schriftelijke vragen én antwoorden adoptie VS

• Mirjam1

Er zijn natuurlijk veel meer mensen die VS-adoptie een no go vinden, die hier niet (meer) reageren. Mede omdat je vantevoren al weet dat een inhoudelijke discussie binnen de kortste keren overgaat in persoonlijke aanvallen of niet ter zake doende andere onderwerpen (NSN-China is zo'n gemeenplaats, of nog zieliger: Cambodja jaren geleden -totaal ander verhaal ook natuurlijk-) omdat er inhoudelijk geen informatie gegeven kan/mag/whatever worden. Daar moet je tegenkunnen. En het gaat (goddank) natuurlijk ook om steeds minder kinderen. Minder urgent en actueel dan he.

Het (bijvoorbeeld) niet beantwoorden van inhoudelijke vragen (waar ik persoonlijk het antwoord wel op weet hoor Anneke, maak je geen zorgen) doet de promotie van VS-adoptie overigens meer kwaad dan goed. Ik schat dat ik in de loop der jaren toch zeker zo'n 30 stellen in de privémailbox heb gehad, waarbij deze openbare (!) “discussies” en onder meer de geheimzinnigheid over bepaalde onderwerpen door voorstanders (en ook vaak genoemd: de aanvullende info dmv links naar wantoestanden door die 3 of 4 volhouders alhier), deze mensen hebben doen besluiten niet voor de VS te gaan.

Slechts de hetero-uitzonderingen met een allesoverheersende zuigelingenwens en homokoppels geven niet op.

Dat is de enige reden dat ik steeds weer op dergelijke topics reageer. Ik hoef geen voorstander te worden.

Maar de flagrante nonsens die hier zo nu en dan verkondigd wordt, over keuzevrijheid van biologische moeders (jeweetwel: in NL is geen discriminatie), onafhankelijke councelling, het zgn. niet bestaande financiële of minieme verschil van een domestic vs. een international adoptie voor een advocaat/facilitator, het tekort (???) aan Amerikaanse aspirant-adoptieouders voor SN en/of AA kinderen, zou zomaar door iemand voor zoete koek geslikt kunnen worden. En dat moeten we niet willen met z'n allen.

• metam

Annalies,

Daar ben ik het ook mee eens, geef homo-paren in ieder geval de kans om een kindje te adopteren in Nederland. Van wat ik gehoord heb moet de eerste plaatsing in een homo-gezin nog gebeuren. Of heeft iemand hier andere informatie?

Meta

• Nannie

Zonder me uit te willen spreken voor of tegen VS-adopties…

Ik heb een tijdje geleden een onderzoek gelezen (vraag me aub niet welk, ik weet het echt niet meer - maar was een samenvatting van verschillende onderzoeken, waar weer conclusies aan werden verbonden) - waar oa uit naar voren kwam dat kinderen die in eigen land geadopteerd waren méér problemen ervaarden met de adoptie dan de kinderen die uit een ander land waren geadopteerd.

Opmerkelijk vond ik zelf (want had ik nooit gedacht).

• Mirjam1

Ik wel. Maar om welke landen ging dat?

Hier in Nederland is adoptie (zo goed als) algemeen geaccepteerd, maar wij zijn daar vrij uitzonderlijk in.

Balkan, Aziatische/Afrikaanse/Latijns Amerikaanse (die laatste persoonlijk kunnen constateren) landen: nog steeds een stigma op adopteren cq geadopteerd zijn.

• Yuut

Ja, klopt, past idd niet echt bij dit topic, maar wel erg interessant, juist omdat delen van het Haags verdrag daarop gebaseerd zijn….ik had al eerder een onderzoek gelezen van Femmie Juffer dat geen verschil had gevonden voor het welbevinden tussen nationaal en internationaal geadopteerden. Er is ook nog veel te onderzoeken over dit (en gerelateerde) onderwerpen en het is denk ik ook gevaarlijk om te snel aannames te doen op basis van “logische”gedachten of meningen.

Wij zijn momenteel ook bezig met langdurige pleegzorg en ik vraag me bv ook heel erg af wat de gevolgen op langere termijn zijn voor kinderen van de onzekerheid van dit systeem, van de kans altijd mogelijk weer weg te moeten. Juist omdat je met adoptie zo bezig bent een kind de zekerheid van altijd te geven.

Maar, idd heeft niet direct met US adoptie te maken, en eerlijk gezegd voel ik niet de behoefte over dat onderwerp iets te zeggen hier…dus hou ik het er maar bij.

• Mirjam1

Het onderzoek van Femmie Juffer is alleen gebaseerd op geadopteerden in Nederland.

• Yuut

In de studie waar ik dit in las, werd ook gerefereerd aan onderzoeken die ook in het buitenland zijn gedaan, en werden dus vergelijkingen getroffen.

Ik ben het al enige tijd geleden tegen gekomen, en geef toe dat ik de naam van het stuk, en de preciese context niet meer weet, maar wel dat juist deze uitkomst mij zo verbaasde.

Volgens mij werd ook als aanbeveling voor vervolgonderzoek gedaan dat hier nader onderzoek aan gewijd moest worden.

• Yuut

ff nagezocht; komt uit meta onderzoek, wereldwijd dus;

“Buitenlandse, internationale adoptie. In Engeland staan men zeer kritisch tegen internationale adoptie omdat het meestal interraciale adoptie betreft. De onderzoeken laten er echter geen misverstand over bestaan: op grond van wereldwijd onderzoek is te zien dat internationaal geadopteerde kinderen met minder gedragsproblemen kampen dan binnenlands geadopteerde kinderen, terwijl hun ouders minder vaak een beroep doen op de hulpverlening. Het zou kunnen dat deze positieve uitkomst verklaard kan worden door het meer open karakter dat inherent is aan deze adoptie. Interlandelijke adoptie is zo zichtbaar dat het in weinig adoptieouders zal opkomen de adoptie te verbloemen of te verdoezelen. Mogelijk draagt dit meer zichtbare en open karakter van de adoptie bij aan een betere communicatie tussen adoptieouder en kind en minder probleemgedrag. ”

• Mirjam1

O pardon, westerse landen…

• Yuut

ja, klopt, maar het sluit ook wel aan bij jou eerdere berichtje over waarom het jou niet verbaasde.

Weet idd uit ervaring (Azie / Oost EU) dat er wel meer wordt geadopteerd, maar dat men ondanks dit feit er toch heel anders tegen aan kijkt. Landen waar “bloed”en afkomst van oudsher als belangrijk worden gezien vlakken dit niet zo maar uit. Helaas.

Maargoed, getuige dit onderzoek is er dus ook verschil tussen Westers landen, Engeland zou ik het niet verwacht hebben.

Nogmaals. niet passend in deze draad, wil er niets ten voordele van adoptie uit de US over zeggen, maar vind het wel een boeiend gegeven.