Hoe (on)realistisch zijn wij?

• Anja1

Drie kinderen waarvan de laatste een SN heeft en inmiddels bijna anderhalf jaar thuis is. Het lijkt me toch echt niet dat je dan richting iemand die met het gezinsonderzoek bezig is, kunt zeggen dat een jong NSN kind echt wel een optie is. De laatste paar jaar is het namelijk nogal snel veranderd in adoptieland - de mogelijkheden voor jonge gezonde kinderen zijn zeer beperkt geworden, en de wachttijden en rijen enorm. Jouw situatie met die van Daisy vergelijken en haar van daaruit bemoedigend toespreken dat er zeker wel mogelijkheden zijn voor wat zij wil, lijkt mij niet zo realistisch…

Groet,

Anja

• Melle

Daisy doe wat je gevoel je inbrengt. Als jullie voor een gezond kindje of kinderen willen gaan moet je dat vooral doen. Als jullie er een lange tyd over willen doen ga er dan voor. Of het realistisch is of egoïstisch tov sn msn is of wat anderen er over zeggen het gaat om jullie adoptie. Wat je je kinderen ooit gaat zeggen is de keuze aan Jullie zelf. Praat er zelf samen over wat realistisch is. Succes.

• Enjoy

Hoi DAISY,

Je schrijft:

Als ik misschien anders benadert was zonder de tijdklok . had ik een veel neutralere keus kunnen maken en was de keus ook naar sn gegaan want sommige handicappen stellen ook niks voor en vooral niet in Nederland. Maar tijd speelt nu bij mij wel nu mee en dat is geen reden.

En daarna schrijf je ook:

De leeftijd zal ik dus moeten op schroefen besef ik nu wel. vijf tot zes jaar zou ik wel kunnen wachten .dat is de tol die ik maar moet betalen maar acht tot tien nee sorry dan schroef ik de leeftijd wel op

Dit spreekt elkaar erg tegen vind ik want enerzijds zeg je nee ik verander mijn wensen niet want ik moet het later kunnen uitleggen maar anderzijds verander je, je wensen toch door leeftijd op te schroeven ivm wachttijd. Dat snap ik even niet…….. het kan natuurlijk dat je echt niet voor SN wilt gaan maar nu geef je aan dat niet te willen ivm wachttijd maar anderszijds wil je wel consessies doen aan de leeftijd ivm wachttijd. Kun en wil je uitleggen wat het verschil is? Je moet dan toch ook aan je kind uitleggen: we hebben de leeftijd maar opgeschroeft want dan hoefden we niet zo lang te wachten?

Je vroeg om redenen waardoor je wellicht in staat zou zijn te veranderen van gedachten: Ik vind de opmerking van Mirjam1 een hele goede die je in je overweging mee zou kunnen nemen. Draai het idd eens om.

Ik snap best dat je zegt: ik wil zoveel mogelijk van mijn kind meemaken en zien, dat wil iedere ouder wel graag. Alle adoptieouders lopen aan tegen het feit bepaalde stukjes uit het verleden van hun kind niet te kennen. Maar voor mij van veel zwaarder belang: een kind wil heel graag de komende jaren een liefdevolle omgeving met een ‘eigen’ papa en mama. Ik heb kinderen ontmoet van een jaar of 4, 5 (en veel ouder) die niet begijpen waarom ze niet ‘gekozen’ worden….leg dat dan maar eens uit ;-( Het verleden kun je voor ze niet veranderen maar de toekomst wel!!

Wij stonden open voor uitsluitend een kindje met SN (vrijwel alles) tot 4 jaar (ivm leeftijd aanwezige kinderen). We kregen een voorstel van een baby met een risicovolle en onbekende SN. Onze 1e knuffel was met 12 maanden en enige tijd later bleek ons kind gezond verklaard. De 1e tijd dacht ik: uitgerekend wij die zulke ruime grenzen hadden kregen een kind dat later gezond is verklaard terwijl voor specifiek voor SN gingen, hoe bizar is dat?

Al snel kwam ik erachter dat ons kind wel degelijk een SN heeft en naar mijn idee een veel zwaardere dan alleen een missende arm of een missend been. En niet omdat ik het zwaar vind maar wel omdat ik het best pittig voor mijn kind vind met name vamwege de buitenwereld. Ons kind heeft een onzichtbare SN waardoor er vele meningen van buitenaf zijn, er stempels worden gedrukt en nog vervelender vaak gezegd wordt: ach dit kind heeft niks waardoor dit kind tekort wordt gedaan.

Dat 1e jaar waarin ons kind niet bij ons was heeft zoveel invloed op het kind gehad waardoor het van ons als ouders een hele andere aanpak vraagt dan we hebben bij onze 2 andere kinderen. Het is vaak bijstellen, verdiepen, je rug rechten na irritante opmerkingen, geduldiger leren zijn, een stapje terug, mensen toelaten mee te kijken kortom een vrij onzichtbare SN. Een SN die vaak vraagt om uitleg en garant staat voor opmerkingen als: zie je wel adoptie…… het is wel een hardleers type……

En nu denk ik: Het is maar goed dat dit kind bij ons is, daar waar het helemaal zichzelf mag zijn en zich mag ontwikkelen in een eigen tempo zonder druk en grote verwachtingen, daar waar er ruimte is voor anders zijn en toch gewoon. En wat ben ik MEGA trots op mijn bijzondere kind met zoveel veerkracht en doorzettingsvermogen en wat leer ik veel van dit kind……een geweldige leerweg die ik voor geen goud had willen missen met dank aan mijn mooie kind!

Ik wens je veel succes met je keuzes maar staar je niet blind op gezond want zo zie je maar alles is betrekkelijk.

Groetjes

KP

• mar10e

Daisy, Ja kiezen staat voor iedereen vrij, maar vind jullie vraag wel erg (uitsluitend) vanuit de wens van de ouders bekeken. Gezonde jonge kinderen kunnen in land van herkomst geplaatst worden, hoe leg je dat dan later uit?

Groet, Martine

• Beth

Ik vroeg me trouwens of in hoeverre je je momenteel nog kunt aanmelden bij een vergunninghouder voor een jong en gezond kindje? Ik dacht namelijk dat dat verleden tijd was, of heb ik dat mis? Misschien wel goed om te weten voor Daisy, ook met het oog op het rapport dat nu door de RvK wordt geschreven. Aan een onbemiddelbaar rapport heb je namelijk ook niets…

Beth, moeder van een NSN-kind en een SN-kind

• Anja1

Dag Beth,

Ja hoor, het kan nog steeds, ook al even vergunninghouders steeds sterkere signalen af dat ze vooral ouders zoeken voor SN en/of oudere kinderen. Maar als je als adoptieouder jezelf op de lijst wilt laten plaatsen voor een jong en gezond kind en je komt daarop dit moment gezien je leeftijd voor in aanmerking, dan kan dat volgens mij bij alle vergunninghouders. Je betaalt inschrijfgeld (of meer) en wacht en wacht en wacht… en soms blijk je dan op een gegeven moment niet meer bemiddelbaar. Dan willen mensen hun geld terug, maar daar teken je voor, dat dat niet hoeft. Dus vanuit vergunninghoudersoogpunt snap ik het ook nog wel - als mensen dat toch perse willen, dan maar bij jou als vergunninghouder, want het levert financieel ook nog wat op voor jou als vergunninghouder. En vergunninghouders hebben echt wel moeite om hun begrotingen rond te krijgen, nu het aantal adoptie terugloopt. En er vooral mensen zijn die alleen willen betalen voor de adoptie, en niet voor projecthulp, wat vergunninghouders (een aantal dan) steeds meer gaan verlenen.

Groetjes,

Anja

• Janmar

Bij mijn weten, kun je je bij Meiling niet meer aanmelden voor een jong en zo gezond mogelijk kindje. Je bent bij Meiling alleen maar bemiddelbaar als je open staat voor een kindje met een special need. Dit moet ook in je gezinsrapport vermeld staan.

• Anja1

Volgens mij hoef je voor Taiwan niet perse open te staan voor SN toch?

• Beth

Ja, voor Taiwan moet je tegenwoordig ook openstaan voor een kind met een SN. Ook hier blijven de gezonde kinderen steeds vaker in eigen land.

Beth

• pytsje

Voorwaarden Taiwan

Eisen ouders

leeftijd ouders ten tijde van het centrale intakegesprek: voor CSS jonger dan 37 jaar, voor Cathwel jonger dan 35 jaar. Voor Cathwel moeten, ten tijde van het opsturen van het rapport naar Taiwan, beide ouders minimaal 30 jaar zijn.

ouders moeten in staat en bereid zijn een jong kind op te nemen

stel dat u graag een ouder kind uit Taiwan wilt adopteren dan is dat ook mogelijk. Het gaat dan vaak om kinderen vanaf 4 jaar. U kunt dat aangeven tijdens het intakegesprek.

in het gezinsrapport moet vermeld staan dat de ouders geschikt zijn/open staan voor een kind met een special need

ouders moeten bereid zijn een kind met een medische achtergrond op te nemen, bijvoorbeeld prematuur, drugsgebruik van de geboortemoeder, psychische problemen van de geboortemoeder, etc.

CSS stelt eisen t.a.v. de geloofsovertuiging

CSS en Cathwel hebben als eis dat beide ouders aan een gewichtscriterium voldoen volgens de BMI-index. Voor CSS mag de BMI niet hoger zijn dan 30, voor Cathwel niet hoger dan 40

voor CSS geldt: ouders dienen minimaal 4 jaar gehuwd te zijn, bij voorkeur 5 jaar

voor Cathwel geldt: ouders dienen gehuwd te zijn. Er zijn geen eisen t.o.v. de huwelijksduur, maar de ouders moeten wel mimimaal 5 jaar (aantoonbaar) samenwonend zijn geweest

ouders moeten bereid zijn om tenminste 3x per jaar foto´s beschikbaar te stellen