Maar hier was het hele topic niet voor bedoeld.
Teken de petitie als je het ermee eens bent. Zo niet, teken 'm niet. Moeilijker hoeft het niet te zijn.
Einde topic.
Ach Elfje, dat was een reactie op KP, die ooit dacht dat iedereen die adopteert, zoveel gemeenschappelijk heeft. En inmiddels weet dat het niet zo is.
Wat die vergoeding betreft: ik gun het jullie allemaal van harte, als je het nodig hebt. Net zoals ik jullie een adoptieverlof gun wat net zo lang is als zwangerschapsverlof. Het gaat bij mij niet om gunnen. Het gaat mij erom dat sommige dingen niet realistisch zijn, maar dat dat hier niet gezegd mag worden - want dan word je persoonlijk aangevallen. Jammer.
Het gaat mij erom dat kennelijk tegenwoordig zoveel wordt gezien als ‘recht’. Ik was ontzettend blij dat ik vakantiedagen mocht sparen om dan in een keer op te nemen en dat ik onbetaald verlof mocht nemen (mijn adoptieverlof tot twee keer toe), ik was ontzettend blij dat ik op die manier toch langere tijd de mogelijkheid had om bij mijn kind te zijn. Natuurlijk is zo'n vergoeding leuk, maar als je adoptie ervan hangt qua financiering… bedenkelijk… want met een kind alleen maar meer kosten en minder inkomsten, zoals ook her en der gesteld.
Kennelijk heb jij het gevoel dat ik jou dingen niet ‘gun’, alleen omdat ik het niet met je eens ben. Jammer. Maar tegelijkertijd ook helaas, want je wilt het ook niet echt lezen. Nu ook weer, je knalt er weer wat in en dan ‘einde topic’…. Beetje haaks op elkaar… Het zou mooi zijn denk ik, als mensen die nog gaan adopteren, eens wat minder verbitterd kijken naar hetgeen ze ‘niet krijgen’ en wel naar wat er wellicht wel in de toekomst liggen: zorgen voor een kind wat het bikkelhard nodig heeft, omdat er in het land van herkomst geen mogelijkheden zijn.
Al jaren bestaat er een adoptievergoeding. Nu wordt die afgeschaft en proberen wij als aspirant-adoptieouders om die vergoeding te laten handhaven. En dat wordt hier, juist op een adoptie-prikbord, geheel uit zijn verband gerukt door mensen die al adoptieouder zijn. Juist door die mensen die een kind al een beter toekomst kunnen bieden.
En ik val niemand keihard aan. Ik heb een topic geopend en vervolgens komen er allerlei reacties die over heel andere dingen gaan. Vandaar het verzoek om maar gewoon te stoppen met deze zinloze discussie. Mij en andere aspirant-adoptieouders overtuig je hier niet mee.
Volgens mij is die adoptievergoeding er sinds 2003 of zo? Voor de eerste hebben wij hem namelijk niet gekregen. Dus met dat jaren en jaren valt het ook nogal mee. Vroeger hoefde ik ook niet bij te betalen voor medicijnen, tegenwoordig wel. We zijn met zijn allen wel heel erg verwend geraakt in deze verzorgingsstaat…
O, en dat ik jou en andere aspirantadoptieouders niet overtuig, dat snap ik wel; want belanghebbend voor deze vergoeding. Het gaat mij er vooral om dat anderen de petitie eerst even lezen voordat ze hem tekenen. Want belanghebbenden hebben over het algemeen weinig ook voor realistisch en objectief redeneren… talloze topics hier op dit forum waar dat uit blijkt helaas. Maar ook verklaarbaar en soms ook begrijpelijk. Neemt niet weg dat ik toch blijf posten ook al wordt mij vrijwel voortdurend verweten dat ik mijn ‘schaapjes al op het droge heb’..:-)
Biologisch eigen kinderen en goedkoop, snel, vaker NSN en met zekerheid niet getraffickte geadopteerde kinderen bedoel je?
In een tijd dat adoptie nog een kinderbeschermingsmaatregel was in plaats van voornamelijk een middel tot gezinsvorming?
Toen er nog zo goed als niet nationaal geadopteerd werd in herkomstlanden?
Dit in plaats van kinderen als speelbal in het recht op ouderschap, met petities en lobby-groepen tot het aanboren, ruimer (of opnieuw) openstellen of voorkomen van sluiting van corrupte kanalen?
De kinderwens (het recht op kinderen) zo allesoverheersend is dat zelfs na totaal uit de pan rijzende kosten nog beweerd wordt dat het tegenwoordig geen kinderhandel betreft?
Het verketteren van mensen die deze talloze misstanden aan de kaak stellen?
Dat de houding en acties van deze nieuwe generatie wensouders er toe leiden dat adoptie in de media eigenlijk alleen nog maar in een kwaad daglicht staat, waar voorgaande generaties adoptie-kinderen en -ouders op aangesproken worden?
Hoe bedoel je, gunnen?
Hallo Anja,
Die adoptievergoeding is er nog maar een paar jaar. In 2003 en 2005, de jaren dat wij adopteerden, moest je nog gewoon aangifte doen bij de belasting en mocht je in je handen knijpen als je daar iets van terugkreeg (ontzettend veel willekeur, sommigen mochten veel meer aftrekken dan anderen). Wij hadden geluk destijds dat onze ziektekostenverzekeringsmaatschappij een adoptieuitkering deed, dat was voor mij de reden om naar deze maatschappij over te stappen, een jaar voor onze eerste adoptie. En waar ik destijds ook heel blij mee was was de vier weken adoptieverlof die ineens wettelijk werd (dat was geloof ik in 2002). Een adoptieprocedure moet inderdaad niet afhankelijk zijn van een belastingteruggaaf, dat is ook mijn mening. Mooi dat het er was, jammer voor diegenen die er niet meer van kunnen profiteren, maar zo gaan die dingen…
Meta
Ach, vroeger was alles beter als ik het zo lees en wij, nieuwe generatie adoptie ouders verzieken het voor jullie oude garde met ons egoistische gedrag? Blij dat de oude garde nog hun principes hebben en het wel een ander gunnen (mits om de juiste redenen) , want wij nieuwe generatie denken alleen maar aan onszelf. Wat moet er wel niet van onze (toekomstige) kinderen worden met zulke ouders?
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?