waarom zo negatief over jonge kindjes en de VS???

• Miep

Als je haar verhaal goed leest, lees je dat het de KEUZE is van de GEBOORTEMOEDER. En dan dan weet ik wel zeker dat het de goede keuze is want zij heeft een keus voor haar leven gemaakt met de beste bedoelingen voor haar kind die uit liefde gemaakt is en naar het kind door de geboortemoeder goed uit te leggen is. Niks roze wolk maar werkelijkheid met gevoel van de geboortemoeder.

Jammer dat je alleen maar zo zwart/wit kan kijken naar adoptie uit de VS. Het is ook erg moeilijk te geloven dat mensen die er voor gestudeerd hebben zoals raadsmedewerkers, ministerie, geboortemoeders, advocaten het wel eens bij het goede eind kunnen hebben betreffende adoptie uit de VS! ;)

• Miep

als dat de keuze is van de geboortemoeder, JA

• Claudette

Uit liefde gemaakt? Met de beste bedoelingen? Zeker weten? En de geboortemoeders hebben ervoor gestudeerd lees ik?

Goddank wordt een dergelijke ingrijpende beslissing hier in Nederland niet in handen van die nou niet bepaald verantwoordelijke (het kunnen overzien van de gevolgen van een bepaalde actie) geboortemoeder (voorbehoedsmiddelen, abortus) gelegd.

Goed uit te leggen naar het kind. Nogmaals: wat ga je zeggen tegen je kind als het vraagt waarom je dat enorme bedrag niet aan haar moeder gegeven hebt?

Raadsmedewerkers kijken of je geschikt bent om te adopteren, en hebben geen zeggenschap over waarvandaan. Het ministerie is slechts overstag gegaan nav de homolobby (ze willen niet de indruk wekken dat ze homo's discrimineren). Het gros van de geboortemoeders heeft niet gestudeerd: als ze dat wel gedaan hadden, hadden ze de mogelijkheid hun kind zelf op te voeden, of nog sterker: geweten hoe de geboorte van een ongewenst kind te voorkomen.

En qua advocaten: ik rol nog net niet van mijn stoel hier…

Aan mij hoef je geen verantwoording af te leggen: wel aan je kind later. En daar is het me slechts om te doen.

Maar ben erg benieuwd wat de magische woorden zullen zijn die in 1 klap alles rechtbreien wat zo vreselijk krom is.

• Wereldkind

Sorry, maar ik lees letterlijk dat alleen adoptie van Sn kinderen verantwoord is want dan kan je het tenminste uitleggen….

Dat interpreteer ik als:

Wanneer je niet open staat voor Sn adoptie, (gewoonweg omdat er nu eenmaal redenen kunnen zijn om daar bewust niet voor open te stellen bij voorhand, en je daarmee ook de consequentie draagt dat het lang duurt,) Je niet verantwoordelijk bezig bent.

Ik lees dat je alleen de adoptie uit kunt leggen aan je kind als je voor de oudere en SN adopties open stelt. Dat is toch het adoptievraagstuk sluitend maken? Alsof het uberhaupt uit te leggen is!

Of lees ik dat verkeerd!?

Gelukkig zeg je eerlijk dat je indertijd ook je gezin alleen open stelde voor jong en gezond! Maar nu de situatie anders is, mag dat verlangen er niet meer zijn?

Ook al draag je de consequenties?

En hadden de kinderen die ouder waren en Sn kinderen die zorg toen niet nodig?

Tja en wat je nu gedaan zou hebben is natuurlijk achteraf redeneren. Je hebt nu een gezin om voor te zorgen. Je hebt een beter beeld voor jezelf wat opvoeden inhoudt. Wat je draagkracht enz is. Gewoon wat de praktijk is!

De meeste hier op het forum staan nog voor het punt dat een kind opvoeden werkelijkheid is! En dan klinken veel dingen (zoals SN, zoals oudere kinderen veel heftiger)

Wat betreft het VS verhaal….. Ook wij hebben er niet voor gekozen om via de USA te adopteren. Nog steeds hebben wij het standpunt dat IEDER kind welkom was/is in ons gezin. Waarvoor adoptie noodzakelijk was. Of dat nu blank, zwart,paars,rood,gezond,klein,groot,speciale zorg, alle leeftijden,overal van de wereld….was.

Ik lees nu ook andere reacties in deze discussie die het VS verhaal wel wat genuanceerder maken. Het kan mij nog niet helemaal overtuigen. Maar dat is persoonlijk!

De beoordeling of de adopties daar werkelijk noodzakelijk zijn laat ik graag over aan hen die er meer inzicht in hebben dan jij en ik! En zolang die nog een positief advies geven moet je er gewoon vanuit gaan dat het helaas nog steeds noodzakelijk is.

Een derde wereldland is hopelijk niet minder dan het rijke westen? En hebben kinderen uit een eerste wereldland geen recht op een liefdevol thuis? Zien we ze liever in allerlei opvanghuizen met alle gevolgen van dien? Het is en blijft krom dat het helaas niet in eigen land opgelost kan worden. En hopelijk komt daar snel verandering in!

Maar hier in Nederland ken ik de kinderen die wachten op zo'n plek. En aangezien we het hier in Nederland zo goed geregeld hebben gaan zij van instelling naar instelling. Zitten op plekken waar ze niet horen. Tot hun 18e toe.

Waarvoor geen pleeggezinnen zijn die hen op willen en kunnen vangen. Is dat ten diepste zo heel anders als in de VS?

En wat betreft nuance…. Dat zou misschien wat meer aangebracht moeten worden in de verschillende discussies!

Groet,

• Anneke

Claudette, neem mijn advies ter harte en zoek een andere hobby. Nu is ineens ook de term ‘geboortemoeder’ respectloos? En je komt met het advies om geen kind te adopteren maar het land/ de ouders te helpen met geld, terwijl je zelf geadopteerd hebt? ROTFLOL

Tip; kantklossen.startpagina/prikbord

• Michiel

Anneke, je gaat hier ver over de schreef: http://adoptie.startpagina.nl/prikbord/9811600/huisregels-prikbord#msg-9811600. Dit is een discussieforum en geen scheldplatform.

• A

Het argument over de taal vind ik erg zwak.

Die taal lijkt me bij een kindje uit de VS helemaal geen probleem.

Als je een kind uit China of Nigeria adopteert, zit je met een grotere taalbarriere.

• Anneke

Michiel, ik scheld niet… ik geef kritiek op de bijdrage van Claudette. Zij vind het woord ‘geboortemoeder’ klinken als ‘legbatterij’ en dat heb ik werkelijk nog nooit gehoord. Geboortemoeder is een internationaal (vooruit, vaker birthmom buiten nl ;-) gebruikte term voor de biologische moeder van een geadopteerd kind. Dat Claudette aangeeft dat het haar doet denken aan een ‘legbatterij’ vind ik typerend voor de manier waarop zij naar adoptie uit de VS kijkt. Zo heeft ze het eerder ook gehad over het ‘kopen van een kind’ wanneer je adopteert uit de VS.

Insinueren dat andere adoptiefouders hun kind gekocht hebben en de geboortemoeder van hun kind eigenlijk een legbatterij vinden vind ik ontzettend beledigend, Michiel!!! Vandaar mijn verwijzing naar het kantklosforum.

• Anja1

Tja, alleen vinden vanuit Nigeria en China niet die ‘'open’' adopties plaats, waarbij je frequent contact hebt met de biologische moeder. Aangezien dat voor een aantal mensen Het Argument is geweest om vanuit de VS te adopteren (althans dat lees ik hier), lijkt het me logisch dat je dan afstanden zo kort mogelijk houdt. In alle opzichten. En zeker als er adoptieouders in de VS voorhanden waren…. Maar dat argument ga je niet op in A, kennelijk is dat toch een stuk minder ‘zwak’. Kijk, dat mensen een jong en gezond kind willen en daar bereid zijn veel voor te doen en veel voor te betalen - dat kan ik nog best voor een deel snappen. Maar dat voortdurende goedpraten van zaken die gewoon scheef zijn…. dat snap ik niet. En dat blijf ik niet snappen, na alle prachtige emotionele verhalen over prachtige kinderen ook niet. Gewoon omdat het niet klopt.

• M

S,

Om nog maar eens het Haags Verdrag aan te halen wat er volgens mij niet voor niks is, had jou brief eigenlijk geen eens voorgelegd mogen worden, er waren immers opties in de VS zelf.

Daarnaast zijn een groot aantal van de moeders die in de VS afstand doen van hun kind tienermoeders ik vraag me af in hoe verre die de beste beslissing voor hun kind kunnen nemen.

De afstandmoeders zullen zelf niet in een al te beste situatie zitten, dit misschien ook wel wijten aan het land waar ze wonen en denken dat Nederland het beloofde land is.

En op het moment dat zo moeder jou dan aangeeft dat ze veel te maken heeft met discriminatie, en dat voor haar een reden is om voor Nederland te kiezen ga jij echt niet zeggen dat dat in Nederland net zo goed gebeurt.

Eigenlijk bevestigt jou verhaal voor mij alleen maar dat adoptie vanuit de VS gewoon niet klopt, en vooral ook in strijd is met het Haags Verdrag.

Overigs is een open adoptie echt niet alleen voorbehouden aan de VS.