Teeven schort adopties Oeganda op

• Michiel

Eens; Wereldkinderen werd verweten dat ze het ‘beste jongetje in de klas wilden wezen’.

• Mirjam1

En dan nog: prima toch?

• Anja1

Hoi Mirjam,

Natuurlijk is dat prima, maar de reactie van aspirant ouders (voor het grootste deel verwijtend) spreekt boekdelen - in mijn ogen kun je lang niet alle adoptieouders kennelijk aanspreken op die verantwoordelijkheid. En voordat me weer eens verweten wordt dat ik zo makkelijk praat - ik weet echt hoe het voelt/is als een land wordt gesloten en je adoptieproces ‘on hold’ wordt gezet om niet meer opgepakt te worden. Dat doet hartstikke pijn, omdat je (en dat zal het overgrote deel van de adoptieouders betreffen) helemaal niet bewust bezig was met de mazen in het net zoeken… Maar het gaat er dus om wat je doet op het moment dat je het wel weet: zet je dan oogkleppen op en ga je stug door. Of zet je een punt. Wereldkinderen heeft punten durven zetten, zeker onder Ina Hut (op dit forum overigens verketterd voor haar acties) en dat is in hen te prijzen. Zo vind ik het namelijk heel wonderlijk dat op de site van de betreffende vergunninghouder voor Oeganda, geen woord te vinden is over dit alles. Je kunt niet meer intekenen voor Oeganda, daar staat inderdaad een ‘nee’ maar volgens mij stond die er al een tijdje.

Groetjes,

Anja

• Anja1

Nee Mauritss, je kan niet net zo goed zelf de contacten leggen, omdat meer dan eens gebleken is dat aspirantouders niet kritisch genoeg kijken omdat er emoties in het spel zijn. Dat kun je zelfdoeners niet aanrekenen, maar controle op zelfdoen is zeker gewenst om te zorgen dat er geen ongewenste dingen gebeuren. Neemt niet weg dat jij volgens mij heel makkelijk de hele verantwoordelijkheid voor het verloop van het adoptieproces bij de vergunninghouders legt en dat vind ik wel heel makkelijk. ‘Zij hebben hun werk niet goed gedaan, mij valt niets te verwijten’. Jij als ouder hebt ook een verantwoordelijkheid - en die verantwoordelijkheid moet je in mijn ogen ook nemen. En als je daarbij iets tegen komt wat niet klopt, of wat niet lijkt te kloppen… bij twijfel niet inhalen. Alles wat mag en kan volgens de wet en volgens vergunninghouders is nog niet altijd goed. Het afschuiven van je eigen verantwoordelijkheid als ouder ook niet.

• mauritss

Wat is er mis mee om het ‘beste ’jongetje van de klas te zijn. Zeker in dit soort gevoelige situatie's. Misschien is het een voorbeeld voor de andere vergunninghouders.

• mauritss

Inderdaad heel vreemd……… het lijkt me toch logisch… wanneer een land sluit je een berichtje op je website zet waarom. Zeker ook om transparant te zijn. Dit voorkomt ook speculaties die hier veel te vinden zijn en het geeft ook duidelijkheid voor ouders die allang uit dat land hebben geadopteerd.

En dat bedoel ik met een monopoly positie van Vergunninghouders….. het lijkt wel of ze geen verantwoording hoeven af te leggen…..Ik ben trouwens benieuwd naar die 22 aspirant adoptieouders…… ze hebben voorstel gehad en neem ik aan ook het geld betaald…… Als in een geval Nee wordt besloten tegen die 22 kinderen (lijkt me afgrijselijk)…. zijn ze dan hun geld enz kwijt of zijn daar verzekeringen voor??

• Mirjam1

Omdat dat zou inhouden dat er (nog) minder kinderen naar Nederland gaan komen. In het belang van het kind is een term die op dit forum vaak gebezigd wordt, maar dat belang wordt regelmatig (en steeds meer) met voeten getreden door het belang van aspirant adoptieouders. Neem bijvoorbeeld de homolobby toen een sluiting van de VS (HAV met voeten getreden, coercion moeders, moeders (niet de meest stabiele factor) bepaalt al voor de geboorte waar een kind geplaatst gaat worden en noem de misstanden maar op) aanstaande was. Plus de aspirant-adoptieouders die slechts een zuigeling willen adopteren. Dat zijn best veel, en behoorlijk invloedrijke (elke mogelijke als homodiscriminatie uit te leggen wetswijziging moet vermeden worden) kiezers hoor.

• Mirjam1

Daar zijn geen verzekeringen voor (het lijkt wel een reisforum: is er een ANVR? Ik heb voor een kind betaald. Eigenlijk stuitend, zo'n vraag, hoe komt men toch op zo'n term als kinderhandel?) (ik word een beetje cynisch in de loop der jaren, na zoveel adoptieschandalen…)

Ik zou bijna zeggen: als je je een beetje verdiept had in zo'n land (zo'n beetje sinds 2007) moet het niet echt als een verrassing komen, deze stap van Teeven.

Je zou het hier kunnen proberen http://overheidsloket.overheid.nl/index.php?p=product&product_id=818, maar zoals al gezegd: vergunninghouders zijn vaak ook afhankelijk van informatie uit het land/het tehuis van herkomst. Kan ook heel lang gaan duren, zo'n procedure.

• Mirjam1

Aanspreken kan altijd. Je moet alleen niet schrikken als je wordt beschuldigd van vuile handen hebben en kinderlevens op je geweten. Zo sterk kan een kinderwens namelijk zijn.

• mauritss

Gesproken over misstanden !!! Natuurlijk ook in adoptieland…… maar ik vind het nog veel krommer zoals het nu in India gebeurd….. Waar je als wensouder… eerst veelal een ‘blanke’ eiceldonor zoekt en dan de eicel laat bevruchten en deze bij een draagmoeder uit India laat plaatsen voor een beetje geld. Dat is pas echt krom. pas was er een hele documentaire over. Uitbuiting ten top

Natuurlijk zijn er veel misstanden in Adoptieland…. en natuurlijk wil iedere aspirant adoptieouder een kindje….. Het is onzin om aan te nemen dat niemand van de adoptie ouders geen kindje wil. En hoeveel van alle adoptiekinderen uit welk land is dan ook echt wees????????? Dus met een overlijdensacte van vader en moeder?

Vanwege de hoge kosten kunnen ouders ook vaak maar 1x een procedure doen soms ook met extra leningen of hypotheek. En dan vind ik het extra zuur dat je dat je naast het verdriet dat je adoptie niet doorgaat ook nogeens je geld kwijt ben en de kansen op een ander adoptiekindje uit een ander land. Ik neem aan dat de Vergunninghouder daar wel garant moet staan