Nieuwe vergunninghouder

• Anja1

Dat ga je verklaren door te zeggen dat de biologische moeder jou/jullie zelf heeft uitgekozen en dat dat heel erg mooi en transparant is…. Het is natuurlijk idioot dat er ook dossiers van buitenlanders worden voorgelegd.

• Anja1

Charmante toonzetting heb je Anneke…. Je reacties op zo'n manier zeggen natuurlijk gewoon ook al heel veel… Er gaat krankzinnig veel geld om in adopties uit de VS, en er wordt verdiend, veel verdiend, aan adopties naar het buitenland. In de VS zelf zijn er wachtenden genoeg voor deze kinderen, maar de wachtlijsten zijn te lang en het is te duur. Maar kennelijk kan zich dat allemaal laten negeren en/of wegredeneren?

• Anja1

Mmm, dat argument (zeer tolerant land zonder discriminatie) hoorde ik enige tijd geleden ook als reden waarom biologische moeders kiezen voor nederlandse adoptieouders. Goldstein is zeker al een tijdje niet meer in Nederland geweest, met het nogal gure politieke en ook maatschappelijke klimaat. Des te erger dus, denk je als ouder goed te kiezen, krijg je gewoon de zoveelste valse voorspiegeling…. Inderdaad, hoe leg je het allemaal later uit?

• Anneke72

Jongens, jongens…

wat is toch jullie doel van dit gemopper en zwartmakerij..

Er worden op deze plek al jaren door dezelfde groep dezelfde teksten geschreven, en blijkbaar -tot mijn grote verbazing- heeft nog niemand het plan opgevat om met een contactpersoon (1 van de) te bellen om hun bezorgdheid te uiten en de vragen te stellen waar ze al jaren mee worstelen. Wat wil je dan bereiken met het verzinnen van de ergste theorieën op deze plek?

Mirjam legt het al uit, op haar eigen sympathieke wijze: ze hoeft helemaal niemand om uitleg te vragen, ook Goldstein niet, want: iedereen heeft veel te verbergen 8-) Tja, Mirjam, dat scheelt jou veel werk, en zo kun je nog wel een tijdje blijven doormopperen op deze plek. Dat vind je blijkbaar wel zo prettig?

Als jullie je ‘gevonden misstanden’ nou eens doorgeven aan Justitie, en niet morgen maar direct vandaag, (want er is blijkbaar veel onoorbaars aan de hand, toch?) want wat denk je op dit prikbord te bereiken? Hup, naar Den Haag met jullie zorgen en vragen, want aangezien keer op keer de adopties uit de VS door rechtbanken aldaar en Justitie in NL worden goedgekeurd hebben zij jullie ‘belastende informatie’ niet…ondanks jaren controles…

• Michiel

Ik ben bang dat we van Justitie weinig te verwachten hebben. Justitie (Fred Teeven) vindt homorechten een stuk belangrijker dan kinderrechten. En dat geldt helaas ook voor veel kamerleden die adoptie in hun portefeuille hebben (PvdA, D66, GL, VVD). Het kanaal VS moet daarom koste wat kost open blijven. Maar ik ben bezig met een brief (het zou een unieke samenwerking van PVV, SGP, CU en SP worden!).

Overigens heeft de goedkeuring van Justitie niet veel te betekenen bij interlandelijke adoptie. De put wordt pas gedempt (althans, soms) als kalf is verdronken. Ik vind dat aspirant-adoptieouders vooral ook zelf goed moeten onderzoeken met welke VGH en met welk kanaal ze in zee gaan.

Anneke72, kloppen mijn sommetjes?

• 74Angelique

Ik blijf de discussie over adoptie uit de VS altijd heel vervelend vinden. Adoptie is een onderwerp waar iedereen, ook diegene zonder persoonlijke ervaring, een mening over heeft. Vaak niet (of onvoldoende) gefundeerd. Men heeft ervaring met een eigen procedure in een bepaald land, maar dan ken je de werkwijze en procedure in een ander land nog niet.

Wanneer je zeker wilt weten dat er niet “onzuivers” plaatsvindt dan moet je niet aan adoptie beginnen. En ja er wordt geld verdiend door bepaalde personen en instanties aan een procedure, zeker door advocaten. Is dat zo onbehoorlijk? Ze verrichten toch werkzaamheden en ze zijn geen ideële instelling. Maar ook de vergunninghouders hier verdienen er geld aan. Of dat overmatig is weet ik niet, maar bij de medewerkers thuis moet de schoorsteen ook roken.

De VS is duur. Een advocaat inde VS kost nou eenmaal meer per uur dan een advocaat ergens in Afrika. Ik heb het niet meer beschikbaar maar je kunt het gewoon opvragen bij Goldstein, hij vraagt 38000 DOLLAR voor zijn bemiddeling. Omgerekend naar euro ( wat in deze discussie soms niet gedaan wordt) is daarmee de procedure dan net zo duur als die in bv Haïti of in Namibië. Wat ik dan weer raar vind want daar zouden bv de advocaatkosten toch niet zo duur moeten zijn als in de VS. En weet je voor China helemaal waar je voor betaald? Je moet daar ook “cadeaus” en geld meenemen voor de directeuren van kindertehuizen. Dat klinkt mij ook in de oren als dubieus.

Via K&T en de NAS komt er aan Nederlandse kant nog zo'n 10 tot 15 duizend EURO bij, waar A New Way 4500 euro vraagt voor de begeleiding.

En dan kan het totaalbedrag nog hoger worden wanneer een procedure mislukt doordat een biomoeder zich bedenkt. Dat kost je dan zo'n 10000 Euro extra heb ik begrepen van de NAS. Daar hebben zij dat fonds voor opgericht.

Overigens is niet alleen de VS procedure ondoorzichtig (wat ik zelf overigens niet vind!) maar vraag K&T om een gespecificeerde rekening en je wordt ook raar aangekeken. Een kennis kreeg een ongespecificeerde rekening van 19000 euro voor de adoptie uit Oeganda en heeft daar nooit een toelichting op gekregen voor zover ik weet. Gewoon betalen, anders komt er geen kindje…

Iedereen moet voor zich weten hoe ver hij wil gaan met een procedure, veroordeel een ander daar niet om. Geen enkele procedure is helemaal doorzichtig omdat je met buitenlandse instanties te maken hebt met andere normen en waarden.

Dit soort discussies wordt altijd gevoerd door een aantal hardroepers hier op dit forum die menen de wijsheid in pacht te hebben en voor zover ik lees hun mening baseren op maar een deel van de totale informatie.

Makkelijk praten ook als jij je kind al hier hebt en je niet meer hoeft over te leveren aan de instanties om je kinderwens in vervulling te laten gaan.

Iedereen moet doen waar hij/zij zich goed bij voelt en moet het voor zichzelf en later hun kind kunnen verantwoorden. Met wat een ander (vreemde!) vindt heb je niks te maken.

• Anja1

Tsja Anneke, jij bent kennelijk van de school die als leidend motto heeft dat hetgeen wat kan, ook mag en kloppend is. Maar gelukkig zijn er mensen (veel mensen) die o.a. door deze topics juist niet kiezen voor de VS. En daar schrijf ik voor, voor mensen die wel willen weten wat er mogelijkerwijs speelt. De mensen die zoals jij blindvaren op Justitie en hun eigen kinderwens koste wat het kosten willen vervullen - die gaan niet overtuigd worden nee. Maar ach, die hebben later genoeg uit te leggen…!

• Anja1

Dag Angelique,

Bekijk de sommetjes van Michiel eens zou ik zeggen. Best gek toch dat Nederlandse ouders veel meer betalen dan anderen? Nog los van het feit dat er wachtende amerikaanse ouders genoeg zijn…

En dat de VS kinderen exporteert terwijl ze ook kinderen importeren…. dat laat iedere VS (aspirant)adoptieouder ‘handig’ links liggen. Bij mij weten gaan er geen kinderen via interlandelijke adoptie naar Haiti, Oeganda of China? Toch?

Dan het verwijt dat het makkelijk praten is als je je kind al thuis hebt… die vlieger gaat in mijn geval niet op, want ik heb ook keuzes moeten maken hierin toen mijn kinderen nog niet thuis waren. Wat je weet, dat weet je, en het argument ‘als ik het maar kan verantwoorden’ vind ik echt veel te makkelijk.

Groet,

Anja

• Mirjam1

Justitie was er al achter. Maar de (o.a. homo-)lobby destijds heeft helaas effect gehad (ik kan me het gejuich om babies die godbetert nog afgestaan moesten worden nog levendig herinneren… stuitend…). 't Is ook handel he… rond de halve ton per kind.

K&T heeft Goldstein herhaaldelijk gevraagd om inzage in de geldstromen. Niet gekregen: einde contact. Meerdere mensen hebben contact gezocht met de vergunninghouders, advocaten en facilitators om inzage. Kunnen/willen ze niet geven. Zelfs mensen die VS-adoptie vrij agressief verdedigen, beroepen zich op privacy. Dat ze daarmee hun eigen pleidooien en lobby (ws. onbewust edoch) vakkundig de nek omdraaien, dringt blijkbaar niet door.

Maak je geen zorgen: ik mopper niet alleen hier. Zie ook bericht Michiel.

Desalniettemin bereik ik ook hier aardig wat mensen merk ik, met name aan mijn privémailbox. Door de jaren heen al heel wat twijfelaars de VS-optie doen schrappen. Heeft zin, mijn sympathieke gemopper. Da's inderdaad heel prettig. Dank je.

• MCP

Even een kleine opmerking die niet met dit onderwerp te maken heeft maar over iets wat jij schrijft en wat mijzlef ook bezig heeft gehouden.

Over cadeaus geven in China.

Weet je wat het bizarre is?

Dat dat helemaal niet hoeft.

Als je via Meiling adopteert gebeurd dat dus niet, geen enkel cadeautje en je bent er niks minder om in China.

Terwijl je bij WK en K&T verplicht 10 cadeautjes mee moet nemen……….vreemd he?