African adoption should be discouraged 'at all costs,' group says

• Enjoy

Mirjam1 wellicht komt al je inzet en moeite om mensen te informeren en waarschuwen voort uit de ondoorzichtige Chinese procedure die je zelf hebt gevolgt en voel je, je nu verantwoordelijk voor veel misstanden? Mss ook niet maar het zou kunnen.

Prima hoor maar ik denk niet dat je er veel mee bereikt, hoewel heel veel druppels koelen ook een plaat toch?

Je kunt nog meer bereiken door wat meer credit te geven aan mensen die er niet zo bovenop te zitten en in verdiept zijn zoals jij. Neem eens de moeite om iets in vriendelijke woorden te verklaren en uit te leggen ipv altijd te verwijzen. Niet iedereen is zoals jij en als je wat wilt bereiken zul je dat eerst moeten respecteren. Wat meer Jip en Janneke taal wellicht?

Leg de dingen uit en behandel iemand niet (zo komt het vaak over) bij voorbaat als een nitwit of halve crimineel omdat ze wensouder zijn….Zoals gezegd ik mag hopen dat jouw kind ook zeer gewenst was! En nee dat hoeft niet ten koste van alles en moet een laatste middel voor een kind zijn maar toch dan wel ergens waar het zeer gewenst is.

Wat is overigens jouw idee voor verbetering van deze hele situatie? Je steekt er veel tijd en energie in…… ik zou zeggen doe er wat mee richting politiek, wie weet wat je bereikt. Een debat is voor jou geen moeite iig ;-)

• flap

Je schreef: Wat is overigens jouw idee voor verbetering van deze hele situatie? Je steekt er veel tijd en energie in…… ik zou zeggen doe er wat mee richting politiek, wie weet wat je bereikt. Een debat is voor jou geen moeite iig ;-)

Doe maar niet, want er zijn ale genoeg negatieve mensen in de politiek en mensen gaan heel gauw mee met een gedachtegoed. Zometeen doe je meer kwaad dan goed en worde de regels zo ingesteld dat per definitie in een adoptie fouten zitten, wat helemaal niet zo is.

Er zijn cultuur verschillen tussen volken in de wereld die voor sommige moeilijk voor te stellen zijn, waardoor heel gauw communicatie problemen kunnen ontstaan. Dingen zie bij ons heel gewoon zijn of juist ongewoon, zijn het omgekeerd aan de andere kant van de wereld. Hierdoor kunnen dingen verkeerd worden geinterpreteerd, terwijl dat helemaal niet hoeft en uiteindelijk zijn de kinderen de dupe.

• Mirjam1

Nee, ik ben al 15 jaar actief op dit front, en zo ondoorzichtig was onze procedure 7 jaar geleden niet. Dochter is om medische redenen afgestaan. Maar ik voel me niet verantwoordelijk voor misstanden, wel om deze aan te kaarten. Dat doe ik dan ook, en inderdaad ook in de politiek.

Jip en Janneketaal? Beetje neerbuigend, niet? Maar de Engelse lappen tekst zal ik in de toekomst vertalen. Of ze dan wel gelezen worden door degenen die het persoonlijk aangaat, is nog even de vraag.

Behandelen als nitwit of halve crimineel? Is dat een voorbeeld van “in vriendelijke woorden”?

Mijn persoonlijke mening is dat er wereldwijd niet geadopteerd moet worden uit landen zonder geratificeerd verdrag. Nog geen 100% garantie, maar iig een stap in de goede richting. Bij een wereldwijde stop is spoedige ratificatie zeer waarschijnlijk. Die discussie is echter al eerder gevoerd (dus “Maar hoe moet dat dan met al die kinderen!” kan achterwege blijven), en toen was de rode draad: “Dan gaan die Amerikanen er met onze kinderen vandoor, want die doen toch niet mee!” (er is overigens berekend dat als NL stopt met adopties uit bijvoorbeeld Ethiopië -grootste zendende land in Afrika-, dat daarmee alleen de wachttijd van Amerikaanse aspirant adoptie-ouders een fractie verkort wordt, dus geen directe schade voor de betrokken kinderen) (de vraag is nog immer groter dan het aanbod, let wel: voor NSN- en lichte SN-kinderen). Waarna er een discussie volgde over waarom Nederland het liefste jongetje van de klas moest zijn, terwijl “wij” sowieso al veel te lang op kinderen wachten, met “onze” natuurlijke kinderwens. Toen begon het moddergooien, en dan haak ik af.

En de huidige adoptielobby is te sterk, ik kan inderdaad in mijn eentje niet op tegen deze miljardenindustrie, al helemaal niet op dit prikbord met ouders volop in procedure. Privé ontvang ik na dergelijke sessies wel het 1 en ander aan mail, van mensen die de moed/kracht niet meer hebben zich hier te vertonen. Maar heel soms, na een thread over de invloed van CNN op procedures, ipv de daadwerkelijke inhoud van een aantal onderzoeken door een bevlogen groep kinderrechtenstrijders, is mijn maat even vol. ::o

Veel landen geven wel aan dat zij zich gepushed voelen om kinderen te leveren, maar de mensen in het veld (tehuisdirecteuren e.d.) verrijken zich ondertussen via onoirbare praktijken (ouders voorspiegelen dat het kind tzt met een diploma op zak weer thuiskomt). Dus de weg is nog lang… maar ik had een dagje vrij :)

• Mirjam1

De Afrikaanse politiek zelf (ander cultuur) is nu bezig met het aankaarten van deze problematiek, zie sprekerslijst conferentie. Ik doe het op iets kleinere schaal in NL.

• flap

Dit is dus weer een voorbeeld van cultuurgedrag.

Niet adopteren uit een niet-verdragsland. Bij ons in de westerse wereld moet alles volgens vaste procedures en regels en iedereen moet die maar volgen terwijl allang al bekend is dat wij hier in de westerse wereld erg hierin doorschieten, wat ook fraude in de hand kan spelen en niet te vergeten de enorme kosten die het met zich teweegbrengt om alles te controleren. Vertrouwen in de medemens is een groot goed, iets wat helaas verdwenen is. Ik wil niet zeggen dat je iedereen maar op zijn mooie blauwe ogen moet geloven, maar om nu per definitie aan alles en iedereen te twijfelen vind ik zelf te ver gaan.

Je moet een middenweg hierin vinden. Wij in de westerse wereld doen het fout met de regels, wetten, procedures en in niet-westerse landen, is het wellicht weer iets te vrij. Maar om nu alles in een verdrag vast te legen, die nota bene door landen in de westerse wereld is geschreven is te idioot voor woorden. Goed dat het er is, maar het moet geen verplichting zijn voor adoptie.

Ik kan me goed voorstellen dat er landen in de wereld zijn die dat niet willen dat alles wordt voorgeschoteld door bv NL in hun verdrag. Wat dan kan leiden tot een verbod op adoptie uit zo'n land. En wie is er dan de dupe…. Juist… de kinderen. En dan kan je wel zeggen, dat je daar geen rekening mee moet houden, maar wie staan er centraal in adoptie? Juist, de kinderen. Beetje krom om daar dan geen rekening mee te houden.

• Mirjam1

De moratoria nav misstanden zijn regelmatig door de zendende landen zelf ingesteld. Een land als Malawi bijvoorbeeld. Lesotho. Guatamala. Roemenië. De proceduretijd (dus verblijfs-) in Kenia wordt langer en langer door de vrees voor misstanden (9 maanden tot een jaar).

Zo extreem zijn de eisen van het HAV niet. Eerst kijken wat er domestic kan bijvoorbeeld. Lijkt mij een nobel streven.

• flap

Ik haak af in de discussie omdat het zinloos is en nergens toe leidt.

Wellicht moeten mensen eens nadenken over het feit dat er andere culturen dan de NLse cutluur is en dat onze regel-gedrifte-cultuur niet leidinggevend is en niet meer waard is dan andere culturen.

• Mirjam1

flap Schreef:

——————————————————-

> Ik haak af in de discussie omdat het zinloos is en

> nergens toe leidt.

>

> Wellicht moeten mensen eens nadenken over het feit

> dat er andere culturen dan de NLse cutluur is en

> dat onze regel-gedrifte-cultuur niet leidinggevend

> is en niet meer waard is dan andere culturen.

Klopt. Om die reden kan een kind ook goed en gelukkig opgroeien in een pleegsetting in het land van herkomst bijvoorbeeld. Andere cultuur, maar daarom niet minder. Feit blijft dat er minder misstanden mogelijk zijn in een HAV-geratificeerd land.

• Mirjam1

Het HAV is overigens in 1993 gesloten door 66 landen. Tot de landen die aangesloten zijn behoren zowel ‘zendende’ als ‘ontvangende’ landen: dus zowel de landen van herkomst van de kinderen als de landen waar de aspirant-adoptieouders wonen. Daar zitten de “nieuwe kanalen” ws. niet tussen nee.

• Sander

Dat gaat een aantal jaren duren om dat bij alle Afrikaanse landen te implementeren. En wat doen we in de tussentijd? Gewoon doorgaan met adoptieprocedures uit de op de conferentie genoemde landen (ik kan me ZA niet heugen, maar vooruit maar weer, je wilt toch een punt maken) en maar hopen dat het toegewezen kind legit is?

Ik heb allang aangegeven dat ik ook vind dat adoptie alleen mag plaatsvinden als het goed gereguleerd wordt. Bij voorkeur via het HAV, maar er zijn wel een aantal landen waar men de principes van het HAV al heeft overgenomen zonder dat het document zelf getekend of geratificeerd is. In welke zin kun je je ZA niet heugen? Of ze vertegenwoordigd waren in Ethiopië? Ik kan je naam en toenaam geven van de instanties en vertegenwoordigers als je dat interessant vindt.

De 10 grootste zendende Afrikaanse landen hebben het HAV niet geratificeerd (ZA alleen getekend bij mijn weten, dit terzijde), en er zijn echt grote misstanden.

Klopt niet. Zuid-Afrika heeft het verdrag wél geratificeerd (alweer een paar jaartjes terug trouwens), en ís het grootste zendende Afrikaanse land. Ruim 2.000 van die 6.000 adopties waar jij je zorgen over maakt, waren voor rekening van ZA. Dat is nog veel te weinig trouwens, zie rekensom over 1% van 1% van mij in een eerder draadje.

Stuk kende ik al, maar bedankt.

Dan ben ik wel erg nieuwsgierig naar je conclusies erover. De inhoud van dit stuk staat namelijk nogal lijnrecht tegenover bepaalde zaken die jij hier hebt vermeld.

Het gaat hier echter over Afrika als continent, niet ZA.

In de eerste plaats maakt Zuid-Afrika onderdeel uit van dat continent - en kan het zich helaas meten met andere landen op het continent qua schokkende aantallen kinderen in nood (ondanks de veel betere infrastructuur), in de tweede plaats staat het dus bovenaan in de lijst met zendende landen, en in de derde plaats kan het op een aantal fronten als voorbeeld dienen voor andere Afrikaanse landen, bijv. daar waar het de ratificatie en implementatie van het HAV betreft. Zuid-Afrika laat daarmee dus een totáál ander beeld zien dan de conclusies die het CNN artikel uit de conferentie haalt. Lijkt me niet onbelangrijk hier te vermelden, en was voor mij één van de redenen om het artikel ongenuanceerd te vinden. Zoals anderen ook al hebben aangegeven: je mag hier best kritische artikelen plaatsen over misstanden - graag zelfs - maar het is inderdaad opvallend dat als daar dan discussie over ontstaat (wat mij wenselijk lijkt als je het écht ergens over wilt hebben!), dat mensen er vervolgens van beschuldigd worden er niet genoeg vanaf te weten. En persoonlijk vind ik dat in het gebrek aan nuance een gevaar schuilt dat adoptie an sich in een kwaad daglicht komt te staan, terwijl ik het - onder de juiste voorwaarden - als één van de noodzakelijke oplossingen zie in het belang van kinderen in nood.

Ik schreef inderdaad in het algemeen. Geen idee wat je met die alinea wil uitdragen. Ik ken er ws. iets meer dan jij, na al die jaren. Zit vaker met hen op fora dan met wensouders, bijvoorbeeld. Muv hier.

Geen idee wat je met die alinea wil uitdragen? Echt niet? Dat is heel simpel. Je schreef over het niet kennen van volwassen geadopteerden. Ik laat je zien dat ik die wel ken - en niet van fora, maar persoonlijk, geeft toch wat meer verdieping in emotionele gesprekken over dit onderwerp - en by the way: je kent mij helemaal niet! Niet alleen ik, maar heel veel mensen die wensouder of aao zijn, kennen wel degelijk volwassen geadopteerden van dichtbij. Maar zoals Nannie ook al schreef: laten we daar maar geen wedstrijdje van maken. Staat zo onsmakelijk.

Het verschil in tijdperk wens- en aspirant adoptie-ouder? De toon was sowieso anders (boeiuhhh!).

Je hebt 7 jaar geleden geadopteerd lees ik net. Zou de hoeveelheid ellende in de wereld die de oorzaak vormt van het adoptabel worden van kinderen toen echt veel meer of minder zijn geweest? Het aantal landen dat het HAV had geratificeerd groter? Lijkt mij niet. Trouwens, het woord “aspirant” staat voor “streeft naar…” - ik vind het verschil met “wensen” écht de moeite niet waard. Dus vandaar: boeiuhhh! En over de toon: wat is jouw bijdrage om die te verbeteren? Meerdere mensen hebben je er inmiddels op gewezen dat je effectiever in je strijd zou zijn als je wat aan je eigen toon zou doen. Lijkt me dus een klassiek voorbeeld van de pot die de ketel verwijt dat hij zwart ziet, dat uitgerekend jíj over de toon begint…

Dit topic is gesloten, er kunnen geen reacties meer worden geplaatst.