Ervaringen vergunninghouders

• Anja1

Volgens mij is het van geen enkel persoon, en zeker niet van adoptieouders de intentie om adoptie te problematiseren. Integendeel, als adoptieouder hoop je (uiteraard) dat je kind over voldoende veerkracht zal beschikken (en probeer je je steentje eraan bij te dragen dat die veerkracht er is/komt) om een goed en gelukkig leven op te bouwen. Maar dat geadopteerd zijn, mag er wel zijn in mijn ogen, zonder dat het wordt afgedaan als militant gezever of koketteren met je adoptie. Mijn kinderen zijn geadopteerd, en daar zullen ze mee moeten leren leven. Da's geen etiket opplakken of stigmatiseren, dat is niet mijn kinderen behandelen alsof ze een trauma hebben opgelopen - dat is een gegeven, en een feit wat erkend dient te worden. Wat ik lees uit het verhaal van ‘geadopteerde’ is dat die ruimte er is geweest in de omgeving. En daar gaat het volgens mij om.

Groet,

Anja

• DMS

N&P succes met het maken van je keuze. Al eerder in dit topic heb ik onze beweegredenen genoemd, we zijn tot vandaag nog zeer tevreden over de samenwerking met Meiling.

Het verbaasd me steeds weer dat er een aantal op dit forum zitten die steeds weer een bepaalde toon aanslaan en iedereen die er anders over denkt gelijk veroordelen… jammer maar het zegt veel over deze mensen! Ik vind het fijn om te lezen dat er ook mensen zijn zoals “geadopteerde” en “bonnie” en dat zij dit ook hier plaatsen!

• monias

Wat apart, ik heb juist precies een andere ervaring. Meiling wilde niet voor ons bemiddelen en KenT wel. Wat bijzonder allemaal.

• Janmar

goh, inderdaad heel bijzonder. Had dit betrekking op de aantal/soort SN's waar jullie voor open staan?

• monias

Hoi Janmar, ja dat had betrekking op het aantal SN's. Bij Meiling vonden ze het lijstje te karig, waardoor we onbemiddelbaar waren en bij KenT stonden ze wel open voor ons lijstje en hebben we ook een match gekregen. Het ergste vond ik dat ze bij Meiling zeiden, ja die kindjes zijn er wel, maar daar gaan we niet voor u naar op zoek want we zoeken ouders voor kindjes en niet kindjs voor ouders. Dat begrijp ik allemaal wel, maar ook die kindjes met de SN's die wij op ons lijstje hadden zoeken ouders!!!

• monias

om misverstanden te voorkomen, het was niet alleen het aantal, maar inderdaad ook het type SN. Meiling bemiddelt (naar eigen zeggen) vooral voor één specifieke SN die heel veel voorkomt in China en die hadden wij dus niet op ons lijstje.

• Mercy

Ik ben het helemaal met je eens DMS vwb dat veroordelen van anderen en steeds een bepaalde toon aanslaan. Ook de zelfgenoegzaamheid die daarin ten toon gespreid wordt alsof zeker is dat met hun adopties uit China alles 100% senang is, en daarbij mensen die uit andere landen adopteren of via een andere vergunninghouder veroordelen. En dan als voorbeeld Haïti geven. Laten we wel wezen, zeker de laatste jaren zijn er meer adopties geweest uit China waar aantoonbaar veel schort aan de afstandsprocedure dan uit Haïti. En dan toch je zelf maar op de borst blijven kloppen dat je zelf bij de enige goede vergunninghouder zat, en dat de rest van de adoptieouders en aspirantouders allemaal naievelingen zijn die het niet zo goed begrijpen, of niet willen begrijpen. En dat alles natuurlijk vanuit de veilige wetenschap dat je zelf je kinderen al thuis hebt en je gezin compleet. Lekker eenvoudig wereldbeeld!

• Janmar

wij stonden ook niet voor elke type SN open (o.a. niet voor een kindje met een schisis), maar hadden voor ons gevoel verder wel een redelijke lijst.

we zijn ook vrij vlot gematcht.

• Michiel

Beste Mercy en DMS,

Het punt dat ik wilde maken is dat VGHs verschillende opvattingen hebben over de positie van kinderen en afstandsouders bij adoptieprocedures. Dat zou voor mij een belangrijke rol spelen bij de keuze van een VGH, als ik nu zou willen adopteren, met de kennis die ik nu heb. En dat is het onderwerp van dit draadje.

Over de toon: ik ben graag duidelijk; adoptie heeft nu eenmaal ook een donkere kant en ik vind dat je daar niet je ogen voor mag sluiten. Dat is inderdaad een moreel standpunt. Ik kom op voor kinderen die niet voor zichzelf op kunnen komen. Ik zou niet weten waarom dat zelfgenoegzaam zou zijn.

• Anja1

Goh, ik lees juist dat heel veel mensen niet zo 100% zeker zijn over ‘'hun’' adopties uit China. Het is altijd maar wat je lezen wilt, en een kritische toon blijkt - zoals zo vaak - niet op prijs gesteld te worden. Heeft dat toch iets te maken met ''wij hebben gewoon een kinderwens"?

Groet,

Anja