Tijdje niet meer geweest maar ik zie dat dezelfde negatieve, soms zelfs agressieve toon nog steeds door bekende namen hier wordt gehanteerd. Er veranderd veel in adoptieland maar dit is blijkbaar een constante factor.
Het is schrijnend dat hier geen vragen mogen worden gesteld of andere meningen mogen worden geventileerd zonder dat je kop er af wordt gehakt. Het lijkt me dat ieder mens anders is, andere wensen, andere grenzen, andere mogelijkheden. Wat de een wel kan, kan de ander niet en soms worden keuzes zelfs bepaald door criteria waar je helemaal niets aan kunt doen. De meeste adoptieouders maken hun keuzes aan de hand van de mogelijkheden die ze hebben; vergunninghouder, land, leeftijden en zelfs SN.
Het is makkelijk een oordeel te hebben over mensen die je niet kent, keuzes van een ander te veroordelen als jezelf niet (meer) in die situatie zit, het is des te moeilijker je in die ander te verplaatsen, vragen te stellen en misschien zelfs wel wat begrip op te brengen.
Want laten we eerlijk zijn: het staat buiten kijf dat het belang van het kind voorop staat maar dit is niet het enige, het is ook van belang dat ieder individu diep in zijn hart kijkt naar wat hij/zij aan kan en aan wil en ik ben er van overtuigd dat ook de grootste schreeuwers dit op het een of andere moment ook hebben gedaan. Althans dat hoop ik… in het belang van het kind. En als dit niet zo is en deze ouders zijn inderdaad zo altruïstisch als ze zich voordoen, dan begrijp ik niet dat er een aantal kinderen nog zo lang op de sites van de vergunninghouders staan (HIV & verlamming, Down, zware ontwikkelingsachterstanden, doof), waarom daar geen handreiking doen?