Teeven schort adopties Oeganda op

• Mirjam1

Echt wees? Een heel klein percentage. Je bedoelt waarschijnlijk weeskind, zonder coercion afgestaan, vondeling met officiële status, oftewel: totaal legaal adoptabel. Stukken minder dan wordt aangenomen of door sommigen wordt beweerd iig.

Extra leningen of hypotheek, verzekeringen… Jaja.

Ik ken mensen die niet eens voor hun bloedeigen (klein)kinderen kunnen zorgen, zo arm zijn ze.

Sorry: op dit punt haak ik even af.

• marieke66

Dit zijn geen zelfdoeners!

Zelfdoeners worden (horen te worden) gecontroleerd door een vergunnunghouder!

• Anja1

Hoi Marieke,

Volgens mij zegt ook niemand dat Oeganda een zelfdoe-kanaal is. De suggestie van Mauritss was dat het verschil tussen zelfdoen en bemiddeling via een vergunninghouder wegvalt, als je toch per definitie alles zelf moet checken…. Vergunninghouders controleren zelfdoeners inderdaad, in zoverre dat ze op papier nagaan of alles klopt. Ze reizen echt niet af naar de bewuste landen om een en ander te controleren (dat kan ook niet voor het luttele bedrag waarvoor de ‘controle’ uitgevoerd moet worden) en zijn in die zin behoorlijk afhankelijk van wat aangeleverd wordt door de zelfdoeners. Ik kan me dan ook echt wel voorstellen dat vergunninghouders niet zo happig zijn op deze - verplichte - taak: want als het fout gaat, had je beter moeten controleren wordt er dan gezegd, en als het goed gaat was de controle niet nodig geweest.

Groetjes,

Anja

• Mirjam1

Niet als je het op deze manier “zelf doet” dus. Blijkt. 't Is wel iets duurder begreep ik, qua steekpenningen e.d..

• Janmar

Vraag mij af waarop dit gebaseerd is: ik heb laatst met een VH gesproken.

Zij gaven aan dat dit niet zo is. Klopt wel, dat ze voor 10 of 15 (?) SF kindjes 1 SN kindje als “bonus” krijgen. Dit zijn kindjes, waar ook echt iets mee aan de hand is en ook niet zo gemakkelijk te plaatsen zijn. Dus zeker geen gezond kindje.

• Mirjam1

Ook handjeklap.

• Janmar

waarom?

• Anja1

Waarom?

Omdat het niet zo erg kies voelt om aan de plaatsing van een x aantal kinderen een ‘bonus’ te koppelen, in welke vorm dan ook. Of een vergunninghouder nu vijf of vijftig kinderen plaatst is volgens mij namelijk irrelevant, het gaat om zorgvuldigheid bij plaatsing. Waarom zou je daar op gaan bonussen, waarom de zaak bewust ‘vervuilen’.

Daarom.

• Mirjam1

Bij afname van x aantal moeilijk plaatsbare kinderen met een zwaardere SN krijgt u een kind met een lichtere SN kado. Mocht dit klinken als bij 15 euro een gratis gijpvogel: dat viel mij ook al op ja.

• Janmar

Wat ik begrepen heb, gaat het niet om hele lichte SN's!

Het voordeel wel is, dat de VH 3 maand de tijd krijgt voor dat SN kindje om daar ouders voor te zoeken. Maar moet dan net ouders hebben, die voor die SN open staan en ook al de papieren in China hebben liggen.

Bovendien vind ik handjeklap als iets waar de VH om gevraagd heeft. Dat is niet zo. En zou een VH echt zo ver gaan, dat ze 15 SF kindjes matchen voor dat ene kindje met een iets minder zwaardere SN???? Daar geloof ik niets van.