waarom zo negatief over jonge kindjes en de VS???

• Anja1

Weet je Triangle, als ‘'birthmother’' voor amerikaanse biologische moeders die hun kind afgestaan hebben een beladen term is omdat het voor hen voelt alsof ze een ‘'legbatterij’' zijn, dan lijkt mij dat je die term zeker niet hanteert in een discussie die over deze groep gaat. Althans zo voelt het voor mij.

Dat menigeen aanslaat op die term - zoals Claudette al aangaf - ze citeert uitspraken van biologische moeders uit Amerika van wie de kinderen zijn geadopteerd, ze heeft het niet zelf bedacht…. Een punt om rekening mee te houden, vind ik! En ja, als je wilt adopteren uit de VS, dan denk ik dat je ook die informatie moet kennen/weten.

Verder vind ik heel veel termen niet toereikend - en kennelijk voelde mijn oudste het net zo (ja, tuurlijk draag je dat over in je opvoeding, ik zal de critici vast voor zijn..:-). Biologische moeder, afstandsmoeder, geboortemoeder… het klinkt allemaal nogal afstandelijk. Vandaar dat ik niet ongelukkig ben met de vondst van mijn oudste ‘'jij bent mijn mama, en mijn moeder woont in China’'. Precies. En daar doen we het dan mee, totdat ze weer wat anders bedenkt wat voor haar ok voelt…:-)

Groet,

Anja

• Claudette

Klopt, er zijn volop biologische moeders die zichzelf “birthmom” noemen, omdat dat de term is die er altijd ingepompt is, en omdat men dan direct weet waar het over gaat (de adoptie-industrie heeft wat meer invloed/promotiegelden dan de biologische moeders zelf). Er is echter een kentering gaande, met name in de VS. Nog geen 20 jaar geleden was mongooltje een hele gangbare term: als je het dan over syndroom van Down had keek men je vragend aan.

Chinese ouders of Chinese papa en mama.

Ik hoor ook weleens “buikmoeder”: dat vind ik persoonlijk de ergste.

• Karla

Die zit!

Heel goed anoniem2!(tu)

• Anja1

Bijzondere reactie… Wat zit en wat is heel goed? Leg eens uit?

• even anoniem2

Ik begrijp m ook niet???

• ilonka

nou hier komt die,

in 2006 kregen we een jongentje van 4 maanden helemaal gezond kan alleen niet tegen tuinbonen en heeft sinds kort een bril, En wat hadden we opgegeven:

een kindje tot 4 jaar en met de nodige special needs was ook van harte welkom en wat krijgen we toen (zie bovenstaande) En idd ik vind dat iedereen hier altijd zo lekker belerend bezig is tjonge tjonge, wat is er nou zo erg aan om je wens uit te spreken, moet je dan maar wat voorliegen omdat dat nou eenmaal beter geaccepteerd wordt hier op dit prikbord. Nou ik hoop dat iedereens wensen uitkomen wat ze ook mogen zijn

• Claudette

Ook ja.

Er is echter een nuanceverschil, de opmerkingen hier zoals: samen delen, samen genieten, we gaan op familiebezoek… of van weblogs: “Onze birthmom heeft besloten zelf voor haar kind te zorgen, wij zijn erg verdrietig”, of “JAAAA! Ze heeft getekend!!!!” Dergelijke dingen lees ik nooit op weblogs of in discussies met mensen die ergens anders vandaan adopteren, waar de biologische moeder ook bekend is.

M.i. moet je uit een heel bijzonder stuk hout gesneden zijn om een dergelijke nietsontziende kinderwens te kunnen verantwoorden tov je adoptiekind. Zo'n korte termijn kokerblik zeg maar.

Vandaar mijn vraag, keer of 5 gesteld nu. Waar ik nog steeds geen antwoord op heb. Wel weer een hoop gescheld om mijn oren gekregen. What's new (wat is dat toch altijd, die agressie van die VS-ouders als ze met argumenten en bronnen niet kunnen winnen?).

• marian

Beste S

Wat vind ik het fijn om eindelijk eens een ervaringsverhaal te lezen vanuit de VS. En ook Puck heeft 2 kiddies uit de VS. Iedereen doet z´n beklaag maar hoorde niks poditiefs, toch jammer als je zelf aan het orienteren bent qua landenkeuze. Het is dan fijn om beide kanten van een land te horen.

Marian

• miep

Veranderen? De vergunninghouders starten sinds dit jaar met adoptie uit VS dus volgens mij is het andersom. En ook via hun kun je een baby adopteren! Weet je wat het meest vreemde dan nog is? De adoptie via de vergunninghouder is veel duurder dan dat je het zelf doet……………………dus waar wordt nu geld verdiend?

• Claudette

De VS (waar men eerder begon met gereguleerde adopties dan hier) gingen van de kwalificatie relinquishing mother naar birthmother naar biological mother. Inmiddels maakt first mother zijn (haar?) entree. De eerste 2 termen komen uit de koker van de adoptie-industrie, de tweede 2 uit die van de biologische moeders en (in mindere mate) de afgestane kinderen (inmiddels volwassen). First mother veroorzaakte een rel in adoptie-oudersland, want wat zijn “wij” dan? Tweedekeusmoeders? Tja: opgroeien bij de biologische moeder is vanzelfsprekend te prefereren, al of niet met ondersteuning (financieel/begeleid wonen/noem maar op).

Het getouwtrek is vergelijkbaar met de tweedekeuskinderen-discussie (adopteren na medische molen).

Dus, Triangle: eerste moeder? Eerste mama?

Een mooi boek in dit verband is “The girls who went away” http://www.bol.com/nl/s/algemeen/zoekresultaten/Ntt/the+girls+who+went+away/Ntk/media_all/Nty/1/N/0/Ne/0/search/true/searchType/qck/index.html?_requestid=60093, ik lees op fora dat er sindsdien weinig veranderd is, muv de factor $$$ (meer op de voorgrond dan destijds). Lijkt mij noodzakelijke literatuur voor VS-ouders. Maar dat zijn ws. de laatsten die het zullen lezen.