Nog een aanvulling over Colombia: op dit moment komen er vrijwel uitsluitend kinderen via de Colombiaanse kinderbescherming naar Nederland. Het gaat meestal om kinderen wier ouders uit de ouderlijke macht zijn ontzet en die een tijd bij een pleeggezin hebben gezeten. Ze zijn niet binnenlands plaatsbaar, omdat ze te oud zijn en/of een ‘moeilijk’ verleden hebben (met drugs, drank, verwaarlozing of mishandeling), of omdat ze met drie of meer broertjes / zusjes tegelijk moeten worden geplaatst. Ze krijgen niet allemaal het predicaat SN als ze hier worden voorgesteld, maar in de praktijk moet je in veel gevallen best veel in huis hebben als ouder om deze kinderen een goede basis te bieden, zoals enkele posters hierboven al schreven.
En als ik de vergelijking met Brazilië trek en zie hoe de economie in Colombia groeit, vermoed ik dat Colombia ergens in de komende 10 jaar vrijwel stopt met buitenlandse adoptie (misschien met uitzondering naar Colombiaanse emigranten). Ik denk, mede daarom, dat het geen goed idee is om je aan te melden voor een wachtlijst met een vooruitzicht dat je daar zeker 5 à 10 jaar op moet staan. Ondanks dat Colombia een schitterend land is met de mooiste en leukste kinderen van de wereld .