Hoi Wereldkind,
Ik zie nergens dat mensen hun motivatie om te adopteren “sluitend” proberen te maken. De meeste mensen denken bij een kinderwens in eerste instantie aan een gezonde baby. Dat is logisch, daar denken mensen die zwanger zijn ook aan. En niemand is veroordelend naar mensen die niet voor SN kiezen, maar men geeft wel aan dat je mogelijkheden dan wel heel beperkt zijn, en dat er juist voor die categorie kinderen ouders gezocht worden. Het is denk ik maar net hoe je dingen leest/interpreteert.
Toen wij gingen adopteren (BKA 2000) wilden wij ook het liefst een kindje onder 1 jaar, en gezond adopteren. En daarbij had ik de voorkeur voor een meisje (foei). In 2002 kregen we onze dochter, toen bijna 14 maanden, in onze armen. Bij onze tweede gaven we geen geslachtsvoorkeur aan (maar aangezien het China was, de NSN procedure, was de kans het grootst dat het een meisje zou worden) maar wel weer dat we een kindje wilden adopteren wat onder een jaar zou zijn. Onze zoon was bijna 2 toen we hem ophaalden in 2005 (zoon en bijna 2, best wel een verrassing). Twee NSN procedures, twee jonge kinderen, en onze kinderwens was geheel egoïstisch.
Echter, als je nu in de procedure zit, is de situatie helemaal anders. Destijds was de keuze voor SN een alternatief, wat maar weinig mensen deden. De SN procedure voor China was destijds langdurig, soms zelfs langer dan de NSN procedure. Als wij nu geadopteerd hadden, was de keuze misschien wel helemaal anders uitgevallen, of hadden we helemaal niet geadopteerd. Je weet het niet. Maar in ieder geval waren er destijds genoeg NSN kinderen om te adopteren, en die zijn er nu niet meer. Hele andere overwegingen, en dat is waar de mensen over spreken.
V.w.b. de USA is er trouwens niets veranderd, dat was ook in 2000 al mogelijk, en destijds was dat een route die wij niet wilden gaan. Niet omdat we geen open adoptie wilden (juist wel graag) maar omdat we daar niet achter konden staan (kinderen uit een eerste wereld land weghalen).
Meta