African adoption should be discouraged 'at all costs,' group says

• Mirjam1

Nou vooruit, eentje dan:“En wie zegt dat het beter is als je vanuit ”idealisme“ adopteerd?”

Ik niet. Idealisme is overigens als je naar Afrika gaat om daar de situatie te verbeteren.

Maar merk wel dat de belangen nogal uiteenlopen. En met name het tijdstip waarop.

Ik pas mijn “toontje” (heb geen geluid hier) makkelijk aan, na opmerkingen als “nog geen 1% van de wereldbevolking leest berichten op CNN”.

• Nannie

En weer een dooddoener.

• Mirjam1

Ja. Altijd nog beter dan gewoon niet antwoorden op vragen als “Ook niet als deze ouders met een kleine financiële ondersteuning, een percentage van de adoptiekosten, wel in staat zijn hun kind zelf groot te brengen? Te voeden? Te kleden? Naar school te laten gaan?”

Maar goed: het topic is wat de consequenties kunnen zijn in de strijd tegen coercion, trafficking en overige onbetamelijke praktijken in een groot deel van de zendende Afrikaanse landen. De kinderen die het wel hard nodig hebben vallen hierdoor (moratoria) buiten de boot. Dat vind ik persoonlijk het grootste probleem, niet hoeveel procent van de wereldbevolking over misstanden leest.

• Melle

Hoi Miriam1,

Ik ga me niet in discussie mengen. Daarvoor weet ik te weinig van Afrika af. Maar het enigste wat ik hierin deze zinloze discussie wil melden is waarom alles in het engels gehaald moet worden. Er zijn ook mensen die met adoptie bezig zijn die niet goed in engels zijn. Je haalt een hele lap text uit een of ander engels iets gaat daar in disucssie en plaatst later weer een lap engelste text bij. Waarom hou je het niet gewoon in het nederlands of vertaal je het zodat iedereen deze geweldige discussie kan volgen.

• Mirjam1

Pardon:

“Reden voor het thema van de vijfde IPC”

Geschat wordt dat er meer dan 53 miljoen weeskinderen in Afrika. Afrika heeft al generaties lang beroep op informele mechanismen zoals gemeenschapsleven en de uitgebreide familie-systeem voor de ondersteuning en de overleving van mensen in nood, vooral kinderen. Echter, er is nu een toenemende desintegratie van deze twee systemen, als gevolg veel kinderen op zijn voor adoptie over het hele continent.Afrika is het enige continent waar interlandelijke adoptie aan het stijgen, terwijl de adopties uit alle andere continenten zijn gedaald in de afgelopen jaren. Toch is slechts 12 Afrikaanse landen hebben het Verdrag van Den Haag inzake interlandelijke adoptie. Er is een ernstige en groeiende bezorgdheid van de overheden, de mens en de rechten van het kind pleit ervoor dat interlandelijke adoptie ernstige risico's en uitdagingen met zich meebrengt. Hoezeer sommige kinderen profiteren van het systeem, ervaringen van een aantal landen blijkt dat interlandelijke adoptie wordt ontsierd met ernstige problemen en uitdagingen.De vijfde IPC zal dan ook bij elkaar brengen deskundigen en beleidsmakers te kijken naar de verschillende thema's en de implicaties van interlandelijke adoptie in Afrika. De conferentie zal worden gekeken naar zowel de internationale ervaringen en Afrikaanse realiteiten te analyseren wat er in het beste belang van de kinderen die behoefte hebben aan alternatieve zorg. Het wordt ook verwacht dat Pan-Afrikaanse richtsnoeren inzake interlandelijke adoptie te nemen. “”Interlandelijke adoptie kan goedaardig lijken en cijfers van 41.000 + kinderen lijkt misschien bescheiden, wanneer er naar schatting 58 miljoen weeskinderen in Afrika toch., Elke een van deze 41.000 + is een kind, en elk kind moet een onvervreemdbaar recht te zijn gevoed en opgevoed in het land en de cultuur waarin het kind geboren is.Het staat dus aan Afrikaanse landen om dringende en afdoende maatregelen te nemen om families en gemeenschappen te versterken om zorg voor kinderen te nemen in hun land van herkomst.Volgens een verslag van 2009 door Save the Children, meer dan 80% van de kinderen in weeshuizen over de hele wereld hebben een levende ouder. In sommige landen is het cijfer zo hoog als 98%.Een deel van de aanbevelingen van The African Child Policy Forum (ACPF) betreft het verzamelen van nauwkeurige gegevens over adoptie in aanmerking kinderen op het continent: Het concept van “adoptie in aanmerking kinderen” moet niet worden verward met die van “kinderen die momenteel in het out-of-home care ”, zodat kinderen in instellingen zijn niet noodzakelijk adoptable.“”Veel afgevaardigden erkend dat met de toenemende druk van de ontvangende landen om meer kinderen te adopteren, werden zij moeite om te beheren.“ Later dat jaar, tijdens de speciale commissie om de uitvoering van de in 1993 Verdrag van Den Haag te bekijken, verschillende Afrikaanse afgevaardigden eveneens uitgedrukt zeer ernstige zorgen over de manier waarop hun land werden ”aangespoord“ om maken meer kinderen beschikbaar voor interlandelijke adoptie. Zolang de druk wordt uitgeoefend, heeft de ervaring geleerd dat devooruitzicht van de mogelijkheid om adopties te beheren op een correcte manier, met inachtneming van alle waarborgen voor de betrokken kinderen, kan zeer ernstig in gevaar gebracht. ”

• Melle

jeetje wat een lap text. Heb hier niet eens zin om het te lezen. Dat je daar zo veel moeite voor wilt doen om dit gepost te krijgen.

• Nannie

Ik reageerde wel inhoudelijk, ook op die zin.

>>>De kinderen die het wel hard nodig hebben vallen hierdoor buiten de boot. Dat vind ik persoonlijk het grootste probleem, niet hoeveel procent over misstanden leest.

Volgens mij is dit precies wat ik al een poosje probeer te zeggen.

Dit vervalt overigens in een zeer vermoeiende discussie zonder dat het wat oplevert dus ik haak af.

• Mirjam1

Nee hoor, geen enkele moeite, gewoon google translate, copy/paste, copy/paste, binnen 15 seconden. Ik lees zo complete kranten.

Je wilde deze geweldige discussie toch volgen? Het is nogal een flinke hoeveelheid bevindingen, met name op de conferentiewebsite.

• Mirjam1

Dus we zijn het eens. Vruchtbare discussie dus.

(dat inhoudelijke antwoord kan ik echter niet vinden)

• flap

Ja ik ben ook al afgehaakt omdat dingen die ik schreef totaal uit verband worden gerukt en ik de negatievitiet heel irritant vind. Als je iets negatiefs zoekt ,vind je dat altijd.

Dit topic is gesloten, er kunnen geen reacties meer worden geplaatst.