waarom zo negatief over jonge kindjes en de VS???

• Jo

Om even te proberen zonder emotie op de vraag te reageren:

Volgens het Haags Adoptieverdrag dient voor een kind dat niet in een eigen of aanverwante familie kan opgroeien eerst in het land zelf naar mogelijkheden voor adoptie te worden gezocht. Pas als deze mogelijkheden er niet zijn komt internationale adoptie in beeld.

In Amerika kan niet worden bewezen dat alle mogelijkheden benut zijn om een kind voor binnenlandse adoptie te behouden. Er staat een tijd van zes maanden gereserveerd om te onderzoeken wat de mogelijkheden zijn voor een kind om in Amerika te kunnen blijven. Er komen echter regelmatig kindjes veel jonger naar Nederland.

Ik denk dat dit de reden is dat veel mensen zo fel reageren. Het klopt gewoon niet!

Als je dan ook nog eens hoort hoeveel geld er mee gemoeid is, voor mij een reden om niet eens na te willen denken over amerika als adoptieland (en dat was dan wel even met emotie)

groetjes

Jo

• Romy

Ik zou Anja1, Meta, Marielle67 en BG wel ter adoptie willen aanbieden!

Die weten zo goed hoe het zit, echt fantastisch gewoon.

En ze laten ook zo lekker veel ruimte voor mensen met een andere mening.

Hun positieve inbreng en nimmer aflatende energie om hele dagen op dit forum rond te hangen en nog meer schade aan te brengen aan de toch al zo goede reputatie van adoptie op dit moment, kan ik missen als kiespijn!

En dat terwijl ik zelf niet eens VS ouder ben, maar een ouder- en ook nog SN kindje heb geadopteerd. (Knap he? Ben ik toch een beter mens of niet?)

Mijns inziens heeft iedereen recht op zijn eigen mening en zijn eigen keuzes tussen wat op dit moment wettelijk is toegestaan.

En iedereen moet het zelf verantwoorden tegenover zijn of haar eigen kind.

Dus kom niet steeds aanzetten met jullie ‘waarheid’. Die kennen we onderhand wel.

• AnnA

Wettelijk toegestaan staat jammer genoeg nog steeds niet gelijk aan moreel verantwoord!!:(

• metameulenbelt

Romy,

Zo lang er vragen gesteld worden, zo lang kunnen er antwoorden gegeven worden. Ik probeer altijd serieus te reageren, en heb inderdaad een uitgesproken mening over een aantal zaken. Met name over adoptie uit de USA inderdaad. Ik hoop altijd dat als iemand mijn argumenten leest, er een denkproces aan het werk gezet wordt bij de lezer. De vraagstelling in dit topic is waarom men zo negatief is over jonge kindjes en de VS. Over dat onderwerp wordt gediscussieerd. Iedereen mag hierop reageren, mensen die voor en mensen die tegen zijn. Waarom er door de voorstanders altijd zo agressief gereageerd wordt naar tegenstanders is mij een volslagen raadsel. Blijkbaar mag je als je tegenstander bent van adoptie uit de USA en daar argumenten voor hebt, dit niet hier uiten. Alleen de voorstanders mogen hun mening geven, de tegenstanders niet. Dat is wat ik begrijp uit wat jij schrijft (iedereen heeft recht op zijn eigen mening schrijf je, maar de een heeft hier blijkbaar meer recht op dan de ander - het laatste is mijn invulling). Nou, zolang er hier vragen gesteld worden waarop ik een antwoord kan geven, waarmee ik iemand kan helpen, of waarover ik een mening kan ventileren, zolang zal ik dat, mits ik er zin en tijd voor heb, ook doen.

En over schade toebrengen aan adoptie: ik denk dat de consumerende houding van sommige aspirant adoptieouders heel wat meer schade toebrengt aan adoptie dan kritische adoptieouders. “Ik wil, ik eis, zo snel mogelijk een gezonde zo jong mogelijke baby, en daar ben ik nog trots op ook dat ik dat eis”.

Meta

• z

Hi,

Even afgezien van hetgeen hierboven staat rondom de gehele infrastructuur en het feit dat Amerikanen vanuit andere landen adopteren. Ik denk dat dit iets te gemakkelijk is gesteld en dat het veel genuanceerder ligt. Volgens mij is het ‘aanbod’ (afschuwelijk woord, maar weet even geen meer geschikte omschrijving) aan adoptiekinderen in de VS ook zo groot vanwege een aantal andere redenen.

Allereerst het ziektekostenstelsel: Ik verwacht een afname van adoptiekinderen als mensen hun ziektekosten, en daarmee anticonceptie en abortus, (deels) vergoed krijgen. Ten tweede wordt in de VS (ook rondom de lobby tegen het ziektekostenstelsel van Obama) abortus door tegenstanders benoemd als kindermoord.

Ten derde is er, zeker in bepaalde delen van, de VS een stigma rondom afro-amerikaanse kinderen, de klasseverschillen, het verleden met slavernij en sociale uitsluiting. Een exotisch kindje heeft geen moeilijk verleden.

groetjes,

Zonne (geen adoptiekindje uit VS, we plannen te kiezen voor SN kindje uit sociaal-kwetsbaar land in afrika/azie)

ps. don't kill the messenger!

• M

Romy,

Jammer dat je het zo op de man/vrouw speelt, terwijl hier toch een aantal goede argumenten worden gegeven waarom er kritisch gekeken wordt naar adoptie van jonge kinderen uit de VS, waarom reageer je daar dan niet op??

Zo is hier het Haags Verdrag al aangehaald waarin vastgesteld is dat er eerst in eigen land gekeken moet worden, hoe kan daar goed naar gekeken zijn als er dus babies van enkele weken en zelfs enkele dagen oud geadopteerd worden? Als je dit kan weerleggen, graag!!

Ik denk dat de meeste wel gehoord hebben van dat jongetje dat vorige maand in Hoorn te vondeling is gelegd.

Stel je nu voor dat bekend wordt dat dat jongetje geadopteerd zou worden door ouders uit de VS, dan zou Nederland op zijn kop staan dat zou absoluut niet geaccepteerd worden, omdat er genoeg ouders hier zouden zijn die dat jongetje zouden willen en kunnen adopteren.

Waarom moeten we er in het omgekeerde geval dan niet moeilijk over doen? Omdat het adoptieaouders hier wat oplevert, terwijl het wel in eerste instantie om het kind moet gaan en niet om de ouders.

Je hebt geen RECHT op een zo zo jong mogelijk kindje of wat voor eisen je ook stelt, je moet dolblij zijn dat je de kans krijgt om voor een kindje te mogen zorgen.

• Anja1

Dag Romy,

Jammer dat je het zo op de persoon speelt, en niet ingaat op de inhoudelijke argumenten. Jammer dat je het nodig vindt om mensen die de moeite nemen om hun mening te geven meteen etiketten opplakt dat ze zichzelf zo goed vinden en dat ze hele dagen op dit forum rondhangen.

Het is weer net als in alle ander topics over de VS - waag het niet om een afwijkende mening te hebben, want dan is er altijd wel iemand bereid om het persoonlijk te gaan spelen, met sarcasme die een verdere discussie in de weg staat. Jammer, jammer, jammer. Voor mij is deze topic hier wel weer mee klaar - en als er maar een enkeling wat verder is gaan nadenken over de wijze waarop adoptie uit de VS plaats vindt, dan ben ik al dik tevreden.

Groet,

Anja

• xyz

Nog heel duidelijk een voorbeeld van iemand die weinig begrijpt van de cultuur in de VS. Als je daar een kindje uit het buitenland adopteert ben je gewoon heel goed bezig, adopteer je een AA kindje dan ben je gewoon fout bezig, in de VS geldt de gedachtegang dat je zelf je problemen op moet lossen, het buitenland kan dat niet daarom is het heel goed als je daar een kindje vandaan haalt.

• Anja1

Tuurlijk, blijf er vooral in geloven….

Fijne zondag!

Groet,

Anja

• PinkRose

Romy, wat een rare op de persoon-reactie. Dit is een prikbord, een discussieplaats waar iedereen zijn mening mag geven. Als nieuweling denk ik er nu over maar af te haken door jouw reactie, dat kan toch niet de bedoeling zijn?