Volgens mij leert de geschiedenis (zie o.m. jouw eigen lijstje) inmiddels dat je van die deskundigheid dus never nooit alleen uit mag gaan. Voorheen kon je niet anders dan alles voor zoete koek aannemen: dat is met behulp van het www m.i. geen optie meer. Voor sommigen dan.
Klein voorbeeld.
Trouw, 4 oktober:
Bertie Treur, directeur van Kind en Toekomst, is door het negatieve oordeel van het ministerie ‘behoorlijk geschokt’. Volgens haar zijn de procedures wél zorgvuldig en komen de kinderen uit een ‘erg goed kindertehuis’.
Uit de brief van Teeven:
Uit het onderzoek is in zijn algemeenheid naar voren gekomen, dat in veel gevallen de biologische ouders en andere familieleden onvoldoende op de hoogte waren van de consequenties van interlandelijke adoptie. Tevens is gebleken dat er met deze ouders niet of nauwelijks gesproken is over alternatieven voor het doen van afstand. Daarnaast is naar voren gekomen dat verschillende zaken door het kindertehuis anders zijn voorgesteld dan daadwerkelijk aan de orde is. Hierbij valt o.a. te denken aan de geestestoestand van de biologische ouders en de wijze waarop de biologische ouders voorgelicht en begeleid worden.
Let wel: K&T heeft een nijpend economisch belang (enorme terugloop adopties), Teeven allesbehalve.
Bij de uiteindelijke voortgang van deze twijfelachtige afstandscasus blijf ik overigens mijn reserveringen houden. Hoeveel macht hebben die child harvesters? Wat doet een gemiddeld Ugandees gezin met 6 kinderen als het een paar honderd dollar krijgt voor het afstand doen van nummer 7, die ook nog een “toptoekomst” tegemoet zal gaan? Zie bijvoorbeeld Maggie's story in een eerdere post.