Weet je Triangle, als ‘'birthmother’' voor amerikaanse biologische moeders die hun kind afgestaan hebben een beladen term is omdat het voor hen voelt alsof ze een ‘'legbatterij’' zijn, dan lijkt mij dat je die term zeker niet hanteert in een discussie die over deze groep gaat. Althans zo voelt het voor mij.
Dat menigeen aanslaat op die term - zoals Claudette al aangaf - ze citeert uitspraken van biologische moeders uit Amerika van wie de kinderen zijn geadopteerd, ze heeft het niet zelf bedacht…. Een punt om rekening mee te houden, vind ik! En ja, als je wilt adopteren uit de VS, dan denk ik dat je ook die informatie moet kennen/weten.
Verder vind ik heel veel termen niet toereikend - en kennelijk voelde mijn oudste het net zo (ja, tuurlijk draag je dat over in je opvoeding, ik zal de critici vast voor zijn..:-). Biologische moeder, afstandsmoeder, geboortemoeder… het klinkt allemaal nogal afstandelijk. Vandaar dat ik niet ongelukkig ben met de vondst van mijn oudste ‘'jij bent mijn mama, en mijn moeder woont in China’'. Precies. En daar doen we het dan mee, totdat ze weer wat anders bedenkt wat voor haar ok voelt…:-)
Groet,
Anja