African adoption should be discouraged 'at all costs,' group says

• Mirjam1

LIBERIA: Orphanages accused of child trafficking

http://www.irinnews.org/report/58262/liberia-orphanages-accused-of-child-trafficking

• Eugene

Ik vind jouw manier van proberen in te vullen wat ik aan constructiefs bijdraag en de wijze waarop mijn hoofd in het zand zit nogal typisch. Waar baseer je dat op?

De link met adoptie: ‘Het gaat om een Zuid-Afrikaans koppel dat een kindje heeft geprobeerd te adopteren in Botswana’. Jouw quote.

Hoeveel kinderen denk je dan dat er over de grens gesmokkeld worden, al dan niet voor adoptie? Waar “geen stokje voor gestoken is” dus, waarmee jij tot 2 x toe een bericht over corruptie in ZA pareert: de cases waar geen stokje voor gestoken is komen niet in het nieuws natuurlijk.

Hoe verklaar jij de import van uit omringende landen (adoptie)kinderen in een ZA met 1,8 miljoen "wees”(?)kinderen (waarvan maar een percentage ook daadwerkelijk adoptabel ivm afstandsverklaring/SN/gewenste leeftijd is, maar dat terzijde)?

En dus ten koste van welke adopteerbare ZA-kinderen? Waarvan er vervolgens 21 per jaar naar het buitenland moeten?

Ik ondersteun onder meer deze projecten:

http://www.amref.nl/doneer-nu/steun-amref-flying-doctors-in-de-strijd-tegen-hiv-aids.html?gclid=CLjtooeJ3LcCFYjLtAodDXYArw

http://www.stanneshomes.org.za/

Wellicht constructiever en vooral breder (niet voor jouw hogere doel, maar ik heb dan ook geen kinderwens) dan tijd steken in de veelal averechts werkende adoptielobbygroepen zoals “Ek Sien Jou” - tbv de adoptie van enkele van die 1,8 “wees”(?)kinderen - of het vanaf 2007 in de wachtstand staan bij een vergunninghouder die zijn beloften niet waarmaakt.

Over “als de sodemieter aan de slag gaan met het bedenken van oplossingen” gesproken. Wat een gevit trouwens.

• Mirjam1

Nigeria: Child Trafficking - How Suspects Were Rounded Up

http://allafrica.com/stories/201306120918.html

• Sander

Eén samenvattend antwoord: de verantwoordelijke autoriteiten in Zuid-Afrika (op de betrokken ministeries, dus niet de adoptieorganisaties!) geven aan dat ze onvoldoende adoptieouders kunnen vinden voor de kinderen die daar baat bij hebben. Dáár vaar ik op. Op dit moment realiseert ZA 2000 adopties per jaar, binnenlands en buitenlands bij elkaar opgeteld, dat getal daalt en het aantal verweesde kinderen stijgt. Van die 2000 is zeker de helft adoptie binnen de familie en/of adoptie van blanke kinderen. Dan blijft er dus nog voor zo'n 1000 kindjes, die helemaal geen familieleden hébben die voor ze kunnen/willen zorgen, op jaarbasis een mogelijkheid over om geadopteerd te worden. In Zuid-Afrika is het common knowledge dat dat veel te weinig is!

Goed dat je projecten steunt die hopelijk betekenen dat kinderen bij hun moeder opgroeien. Maar dat andere verhaal is er helaas ook maar al te vaak en voorlopig nog niet opgelost. Wat is jouw oplossing voor díe kinderen?

• Eugene

Ik pretendeer niet dit probleem op te kunnen lossen. Ik draag mijn steentje bij. Zonder eigenbelang. Behoorlijk constructief ook nog, zie ik in de jaarcijfers.

Tegenvraag: het (al ruim 6 jaar proberen te) adopteren van één kind lost het op? Wat zijn heden ten dage eigenlijk de adoptiekosten voor één Zuid-Afrikaans kind?

Er zijn (aspirant-)adoptieouders die hun eigen adoptie-organisatie zijn begonnen omdat ze het niet eens waren met de werkwijze, snelheid of de contacten in de landen van herkomst van de huidige vergunninghouders (NAS). Wat houd je tegen?

Mijn vier vragen uit mijn vorige bericht zijn nog niet beantwoord.

• Sander

“Tegenvraag: het (al ruim 6 jaar proberen te) adopteren van één kind lost het op?”

Waar komen die 6 jaar vandaan? Zolang zijn wij nog niet bezig hoor. Voor dat éne kind betekent het in ieder geval een wereld van verschil. En daarnaast doen wij nog andere dingen naast adoptie, maar daar gaat dit prikbord niet over.

“Wat zijn heden ten dage eigenlijk de adoptiekosten voor één Zuid-Afrikaans kind?”

Zie Wereldkinderen.nl

“Er zijn (aspirant-)adoptieouders die hun eigen adoptie-organisatie zijn begonnen omdat ze het niet eens waren met de werkwijze, snelheid of de contacten in de landen van herkomst van de huidige vergunninghouders (NAS). Wat houd je tegen?”

Niets houdt mij tegen, maar het is niet nodig. Heb er vertrouwen in dat het wel goed komt.

“Mijn vier vragen uit mijn vorige bericht zijn nog niet beantwoord.”

Bij mij zijn nog wel meer vragen niet beantwoord. Ik heb in deze draad inmiddels mijn steentje wel bijgedragen, en als je goed kijkt zie je daar je antwoorden in terug. Rode draad: ja er zijn misstanden bij adoptie uit Afrika, moeten we tegen strijden, maar dat het moet worden vermeden tegen elke prijs, daar ben ik het niet mee eens. Zeer zeker niet voor wat betreft Zuid-Afrika. Dit vanwege de goede juridische infrastructuur die het land biedt, waardoor het verantwoord kan, en gezien de noodzaak geredeneerd vanuit de kinderen, wat wordt onderbouwd en ondersteund door de overheid.

• Eugene

Pardon, was dan ws. iemand anders via de NAS. Mag ik vragen hoe lang dan?

Adoptie is een kinderbeschermingsmaatregel voor als al het andere gefaald heeft, geen middel tot gezinsvorming. Daar gaat dit prikbord dan toch over?

Kosten staan niet op de website.

Ik bedoel m.n. de vraag waarom er kinderen voor adoptie naar ZA getrafficked worden, terwijl er 1,8 miljoen al dan niet (internationaal) adoptabele (wees)kinderen zijn.

• Sander

Wij hebben nu anderhalf jaar een BT.

Tuurlijk is adoptie allereerst een kinderbeschermingsmaatregel (wat nou juist de reden was dat ik betoogde dat kinderen die ondanks hun adoptabiliteit in tehuizen blijven zitten, of op straat leven, slechter beschermd zijn), maar het is ook een middel tot gezinsvorming. Zonder kinderwens geen adoptie - mag ik hopen tenminste.

Wij zijn nu in ZA en krijgen wederom van alle kanten bevestigd dat de nood voor adoptie vanuit de kinderen beredeneerd zeer hoog is. Adoptieorganisaties hanteren allerlei extra eisen tov de wet - althans sommige doen dat. Is ook bekend in NL. Groepen ouders worden weggehouden, volkomen losstaand van hoe het in elkaar steekt beredeneerd vanuit de kinderen. Het valt niet goed te praten, maar ik vermoed dat dit de reden is dat in extreme en individuele gevallen sommigen proberen de wet te ontduiken.

Mijn conclusie is dus: regel het in vredes naam gewoon GOED. Kosten staan WEL op de website van WK. Volgens mij onder landeninfo of zo, maar ik zit de komende weken niet achter een PC.

• Mirjam1

16 pregnant women in Nigeria rescued from traffickers

http://en.starafrica.com/news/16-pregnant-women-in-nigeria-rescued-from-traffickers.html

• Mirjam1

CHRISTIAN SAVIORS & THE ADOPTIONS INDUSTRY IN CONGO

EXPLOITING AFRICA'S MOST PRECIOUS RESOURCE: CHILDREN

http://www.consciousbeingalliance.com/2013/06/christian-saviors-the-adoptions-industry-in-congo/

Dit topic is gesloten, er kunnen geen reacties meer worden geplaatst.