Hoe (on)realistisch zijn wij?

• Michiel

Nog een aanvulling over Colombia: op dit moment komen er vrijwel uitsluitend kinderen via de Colombiaanse kinderbescherming naar Nederland. Het gaat meestal om kinderen wier ouders uit de ouderlijke macht zijn ontzet en die een tijd bij een pleeggezin hebben gezeten. Ze zijn niet binnenlands plaatsbaar, omdat ze te oud zijn en/of een ‘moeilijk’ verleden hebben (met drugs, drank, verwaarlozing of mishandeling), of omdat ze met drie of meer broertjes / zusjes tegelijk moeten worden geplaatst. Ze krijgen niet allemaal het predicaat SN als ze hier worden voorgesteld, maar in de praktijk moet je in veel gevallen best veel in huis hebben als ouder om deze kinderen een goede basis te bieden, zoals enkele posters hierboven al schreven.

En als ik de vergelijking met Brazilië trek en zie hoe de economie in Colombia groeit, vermoed ik dat Colombia ergens in de komende 10 jaar vrijwel stopt met buitenlandse adoptie (misschien met uitzondering naar Colombiaanse emigranten). Ik denk, mede daarom, dat het geen goed idee is om je aan te melden voor een wachtlijst met een vooruitzicht dat je daar zeker 5 à 10 jaar op moet staan. Ondanks dat Colombia een schitterend land is met de mooiste en leukste kinderen van de wereld :).

• pytsje

Hallo Daisy.

Jullie zijn nog redelijk jong in adoptieland maar als de wachttijd voor een gezond jong kind meer dan 6 jaar gaat bedragen word het al krap.

De oudste partner is 33 tel daar 6 jaar bij op en dan kom je voor Colombia alleen nog maar voor een kind ouder dan 2 in aanmerking.

Voorwaarden voor adoptie

Om uit Colombia te kunnen adopteren, moet u aan de volgende voorwaarden te voldoen:

De leeftijdseisen aan de adoptie ouders zijn voor zowel ICBF als tehuizen gelijk:

25-38 jaar: leeftijd kind 0-2 jaar

39-41 jaar: leeftijd kind 3-4 jaar

42-44 jaar: leeftijd kind 5-6 jaar

China is bij met matchen tot en met 11 september 2012. dat is al bijna 6 jaar wachten nadat de papieren zijn opgestuurd naar het land.

Nu is NSN China geen optie meer je kunt alleen voor SN kiezen als je uit China wilt adopteren.

Overigens gaat je aanname dat adoptie van een SN kind sneller gaat dan een NSN adoptie niet voor alle landen op.

Toen wij destijds uit Taiwan adopteerden was die procedure niet sneller maar even lang als de adoptie van een NSN kind.

• DAISY

Dank jullie wel voor de berichten

toen we aan adoptie begonnen staat sn hoog aan het lijstje ook bij de cursus, maar ons is daar ook geleerd dat alles wat je doet dat je dat straks ook mag gaan uit leggen aan je kind. even eens werden wij ook die kant uit gedrukt voor sn en vooral met de reden om de wachttijd te verkorten. mijn eerste reactie was ook gelijk oooooh een kleine handicap wat maakt mij dat uit, ben ik wel wat sneller aan de beurt. mijn man zei ook gelijk alles leuk en aardig en kwam ook met de vraag hoe ga je dat uitleggen aan je kind? ja goeie hoe ga je zo iets uit leggen om eerlijk te zijn kan ik dat niet, niet met zo'n reden. ik persoonlijk vind het heel erg dat tijd en handicap samenhangt . want naar mijn mening moet je bewust ongeacht wat voor handicap heel bewust mee omgaan, want zeg nu zelf alle adoptiekinderen zijn sn, bagage hebben ze al en ze worden niet voor de sier afgestaan. Als ik misschien anders benadert was zonder de tijdklok . had ik een veel neutralere keus kunnen maken en was de keus ook naar sn gegaan want sommige handicappen stellen ook niks voor en vooral niet in Nederland. Maar tijd speelt nu bij mij wel nu mee en dat is geen reden.

Wel erg leuk om te lezen dat er ouders zij waarbij tijd geen rol heeft gespeelt ten minste daar ga ik van uit. Voor de mensen die dat wel hebben gedaan en er toen wel voor gekozen hebben, en wel met de keus om sneller te zijn . Hoe gaan jullie dat uit leggen? Als ik het vragen mag misschien kan ik dan er anders tegen aan kijken en mijn keus wel verbreden . Maar niet zoals ik er nu tegen aan kijk. Sorry !

De leeftijd zal ik dus moeten op schroefen besef ik nu wel. vijf tot zes jaar zou ik wel kunnen wachten .dat is de tol die ik maar moet betalen maar acht tot tien nee sorry dan schroef ik de leeftijd wel op . hoe oud waren jullie kinderen en wat voor problemen kwamen jullie tegen toen jullie je kindje op haalden want hoe ouder hoe bewuster ze zijn natuurlijk en kunnen jullie kinderen zich nog wat herinneren ?

Ben blij dat er mensen zijn die nog wel neutraal antwoord kunnen geven, ik ben ook maar iemand die op onderzoek uit is, en een bewuste keus probeert te maken . En daar kun je naar mij mening het beste bij mensen zijn die zelf het hebben mee gemaakt

• flap

Wij stonden open voor alle leeftijd en in eerste situatie 2 kinderen, maar zijn er nu meer geworden. De oudste is nu al bijna 9 en wij meoten er nog heen. Bij voorstel was de oudste nog geen 8 jaar.

Verder stonden wij open voor alle SN, behalve zichtbare aan het gezicht en onzichtbare ziektes, maar HIV was wel voor ons een optie.

Wij hebben een voorstel van gezonde kinderen gekregen trouwens, zoals het er nu naar uit ziet.

Wij hebben deze keuze gemaakt omdat we meerdere kinderen wouden en dan meot je gewoon openstaan voor oudere kinderen. Wachttijd is voor ons geen optie geweest. Maar nu wachten we wel heel erg lang voor we er heen mogen. Dat is wel erg vervelend, maar daar doe je helaas niks aan. We wachten nu al 1.5 jaar ongeveer na voorstel. En als je dan leest dat een land als Oeganda nu dicht is, dan slik je wel even en denk je dat dat bij ons ook zomaar kan gebeuren, wellicht. Maar goed, ons geduld is al vaker op de proef gesteld.

Maar goed, dit zijn keuze die je zelf moet maken en kunnen verantwoorden, daar kan niemand je mee helpen.

Verder komen er wel degelijk nog gezonde en jonge kinderen, ook babies, naar NL toe. Zuid afrika bijvoorbeeld, daar komt praktisch geen enkel kindje naar nederland toe die ouder is dan 4 jaar.

• Mirjam1

Stel de vraag eens andersom: hoe ga je uitleggen aan een NSN-kind dat je er 8 a 10 jaar (ws. langer tegen die tijd) op gewacht hebt omdat je perse een “gezond” kind wilde? Wat gaat er vervolgens in zo'n kind om als hij/zij ziek wordt of een ongeluk krijgt? Of wanneer je kind doorkrijgt dat de reden van die lange wachttijd de domestic wachtende ouders waren en hij/zij dus blijkbaar wel in eigen land geadopteerd had kunnen worden?

• Lesley

Daisy,

Hoe kom je er bij, dat mensen die SN kindjes adopteren, dit doen vanwege de wachtlijst en kortere wachttijd? Nogal kort door de bocht.

Wij hebben bewust gekozen voor 1 of 2 kindjes met een SN in de leeftijd tot en met 6 jaar (dus tot en met 83 maanden).

Ik zou nog veel meer kunnen schrijven maar ervaring leert me, het hierbij te laten.

Het enige dat ik je kan adviseren is: leef in het NU, lees het nieuws, volg de adoptiekanalen. Wees reeel.

Alle succes!

• flap

Ik zou oppassen met de adoptiekanalen, omdat deze veruit negatief zijn en je de moed in je schoenen kan zakken als je dat leest.

Verder geef ik je gelijk dat je hier vaag met informatie moet zijn, omdat het internet openbaar is en sommige mensen alles negatief lezen hier.

Ik ben ook expres vaag met alles, maar soms dan geef ik wel wat informatie om mensen te helpen die wel oprecht zijn en niet alleen het negatieve zoeken.

Verder zou ik oppassen om informatie te verstrekken, want jouw leven is niet in 1x openbaar omdat je kinderen adopteerd. En sommgie vragen die je krijgt, krijg ik altijd het gevoel dat je in 1 klap geen recht meer hebt op privacy.

Ik geef soms express vage antwoorden en gewoon geen antwoord op vragen ivm privacy.

• DAISY

flap dank je wel.

• m.r

Hallo Daisy

Ik hb jou even een prive bericht gestuurd en hoop dat je er iets mee kan;)

• Anja1

Dag Daisy,

Wat een bijzondere aanname dat ouders van een SN kind straks aan hun kind moeten uitleggen dat ze vanwege de korte wachttijd gekozen hebben voor SN. Ik lees dat namelijk nergens. Als de enige reden om voor SN te kiezen is dat je dan minder lang hoeft te wachten…. nee, dan zou ik het zeker niet doen. Vind ik namelijk jammer voor het betreffende kind. Als tijd voor jou geen rol speelt en je bereid bent om jarenlang op een wachtlijst te staan voor een gezond kind, maar toch graag zo jong mogelijk - ga je gang. De kans is groot dat het over een jaar of tien dan toch anders uitpakt overigens….

Je schrijft mij iets te veel vanuit ‘consumentenoogpunt’ over adoptie ‘'met hoeveel jaar (maanden?) moet ik ophogen om toch een gezond kind te kunnen krijgen’ en nog wat van dat soort uitspraken. Het lijken mij dingen die ook in de VIA aan de orde gekomen zijn, het lijken mij dingen/zaken die ook in het gezinsonderzoek ter sprake komen (maar misschien vind je het onderzoek daarom niet fijn) - wat jij wilt, dat gaat gewoon niet meer vandaag de dag. Is het uiteraard jouw keuze om dat te blijven willen…. Maar wellicht is alternatieven verkennen, en dan echt verkennen, ook een optie.

Groetjes,

Anja