Je kunt tegenwoordig wel volop ondersteuning krijgen als je het wilt.
Misschien niet tijdens de VIA (is voor ons al even geleden, weet niet in hoeverre dat veranderd is) maar er wordt met de extra bijeenkomst over de veranderde adoptiewereld al voor adoptie ingestoken op wat je te wachtenstaat, in de huidige digitale multimediawereld kun je het bijna alleen jezelf kwalijk nemen als je niet ingelezen bent; informatie is voor iedereen makkelijk te achterhalen via het internet.
Daarnaast wordt je tijdens de VIA gewezen op de pagina van de SAV; adoptie.nl.
Daar kun je naast allerlei folders ook diverse vormen van hulpverlening vinden.
Ik denk dat het heel goed is als je als adoptie-ouder (of eerder nog als aspirant adoptie-ouder) goed nadenkt over je eigen mogelijkheden en ook onmogelijkheden. Adopteren geeft nu eenmaal een kans op een kindje met een zwaardere zorgvraag (lichamelijk of in gedrag) dan je vooraf wellicht zou kiezen. (Die kans loop je trouwens bij het krijgen van een biologisch eigen kindje ook). Jezelf inlezen, kritisch dureven zijn over je eigen kunnen en op tijd (preventieve) hulp inschakelen kan dan het verschil maken. Er bestaat al jaren zoiets als VIB, er is een telefonische advieslijn bij de SAV die dagelijks bereikbaar is, je VGH heeft een nazorgteam, er zijn mogelijkheden bij Basic Trust…. je kunt jezelf zo goed voorbereiden als je zelf wilt/nodig hebt. Als je twijfelt over je draaglast; neem contact op met zo''n advieslijn!
Het voorbeeld vanMercy Mercy is dieptriest; tegelijketijd kun je je afvragen hoe duidelijk het beeld is dat je krijgt in een uur tijd; wat hebben ze achterwege gelaten, wat is er niet gefilmd (of wel gefilmd maar niet getoond?) Wat speelt er verder nog?
En; is het representatief voor adopties in het algemeen. In ttt Talina denk ik dat het beeld niet representatief is; ja, dit gebeurt (net zoals het verhaal met het meisje dat kort na thuiskomst in een pleeggezin terechtkwam) en ja, vast vaker dan een enkele maal in de afgelopen jaren maar heel vaak gaat het ook gewoon goed. Misschien me hulp, ondersteuning, misschien met hobbels op weg naar de volwassenheid maar zoas ook bij anderen genoemd; ook bij biologisch eigen kinderen kunnener problemen optreden. Is het percentage kinderen met problemen onder adoptiekinderen groter? Ja. Is het zo groot dat je kunt spreken van een standaard psychiatrische problemen bij alle geadopteerden? Geloof ik niet zo in. Met de juiste hulp, benadering, en kijken en invoelen in je kind gaan heel veel adopties gewoon goed. Heel verdrietig voor de situaties waarin het mi gaat, is ongelooflijk zwaar en goed om over na te denken… maar laten we wel een realistisch beeld blijven houden; niet te rooskleurig maar ook niet te zwart aub!