“In welke zin kun je je ZA niet heugen?”
In de zin dat dat ik ZA niet specifiek genoemd heb als een land met misstanden. Wellicht kan CNN benaderd worden om Africa te veranderen in certain countries in Africa.
“Zuid-Afrika heeft het verdrag wél geratificeerd.”
SAV even bellen dan, want onjuiste informatie op website. Ik lieg in commissie.
“Dan ben ik wel erg nieuwsgierig naar je conclusies erover.”
Dat ZA een uitzondering in de gemiddelde Afrikaanse adoptiepraktijk is mbt misstanden.
“als één van de noodzakelijke oplossingen zie in het belang van kinderen in nood.” Ja. Eén. En in het geval van aspirant-adoptieouders ook één (of het moet om siblings gaan) kind(eren) in nood, over een paar maanden/jaren. Toch? Ik bekijk intussen het totale plaatje.
Van 2003 tot 2010 zijn er 22.222 kinderen vanuit Ethiopië geadopteerd, en 1.771 vanuit Zuid-Afrika. Ik blijf maar even on topic: een internationale conferentie over misstanden in wereldwijde adoptie vanuit SOMMIGE Afrikaanse landen (NIET ZA).
“en niet van fora, maar persoonlijk,” Toch wedstrijdje? Niet de opzet, maar desalniettemin: ook in dit geval afrader.
“Zou de hoeveelheid ellende in de wereld die de oorzaak vormt van het adoptabel worden van kinderen toen echt veel meer of minder zijn geweest?”
Nee zeker niet. Ik werkte dik 20 jaar geleden een jaar in een Latijns-Amerikaans weeshuis: mensonterende omstandigheden. De ellende is nog steeds groot. De misstanden nemen echter toe (markt moet bediend worden: kinderen worden gekocht dan wel onder valse voorwendselen van ouders afgenomen). 7 jaar geleden stonden o.m. Guatamala, Roemenië en Cambodja terzake in the picture: nu een aantal Afrikaanse landen (NIET ZA). Als daar consequenties op volgen, sluiting van landen, verschuift het aandachtsgebied van vergunninghouders naar nieuwe gronden. En daarmee de aandacht en zorgen om kinderen in nood van aspirant adoptie-ouders. En dat heeft na al die jaren soms invloed op mijn “toon”, ja. Aard van het beestje: ik maak me weleens boos om dergelijke betrokkenheid. Voordat er nu een bericht komt over jouw al jarenlange betrokkenheid bij kinderen en projecten in Afrika: ik praat over een algemene tendens, niet over jou. Onlangs nog bezorgde mensen langs zien komen over verkommerende kinderen in Cambodja hier? Ik wel. Niet hier. Voorbeeldje he.
En het is me een raadsel waarom dit bericht boven het bericht waar ik op antwoordde staat. Afijn.