Het beste antwoord krijg je door een VGH te bellen… maar volgens mij gaat het wachten op een gezond kindje onder de 24 maanden niet over 5/6 jaar maar eerder over 8-10.
Ik denk dat er zo hier en daar nog wel nsn adoptie plaatsvinden; uit diverse landen maar dan is NU, bij mensen die al jaren gewacht hebben, die wachttijd loopt alleen maar op.
Adoptie van een jong/gezond kindje is in de toekomst waarschijnlijk nog minder vaak nodig als dat het nu al het geval is; kindjes kunnen in het land van herkomst opgevangen worden en de kinderen die naar Nederland komen zijn vaak óf ouder of sn (of beiden…)
Als je bereid bent te wachten moet je dat zeker doen, alleen moet je je vooraf wel afvragen of je het aankunt na 5, 6, 7 jaar alsnog te horen dat het nooit gaat lukken…
Voordat je een beslissing neemt, zou ik me zeker verdiepen in de adoptie van een ouder kindje of een kindje met sn; bezoek adoptie-dagen, spreek met mensen af, verruim je horizon. Want hoewel iedere kueze een volledig legitieme keuze is omdat je alleen jezelf en je kindje verantwoording schuldig bent, is het wel een flinke keuze.
Ik ken volop ouders die na jaren tóch overstapten op sn, om vervolgens het alleen maar jammer te vinden dat ze er niet eerder voor kozen. Want hoewel wachttijd geen factor moet zijn om voor sn te kiezen, is de wetenschap dat je een kindje krijgt dat jou als ouder écht nodig heeft dat misschien wel.
Sterkte met alle afwegingen,
enne, mijn (sn) kinderen zijn perfect!