om te (glim)lachen

• geadopteerde

Sorry, er schiet me er nog eentje te binnen.

Toen ik de oma van mijn ex vriend voor het eerst ontmoette vroeg ze aan mij (ik, klein Chinees/Indonesisch):

BEN U EEN NEGER?

Die vond ik wel echt grappig. Ze wist het écht niet.

“of mijn ex schoonmoeder”: 'tgeeft niet als het een zwartje is, als ze maar aardig is.

Of op een verjaardag door iemand van het bezoek: er staan 2 zwartjes voor de deur, die laat je er toch niet in?? (daar stond ik dan met een vriendinnetje met een cadeautje in de hand)

• Nannie

Jemig wat erg! Alleen al om iemand “zwartje” te noemen Brrrrrrrrrrrrrr!

Ik “zie” iemand zijn / haar huidskleur maar ook beperkingen niet meer zodra ik in gesprek ben.

(en dat zijn dus nooit redenen om niet in gesprek te gaan :-) ). Sterker nog: ik vind het jammer dat ik in een vrijwel “wit” dorp woon.

Wel ervaringen vanuit mijn werk dat mensen raar gingen doen als ik met mensen met een (duidelijk zichtbare) verstandelijke beperking op stap was.

Achterlijk vind ik dat. Al die vooroordelen! Mensen zijn toch gewoon leuk, of niet. En naar mijn ervaring hangt dat niet af van kleur, beperking of verstandelijke vermogens enz. Maar puur van het karakter en hoe iemand in het leven staat.

• yvonne

He, wat leuk, dit is de topic die ik ruim 4 jaar geleden geopend heb. Alles weer eens gelezen en tjonge jonge, wat kunnen mensen toch vreemd uit de hoek komen.

Maar goed, de dochter waar we in 2007 al zo lang op aan het wachten waren is inmiddels bijna 3 1/2 jaar bij ons. En uiteraard zijn we weer wat vreemde uitspraken verder8-)

Een vader van een klasgenootje toen onze dochter nog niet zo lang op school zat:'“ ja, dat is best bijzonder zo eentje in de klas”.

Een moeder van een klasgenootje: “als ik haar bruine beentjes zie krijg ik altijd zin om erin te bijten”.

Een klasgenootje toen ik mijn dochter en haar meenam naar de speeltuin en ze erg vies waren geworden: “het geeft niet als zij vies wordt, dat zie je toch niet”.

Een moeder van een kind uit een andere klas bij een gezamenlijk schaatsuitje die zich aan iedereen ging voorstellen: “En jij bent de moeder van?” Ik “van J. hier (die naast me stond)”. Die vrouw: “O ja, dat zie ik meteen”

Maar gelukkig kan ik constateren dat onze dochter leuk gevonden wordt om wie en hoe ze is en dat haar mooie bruine kleurtje er niet toe doet. Als je haar ziet, zie je niet haar kleur, maar een enorm sprankelend en innemend meisje.

Zelf zegt ze ook weleens dat ze wit wil zijn, net als wij. Zei ik in het begin nog dat ik juist zo graag bruin wil zijn en daarom zo vaak in de zon lig, tegenwoordig vertellen we haar dat het er niet om gaat hoe je eruit ziet, maar hoe je van binnen bent!

Groetjes,

Yvonne

• Melle

Hoi Allemaal

Ja ik heb ook ontzettend gelachen om de uitspraken.

Hier ook een aantal uitspraken voor onze blanke kinderen.

Allereerst voor de mensen die niet weten dat we ze geadopteerd hebben"

“Goh wat lijkt J… veel op jou en M op je man.”Dank je wel.

Wat mij het meest gekwetst heeft toen we met de oudste thuis kwamen en ons met de oudste echt aan die hechtings tips hielden. We kwamen met de oudste bij mijn ouders. Daar ging net een kennis van mijn ouders weg en zij wilde graag onze oudste optillenen vasthbouden. We waren net 1 maand thuis en onze oudste was nog niet veilig gehecht. Toen ik vertelde dat we dat liever niet hadden zegt ze heel kattig:“Hoe lang wil je deze flauwekul nog volhouden. Hij weet toch wel wie zijn ouders zijn nu na 3maanden.” Terwijl onze oudste absoluut niet bij deze persoon op schoot en opgetild wilde worden.

Dan op de week markt.

Onze oudste was 8 maanden. “Goh praat hij al nederlands?” ja hij praat nederlands.

De zelfde persoon van de vorige opmerking. Goh ons geneutraliseerde Nederlander. Nee hoor hij heeft gewoon een Nederlandse nationaliteit. Maar hij blijft toch een rasechte…….. (land van herkomst.

Maar eens een opmerking van onze oudste. Toen een klasgenootje van hem het 8e broertje of zusje verwachte zei onze oudste“Mama gaan de papa en mama van l. ook de baby ophalen met de auto of met het vliegtuig?” Dacht dat het ook een adoptie kindje zou zijn.

• Anne3

Toen ik aan mijn sportinstructeur vertelde dat ik niet meer kwam omdat ik ging verhuizen vanwege de komst van ons eerste adoptiekindje vroeg hij of mijn man en ik al lang met zijn tweeen waren. Toen ik dit bevestigde raadde hij me aan om eerst een tijdje een hond te nemen om te oefenen en te kijken of een kindje wel echt iets voor ons was????? Ik vond het toen een heeeeeeel aparte opmerking.

• Swiss

In de speeltuin met onze dochter. Meisje van een jaar of zes kijkt eerst naar mij en vervolgens naar mijn dochter en zegt tegen mij “jij bent niet haar echte moeder”. waarop ik antwoord “ze is niet uit mijn buik geboren maar ik ben wel haar echte moeder hoor. ik verzorg haar maak haar aan het lachen, knuffel haar en troost haar als ze verdriet heeft en hou ontzettend veel van haar….dat doet toch een echte moeder?” dit was ze wel met mij eens maar een ander meisje die vol interesse mee stond te luisteren zegt vervolgens “ nou dan heb ik een HELE echte moeder want ik ben uit haar buik geboren en ze doet alles wat u net gezegt heeft” en ja toen moest ik wel glimlachen.

• bd

Ik stond vorige week in de supermarkt te wachten bij de kassa, draait de vrouw voor mij zich om, kijkt naar mijn dochter en zegt: je weet nooit wat je in huis haalt he!

• K

Erg leuke topic!!

Ik kreeg de meest vreemde opmerking toen we nog aan het wachten waren op een voorstel. En wel van een adoptiemoeder, met ook een biologogisch kindje.

Ze vertelde me (waar haar prachtige chineese zoontje bijstond…) dat ik maar geluk had dat ik zelf geen kinderen had gekregen. Zo zou ik het verschil in liefde niet voelen tussen de twee kinderen….

Ik heb ze eerst heel schaapachtig aangestaard (vrees ik) en daarna gezegd dat ik daar voor de toekomstige kinderen dan ook heel blij mee was:S

groetjes K

• corneel

Ik vind adoptie en alles wat daar mee gepaard gaat niets om te (glim)lachen.

Als je het goed en, voor zover mogelijk, nuchter beschouwd is adoptie meestal het gevolg van de ellende van de ouders die het kindje af staan en het egoisme van de ouders die adopteren.

Als de adoptie ouders het belang van het kindje voorop zouden stellen konden er veel ,niet allemaal,bij de natuurlijke ouders blijven door regelmatig een donatie te doen.

• Elre

Pff hier moet ik echt om lachen om zo een opmerking. Was het maar zo makkelijk zoals jij het ziet maar helaas is dit niet zo!

Gr. Elre