mag bezoeken dat je dan iets meeneemt als babymelk en luiers ofzo, iest wat ze kunnen gebruiken.

Maar cadeautjes vanuit Nederland moesten wij dus beslist niet meenemen van Meiling.

• Mirjam1

Sinds wanneer is dat, bij K&T? In 2005 iig niet.

• Mirjam1

“Makkelijk praten ook als jij je kind al hier hebt en je niet meer hoeft over te leveren aan de instanties om je kinderwens in vervulling te laten gaan.”

Niet ongewenst kinderloos, dus geen idee waar je het over hebt.

En “Met wat een ander (vreemde!) vindt heb je niks te maken.”: waarom post je dit dan?

• Anneke72

Hoi Angelique,

Hoe reageren jullie kennissen op deze situatie? (ik bedoel de 19000 euro voor Oeganda) Hebben zo voordat ze het voorstel kregen al daarover gesproken, of speelde dit daarna? Voor ons is dit een hele belangrijke factor geweest bij het kiezen van een land; weten waar het geld naartoe gaat. Weten waar het te adopteren kind vandaan komt. Ik zou zo enorm in dubio zitten als ik in hun situatie had gezeten :-( tenminste, als dit na voorstel zou blijken, want als ik het voor het voorstel al zou weten zou NEVER voor dat land kiezen. 19000 euro is zo verschrikkelijk veel geld in een land als Oeganda!!! Ik wil niet meteen oordelen, maar vraagtekens rijzen wel. Maar dat deed bij ons al die 3000 USd voor een ‘gids’ in China… vind ik ook een te grote post om zomaar contant op straat aan iemand te geven: 10 jaarsalarissen, zonder te weten waarom en waarvoor.

Ik hoop dat je kennissen wel meer weten over waar hun kind/kinderen vandaan komen, dat dat gedeelte niet onzeker is!

Sterkte voor ze!

• Mirjam1

3000 dollar voor een gids in China en betalen op straat? Een gids waarheen dan? Van de voordeur tot in centrum Beijing en inclusief retourticket en verblijfskosten voor die gids? Wie overkwam dat? Jouzelf (“bij ons” )?

En dat was tijdens een adoptieprocedure? En geen contact opgenomen met de vergunninghouder? Toch niet betaald mag ik hopen. Een hele dag een gids plus busje met chauffeur is namelijk nog geen 30 dollar. En waarom boekt iemand een gids als hij/zij niet weet waarom/waarvoor? Vaag verhaal.

Geen idee wat deze anekdote trouwens in dit topic doet.

• pepe

Reageer je me “je” op mij?

Ik ben geen adoptie-ouder van een amerikaans kindje (volgens mij bij de meeste mensen wel bekend), geen voorstander van Amerikaanse adoptie, en een echte voorstander van sn-adoptie….. dus hoewel het wel zo leest, voel ik me even niet aangesproken;)

• Anja1

Nee, ook wij hebben op onze vier reizen naar China nooit 3000 dollar voor/aan een gids… Bijzonder verhaal, leidt ook goed af van het originele onderwerp: die kosten in de VS, en het feit dat de VS sowieso haar eigen kinderen niet plaatst….

• Anja1

Nee hoor, ik doelde niet op jou! Het was het gebruik van ‘'je’' in algemene zin, zoals ‘'men’' en het sloeg op mensen die uit de VS adopteren of geadopteerd hebben: die zullen namelijk alle mist rondom de VS procedures wegwuiven met de argumentatie dat de biologische moeder zelf heeft gekozen… Die argumentatie lees ik namelijk keer op keer. En daarbij wordt voorbijgegaan aan de basis: er zijn wachtende ouders genoeg in de VS, het buitenland betaalt meer (dus lucratiever voor een advocaat), en de biologische moeder krijgt ook verhalen voorgeschoteld die niet kloppen zoals het feit dat er in Nederland geen discriminatie is…..

Dus helemaal correct dat je je niet aangesproken voelde!