adoptie oeganda

• mauritss

Zelf denk ik door al die ophef over verschillende landen en verschillende vergunninghouders… dat het toezicht een stuk strenger moet. Nu hebben de vergunninghouders heel veel macht… aspirant-adoptieouders hebben het maar te slikken als er bijvoorbeeld een kostenverhoging is en omdat de aspriant adoptieouders ook afhankelijk zijn van de vergunninghouder doen ze alles en zwijgen ze ook over misstanden.

Naar mijn idee moet er een inspectie zijn…. die controleert of de vergunninghouders zich houden aan de regels die de Nederlandse staat stelt…. kijkt of de belangen van het kind, de aspirantouders, de regels van het land van herkomst in overeenstemming en de financieen in orde zijn. Zo niet dan wordt de vergunninghouder onder toezicht geplaatst en worden de adopties bekeken en moet de vergunninghouder een plan van aanpak maken om binnen een bepaalde tijd het te verbeteren. Als dit niet gebeurd…. dan moet de vergunning worden ingetrokken of overgenomen of bepaalde personen die niet goed werken moeten vervangen worden.

Het is hard…. maar ik denk dat de beste manier is. Iedereen moet zich verantwoorden… waarom vergunninghouders niet. En als ik bij mijn baas onvoldoende werk, krijg je ook een waarschuwing en uiteindelijk vlieg je de laan uit als je geen verbetering maakt.

• kiki1

@Michiel. Persoonlijk vind ik dat niet zo'n slecht plan. Alles via SAV (of 1 organisatie) laten regelen. Zo is het toch ook ooit begonnen (lang lang geleden)?

Ik heb trouwens jaren in Uganda gewoond, maar ik kan niet heel erg veel over de adopties melden. Wat ik altijd wel opvallend vond was dat je als buitenlandse inwoner (als je drie jaar in UG woonde) zeer gemakkelijk een kindje kon adopteren.

• kiki1

Ik wijzig dit bericht, vond het toch niet echt een fantastische bijdrage. Het leek erop dat ik suggereerde dat HIV positieve kinderen WEL tegen de regels in mochten worden geadopteerd en dat is natuurlijk niet zo. Maar om toch even op te komen voor de aspirant ouders: ik vind het wel mooi dat er zoveel ouders open staan voor een HIV positief kind.

• Nan33

Ik heb het bericht ook gelezen maar ik vind het vooral heel denigrerend richting de biologische ouders, op het minachtende af eigenlijk.